Full version: Bild-tråd
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Tänkte jag skulle starta en bildtråd om Rönnar, visa bilder och berätta om era favoriter.

Själv har jag Sorbus cashmiriana och sorbus 'autumn spire'

Autumn spire är verkligen en fin rönn, eldig och vacker höstfärg och vackra frukter. Såg också att vinterknopparna är lilaröda ochväldigt vackra.

[attachment=73229:P1012304.JPG]

Längtar verkligen tills den blir äldre och får mer bär.
[attachment=73230:P1012303.JPG]

Mer bärbilder (eller frukt?)
Mia i trädgården
Fina bär, härlig färg! Vilka fina örter (?) du har på trappan! Rosmarin kanske, kan nästan käna doften genom datorn ;-)
zissi
[attachment=73263:DSCN0111...p_rlr_nn.JPG]
Pärlrönnen är min absoluta favorit när det gäller rönnar wub.gif . Den grönskar och sen blommar så vackert på försommaren sen de underbara små pärlorna på hösten som sitter kvar så länge. Fina höstfärger på rönnbladen som är mer en buske än ett träd.

Härlig färg på dina rönnbär Alexander! Tror aldrig jag sett några sådana.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mia i trädgården @ 03-11-2012, 20:25) *
Fina bär, härlig färg! Vilka fina örter (?) du har på trappan! Rosmarin kanske, kan nästan käna doften genom datorn ;-)

Tack, ja det är några rosmarin plantor doftar jätte härligt när man går emot dom på trappan.

CITAT (zissi @ 03-11-2012, 22:23) *
[attachment=73263:DSCN0111...p_rlr_nn.JPG]
Pärlrönnen är min absoluta favorit när det gäller rönnar wub.gif . Den grönskar och sen blommar så vackert på försommaren sen de underbara små pärlorna på hösten som sitter kvar så länge. Fina höstfärger på rönnbladen som är mer en buske än ett träd.

Härlig färg på dina rönnbär Alexander! Tror aldrig jag sett några sådana.

Pärlrönn är jätte fina, funderade faktiskt på att köpa dom förra året. Men det blev inte av. Vacker bild tummenupp.gif

Hur växer din ? blir det stora buskar ?
Alexander-VG-zon3
Inga fler som gillar rönnar ?
Huggorm
Jodå, men jag har inga andra än vanliga svenska. Jag skulle dock vilja ha fler, men jag vill ha någon sort som är lika storvuxen som den vanliga, och som håller löven längre på hösten. Nu blir de bruna och faller av redan i augusti. Äppelrönn är också en sort som jag är nyfiken på.
Klint
Jag har också bara vanliga men gillar era.Carmencitarönn skulle jag vilja ha!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 05-11-2012, 12:56) *
Jodå, men jag har inga andra än vanliga svenska. Jag skulle dock vilja ha fler, men jag vill ha någon sort som är lika storvuxen som den vanliga, och som håller löven längre på hösten. Nu blir de bruna och faller av redan i augusti. Äppelrönn är också en sort som jag är nyfiken på.

Autumn spire, är jätte fin i bladen på hösten inget brunt, men blir inte samma storlek som vanlig, dodong blir väl ganska stor ? men vet inte hur det är med löven på hösten. Dom jag sett har varit väldigt vackra.

Äppelrönn skulle vara kul, men verkar vara svår att få tag på har aldrig sett den till handeln.

CITAT (Klint @ 05-11-2012, 14:45) *
Jag har också bara vanliga men gillar era.Carmencitarönn skulle jag vilja ha!

Vanliga är fina med, carmencita är vacker en jag också vill ha.
IKS
Rönnar är ju utomordentligt vackra träd. Har flera vilda skogsrönnar varav en fått vara ifred från viltskador och blivit ett riktigt praktfullt stamträd med välutvecklad krona. Annars har jag en nyplanterad ´Dodong´, som förövrigt är min favorit bland prydnadsrönnarna med grenverket, de friskt glänsande bladet och de flammande höstfärgerna. Är väldigt nyfiken på den helt nya ´Legend´ som sägs ska ersätta ´Dodong´ bland ullungrönnarna på sikt genom att den är knoppinstabilare och bygger en mer samlad krona. Fick nys om den för några år sedan av branshfolk och nu har den börjat leta sig ut på marknaden, en enda plantskola vad jag vet började sälja den iår och hade mycket små kvantiteter. Själv ska jag försöka få tag på ett exemplar nästa år då min ´Dodong´ aldrig tog sig bra, hararna skadade stammen i våras, skulle köpa stamskydd dagen efter men djuren var snabbare och den blödde rejält (trodde jag inte om rönnar) och sen orkade den inte bilda några riktiga skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon