Australia
För något år sedan såg jag på en trädgård en jättefin uppstammad lampborste. Riktigt stor och fin var den.

I våras sådde jag från frön och nu återstår bara en! Önskedrömmen är att den ska växa upp och bli ett fint träd, men än så länge består den bara av en tunn stängel - knappt decimetern lång - med några blad som växer direkt på "stammen".

Kommer den att börja förgrena sig av sig självt, eller måste jag toppa den för att den ska börja bete sig som ett träd? Min erfarenhet av toppning är att det bara bildas två nya grenar och växten blir "platt" istället för oregelbundet tredimensionell som "riktiga" träd.

Lamborsten växer naturligt i Australien... behöver den extra ljus eller något under vintern?
Kan man dra upp ett frö av lampborste och förvänta sig att den blir ett träd utan växthus? Min bor inne på fönsterbänken bland alla andra krukväxter smile.gif
Bassam
Hej

Det är bättre om vi planterar den i krukor i Sverige, eftersom ska vi ta de inne när frosten kommer.

Obs:

Du behöver lägga ut på våren, sommaren hösten med omsorg för att bevattning och gödsling och glöm inte att odla behöver tålamod

H.Bassam
CillaM
CITAT (Australia @ 04-11-2012, 12:21) *
För något år sedan såg jag på en trädgård en jättefin uppstammad lampborste. Riktigt stor och fin var den.

I våras sådde jag från frön och nu återstår bara en! Önskedrömmen är att den ska växa upp och bli ett fint träd, men än så länge består den bara av en tunn stängel - knappt decimetern lång - med några blad som växer direkt på "stammen".

Kommer den att börja förgrena sig av sig självt, eller måste jag toppa den för att den ska börja bete sig som ett träd? Min erfarenhet av toppning är att det bara bildas två nya grenar och växten blir "platt" istället för oregelbundet tredimensionell som "riktiga" träd.

Lamborsten växer naturligt i Australien... behöver den extra ljus eller något under vintern?
Kan man dra upp ett frö av lampborste och förvänta sig att den blir ett träd utan växthus? Min bor inne på fönsterbänken bland alla andra krukväxter smile.gif

odla har lite enkel information om just lampborsten http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/lampborste

Sedan finns det ganska mycket info på nätet bara genom att söka igenom de sidor som du hittar
Eva 33c
CITAT (Australia @ 04-11-2012, 12:21) *

Du ska inte toppa den om du vill att den ska ha en stam som ett träd så småningom. All tillväxt sker i toppen och så länge du inte klipper där får du en högre stam. Så fort du toppar kommer den att dela sig och den raka biten, stammen, blir aldrig längre än så. Så toppa den tidigast när den nått den höjd där du vill att kronan ska börja. Men det är rent generellt, jag vet inget om just lampborsten, hur lätt den grenar sig eller bildar sidoskott. Får du många smågrenar på stammen framöver kan man ta bort lite av dem nerifrån för att få en tydligare stam och gynna tillväxten på höjden.
Australia
Tack för era tips och råd! Tur att jag inte toppat den ännu - det har varit snubblande nära några gånger smile.gif
Peztis
Tror inte heller att jag skulle ha toppat den hur gärna det än kliat i fingrarna!

Nu kan jag inget om denna växt men om jag jämför med en av mina hibiskusar så växer den bara rakt upp och sedan har det börjat bildats små skott på sidorna. Nu ville jag ju att denna skulle bli uppstammad så därför toppade jag den när den var ca 1 m hög och har sedan tagit bort alla småskott som kommit nedanför den tilltänkta kronan. den är ännu väldigt gles i kronan men det beror på min dåliga skötsel och inget annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon