Ally
Är det någon som vet vad det här kan vara för maskar?
Dom är väldigt smala, och ca 10mm-15mm långa.
I bilden finns en blyertspenna brevid maskarna.
[attachment=73234:vita_maskar.jpg]

Jag hittade dom längst ner i krukorna när jag tomde jorden där jag odlade paprika och tomater.
Ganska många.
Tänke slänga jorden med maskar och allt i komposten men.... är dom skadedjur?
Någon som kan identifiera?
Tack!
gunsta
Maskarna heter nog enkyträer - jag har 'miljontals' i min varmkompost. Och så har jag plockat upp många och har i en egen liten låda inomhus som odling för att utfordra mina akvariefiskar. Googla på ordet och sök bilder så får du flera träffar smile.gif - skadedjur räknar jag inte dom som utan mer som något som bryter ner komposten min. Mina inomhus matar jag med havregryn.
Ally
Tack för ditt snabba svar!! smiley_small_hug.gif
enkyträer (enchytraeidae), det är nog det, sökte bland bilder som du sa. Läste lite också, och visst är dom bra att ha i komposten och jord för övrigt. Finns även att köpa på nätet, då måste dom vara bra eller hur tummenupp.gif
gunsta
Det tror jag absolut - mina firrar äter dom med förtjusning smile.gif
Bassam
Hej

De när mycket bra, eftersom de äter jord och kompost, och efter död deras kropp förvandlas till bra näring.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon