Hej igen
Jag brinner väldigt mycket för magnolior och köpte mig en villa med rejäl trädgård för några år sedan. Det är lite ironiskt som son till en blomsterhandlare har jag alltid hatat allt vad blommor heter trots fyra generationer av trädgårdsmästare. Nu är jag dock helt frälst i min trädgård och allt vad magnolior heter.
Har samlat på mig ett tiotal magnolior till trädgården och tre till på ingång till våren.
Nu har vi dock köpt 50ha skog och givetvis kittlar tanken att utnyttja skogen till en del skruvade projekt.
Ett projekt är att driva upp en del egna hybrider från korsningar i trädgården och få en riktigt magnolialund.
Ett annat är att välja en magnolia för lövtimmer. Vad jag har läst till mig att junimagnolia har ett virke som är väldigt attraktivt för sniderier och snickerier. Ett nästan vitt virke som är hårt och lättarbetat. Det är ett träd som gillar skuggat läge vilket får mig att tro att det eventuell lämpar sig till små lokaler och gläntor i sluttningar med bra rörligt grundvatten.
Nu till nästa problem jag behöver rejält med fröer från junimagnolior för jag har inte råd att springa och köpa så många uppdrivna plantor utan får driva upp dem själv. Blir det att gå och tjuva fröer på botan i gbg? Eller finns det någon som har någon junimagnolia som kan tänka sig att dela med sig av massa fröer?