Full version: Snarka ....
jaj-51
Någon som har erfarenhet av snarskenor ?
Hjälper de? Svåra att vänja sig med?

Billiga fins på apoteket och dyra via tandläkaren.

Undras
skånepåg
De ska hjälpa och hade jag bara haft en sån till en flickvän som snarka så rutorna skallra typ så hade vi kunnat sova tillsammans, jag har bara läst bra resultat och många doktorer rekomenderar en del olika så skadar inte att testa flirting.gif
Ugglemormor
Jag fick en dyr hos tandläkaren, men den var också för att jag biter för hårt i mina tänder....
Maken tyckte att jag snörvlade mer än snarkade, så han var inte belåten med det. Numera när jag har lättat i vikt, snarkar jag inte alls.....men skenan åkte väck ----- snörvlandet fortsatte efter viktraset med skenan på..
Detta är nu vad jag vet, kanske finns det fler som har fått hjälp?
Suz
Hej!
Min käre gubbe snarkade så ungarna kom upp och grät och bad mig få tyst på honom.
Jag knuffade och slog på honom nätterna igenom känns det som...stackaren.
Efter utredning mm köpte han en snarskena som är specialanpassad/gjuten för honom.

Dessvärre så knuffar jag på honom fortfarande för att se om han lever...det är så tyst blush.gif

Men vilken skillnad det är!!
Och han mår bättre, piggare och utsövd!
Huggorm
Finns det universal att köpa, eller måste de göras för var och en? Jag snarkar också sägs det rolleyes.gif
Gossen Ruda
Snarkskena? Jag har en bettskena för jag upptäckte att jag gnisslade tänder. Måttbeställd hos min tandläkare för många år sen. Den är nästan söndergniden men har gjort god tjänst, min spänningshuvudvärk och migrän minskade betydligt när jag började använda den.
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 18:33) *
Finns det universal att köpa, eller måste de göras för var och en? Jag snarkar också sägs det rolleyes.gif

Googla på snarkskena fins massor universa.
Biligast? som vanligt via Ebay ...

Plastbiten värms i vatten och blire stel när den svalanar, bara att hugga till och bita lagom hårt giggle.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag vet bara dom som har andningsmask mot snarkning och det hjälper
mamamaggan
En snarkskena bör göras av en tandläkare och om tandläkaren/läkaren anser att den kommer att göra nytta.

Den kan bara göra nytta om dina käkar kan " röra " sig tillräckligt d v s det måste finnas utrymme för skenan att göra nytta.

Har man för oflexibla käkar gör den ingen nytta iaf är det vad jag fått veta av läkare och tandläkare.

Om man skulle ha rätt sorts käkar så kanske en skena kan göra nytta. Vet folk som skickat efter skenor , man värmer dem tydligen innan man använder dem för att de ska anpassa sig efter just din mun , men de har inte haft någon större nytta av dem.

Om man snarkar mycket så bör man söka läkare och få profesionell hjälp är iaf min åsikt. Snarkandet kan göra att personen i fråga inte får någon bra sömn , det brukar också förekomma andningsuppehåll när man snarkar och då får man varken en bra sömn eller bra syresättning .

Har en man som sover med en mask ansluten tll en " snarkmaskin " eftersom hans käkar inte var tillräckligt flexibla för skena. Han sover mycket bättre nu och framförallt har han inte längre c:a 50 andningsuppehåll i timmen och somnar inte när han sitter still på eftermiddagarna.

pejori
CITAT (mamamaggan @ 02-11-2012, 18:55) *
En snarkskena bör göras av en tandläkare och om tandläkaren/läkaren anser att den kommer att göra nytta.

Den kan bara göra nytta om dina käkar kan " röra " sig tillräckligt d v s det måste finnas utrymme för skenan att göra nytta.

Har man för oflexibla käkar gör den ingen nytta iaf är det vad jag fått veta av läkare och tandläkare.

Om man skulle ha rätt sorts käkar så kanske en skena kan göra nytta. Vet folk som skickat efter skenor , man värmer dem tydligen innan man använder dem för att de ska anpassa sig efter just din mun , men de har inte haft någon större nytta av dem.

Om man snarkar mycket så bör man söka läkare och få profesionell hjälp är iaf min åsikt. Snarkandet kan göra att personen i fråga inte får någon bra sömn , det brukar också förekomma andningsuppehåll när man snarkar och då får man varken en bra sömn eller bra syresättning .

Har en man som sover med en mask ansluten tll en " snarkmaskin " eftersom hans käkar inte var tillräckligt flexibla för skena. Han sover mycket bättre nu och framförallt har han inte längre c:a 50 andningsuppehåll i timmen och somnar inte när han sitter still på eftermiddagarna.

Håller med där.
Tror inte på universal som du skickar efter, utan en personlig skena gjord av proffsen.
Huggorm
CITAT (jaj-51 @ 02-11-2012, 18:47) *
Googla på snarkskena fins massor universa.
Biligast? som vanligt via Ebay ...

På slutasnarka.se står det så här:

Är Snore Mate för dig?

STEG 1.
Flytta din underkäk framåt.
Försök nu och snarka så hårt du kan!
Du kommer märka att det nästan är omöjligt att snarka med underkäken i framskjuten position.

STEG 2.
Flytta din underkäke tillbaka och upprepa testet.
Om steg 1 minskar din snarkning, kommer sannolikt SnoreMate att fungera för dig.

Jag snarkar lika bra i båda lägen så snarkskena hjälper nog inte för mig då
skånepåg
Ett gammalt beprövat medel av pigor förr är att sy in en kula i ryggraden på kläder de sover i så de inte ligger på rygg som öppnar de näshålen, hehe tur man sover naken och inte snarkar wink.gif
Motti
Jag vill se bevis på att antisnark hjälper !just nu sover min man och jag i var sina sovrum för att få sova ut för att orka med
slap.gif
jaj-51
CITAT (Motti @ 04-11-2012, 01:36) *
Jag vill se bevis på att antisnark hjälper !just nu sover min man och jag i var sina sovrum för att få sova ut för att orka med
slap.gif

God nattsömn ....
Jag gjorde en Snarkoperation för 15 åresen ... det hjälper tyvärr bara en tid och det är därför de inte görs nuförtiden.
En billig betsken för någon hundralapp var "kanon" för mej gjorde att jag bestälde en dyring av tandläkaren klart de är viktigt med kvallitet och allt annat också. Tveksam om resultatet bara är en tinnare plånbok och mycket bra rådgivning och information..
Hjälpen var likvärdig måffe mycket bättre när jag sov med dessa (Är som en reklampelare för bettskena numera)

Skulle en liten plastbit för några hundra kunna fixa snarkproblemen?
Jag kommer att prova det är en billig lösning!
Sen fins ju spray också förstås .....s
Monaxe
För att få hjälp med snarkningar behöver man först och främst kontrollera om man under sömnen har snarkingarna som leder till apneer, dvs andningsuppehåll. Det är dessa apneer som gör sömnkvaliteen dålig, ibland urusel och leder till ständig dagtrötthet.
I slutändan sliter det också en hel del på andra inre organ.

En CPAP, en sk snarkmaskin, är till god hjälp i de allra flesta fall.

I lindrigare all kan en apneeskena hjälpa.
Den måste provas ut av tandläkare och fungerar inte som en vanlig bettskena.

CPAP eller apneeskena är bra hjälpmedel, spec om man har högt blodtryck och/eller andra problem.

Inte att förglömma är övervikt en stor bidragande del till snark och apneeproblem.
Motti
Ja all sin da !hur ska man veta vem som snarkar mest av oss två när ingen vet ?vet bar gubben ilsnarkar ssamtidigt som jag får gå upp och kissa två till fem gånger varje natt hur fan ska man kunna sova ihop då ?Gubben låter som ett sågvärk .
Monaxe
CITAT (Motti @ 04-11-2012, 02:12) *
Ja all sin da !hur ska man veta vem som snarkar mest av oss två när ingen vet ?vet bar gubben ilsnarkar ssamtidigt som jag får gå upp och kissa två till fem gånger varje natt hur fan ska man kunna sova ihop då ?Gubben låter som ett sågvärk .

Det kanske vore bra för er båda att ni fått gjort en sk nattlig mätning, dvs hur ni sover, hur syresättningen fungerar under sömnen, om man har apneer, dvs andningsuppehåll, hur mycket man rör på sig under sömnen osv. Be dr på vårdcentralen att skriva remiss. Tror att närmaste sömnklinik för er bör vara Borås.
Wilmer
Sambon gjorde först en mätning via företagshälsovården, han var bara en social snarkare (dvs bara ett problem för omgivningen, inte för sig själv..).

Så, medicinska hinder uteslutna eller vad man säger, köpte en snarkskena, som är som en bettskena från tandis, ja. Värmde, gjöt och nu är det tyst. Han har omformat den en gång för den skavde på något ställe. Han kan fortfarande få till enerverande snarkningsljud, men numera är det uthärdligt och det värsta är borta. Perfekt lösning för att kunna sova i samma rum för det mesta i allafall tummenupp.gif

Vi är alltså nöjda. När han gnäller över den tipsar jag om att det bara är att plocka bort övervikten så slipper han säkert skenan. Valet är hans. Skenan är tyvärr kvar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon