Full version: Bild-tråd
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Orkar ni med fler bildtrådar ? visa och berätta så man får mycket inspiration och nya idéer

Min kryddrabatt i somras
[attachment=73249:IMG_2576.JPG]

mer
[attachment=73250:IMG_2577.JPG]

mer
[attachment=73251:IMG_2578.JPG]

mer
[attachment=73252:IMG_2580.JPG]

mer
[attachment=73253:IMG_2581.JPG]
Alexander-VG-zon3
Min lilla rosmarin samling på trappan 3 nov 2012 sorterna är ett par vanliga från olika plantskolor och så Arp, Heilsberg, Salem
[attachment=73254:P1012306.JPG]
Alexander-VG-zon3
Kryprosmarinen som står inne (tål kyla sämre än dom vanliga) börjat blomma (dom är blåa, men blir lila inne)
[attachment=73255:P1012313.JPG]
Alexander-VG-zon3
Blommor
[attachment=73256:P1012314.JPG]

Ingefärsrosmarin
[attachment=73257:P1012319.JPG]
Alexander-VG-zon3
Timjan som inte är härdig

Thymus orospedanus
[attachment=73258:P1012316.JPG]

Thymus mastichina
[attachment=73260:P1012318.JPG]
Alexander-VG-zon3
Fjärilslavendel
[attachment=73261:P1012321.JPG]

En av mina tre lagerblad
[attachment=73262:P1012320.JPG]
Krolliljan
Vilken massa fina bilder.
Själv är jag allergisk mot massor av kryddor men odlar emellanåt några ändå för att andra ska kunna få.
Här ett experiment som gick sådär. Jag trädde upp krukor på en bambupinne.
Kryddodling på gång
DEt blev rätt torrt i krukorna, varma soliga dagar och persiljan tog stryk.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Krolliljan @ 03-11-2012, 22:23) *
Vilken massa fina bilder.
Själv är jag allergisk mot massor av kryddor men odlar emellanåt några ändå för att andra ska kunna få.
Här ett experiment som gick sådär. Jag trädde upp krukor på en bambupinne.
Kryddodling på gång
DEt blev rätt torrt i krukorna, varma soliga dagar och persiljan tog stryk.

Snygg odling, och vilka snygga etiketter själv har man dö tråkiga vita i plast.

Timjan och rosmarinen trivdes väl ? persilja köper jag alltid från mataffären och sätter ut och i början ser dom ledsna ut torkar ut och bränns lite av solen och ibland kanske även det blir sen frost, men dom nya bladen och när den återväxer brukar vara ganska tålig. Mina står soligt men i fuktigjord.
Krolliljan
Tack då ska jag ha bättre tålamod med persiljan nästa år.
Rosmarinen och timjan blev jättebra.
När hösten kom( detta var alltså inte i år) satte jag ner timjan i ett land jämte en sten och den trivs jättebra där.
Alexander-VG-zon3
Vad roligt att den trivs bra sen som utplanterad, kryddtimjan fryser ner här ibland, vanlig citrontimjan trivs väldigt bra.
Krolliljan
Ja citrontimjan har jag överallt i trädgården. Jag älskar den.
Monarda
Jag har en trappa med diverse kryddor. Några klarar vintern och har flyttat in i växthuset nu såsom citronmeliss, timjan, äppelmynta och ingefärsmynta. Rosmarinen brukar tyvärr inte klara vintern hos mig. I år gör jag ett försök att även övervintra persiljan.

[attachment=73562:DSC_0236.jpg]

Peztis
Monarda, vilken jättefin bild! Så det frodas hos dig, ser så grönt ut.

Fyller krattan på taket någon funktion? D

Persilja är ju tvåårig så den brukar ju klara sig.
Monarda
Riktigt så där grönt var det nog inte i verkligheten, kameran fick nog lite fnatt. Krattan på taket, ja det kan man ju undra vad den gör där? Det blev min briljanta lösning för att hindra att pinnvävsjalusin rullade ner sig igen, när jag inte ville att den skulle göra det.
Alexander-VG-zon3
Missat min egen tråd giggle.gif Håller med vad frodigt och härligt du har det, och kryddtrappan var väldigt härlig och vacker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon