akej
Jag är ny på forumet, bor i lägenhet nu men ska i januari flytta till hus på landet med stor trädgård (och skog bredvid). Jag vet inte mycket om odling, men ser fram emot att spendera mycket tid i trädgården, så jag lär fråga om en del råd framöver!

Större delen av trädgården är en backe som sluttar ner mot en bäck, på andra sidan bäcken har grannen motsvarande sluttande trädgård upp mot sitt hus. Det blir alltså mycket insyn mellan trädgårdarna och husen. Det växer några väldigt fina höga björkar längs med vår sida av bäcken, på sommaren tar de åtminstone en del av insynen mellan husen (fast mest ovanför husen). Men jag skulle önska att man kunde ha något som tar lite av insynen under björkarnas kronor, men inte hela vägen ner, vi vill ju inte dölja bäcken från trädgården. Det behöver inte alls vara något heltäckande, man kommer alltid att se mellan trädgårdarna, jag är bara ute efter att få lite mer privat/inhängnad känsla i trädgården och huset. Tanken är alltså att björkarna gör jobbet upptill och att man har två-tre träd som så småningom får kronor ungefär i mitten på björkarna och sedan rätt så öppet nertill. Något som är fint ihop med björk och väldigt gärna täcker lite vintertid också. Jag undrar om bok eller avenbok kan vara en idé? Men de behåller väl bara bladen när de är små eller om de klipps som häck? Går det att få en avenbok att bli lite högre (men inte hela sin höjd) och ändå behålla blad på vintern? Hur många år skulle det ta att få den tänkta höjden? Andra idéer?

Tacksam för svar!
Huggorm
Bok funkar dåligt, de som är i ungefär rätt storlek här hos mig behåller löven nertill men släpper alla där uppe. Avenbok kanske kan fungera men du får beskära då, och det är inte så lätt 3-5m upp.

Ett alternativ kanske kan vara thuja? De blir gärna så höga, och kan stammas upp nedtill om man vill. Det finns väldigt få vintergröna lövträd som klarar sig i Sverige och blir mer än två-tre meter höga. Hjulträd kanske om du bor i södra delarna av landet, men de vill gärna ha det vindskyddat. Rhododendron förstås, men de är svåra att hålla lövfria nedtill och täta flera meter upp.
akej
Ok, tack!

Om man tänker lite lägre då? Öppet nertill och en krona ca 1,5m-3m... Skulle det fungera bättre med bok eller avenbok, behåller de mer löv då?

Jag skulle helst vilja ha något som inte är lika mörkt/kompakt som thuja.

Men vi tänkte plantera några thujor mot vägen, där får det gärna kännas mer kompakt (och det växer redan en som är säkert 4m hög där redan). Skall se lite blandat och naturligt ut åt det hållet tänkte vi. Det är en annan fråga, men vilken sorts thuja blir bredast och mest kompakt om man låter den växa fritt? Och vad skulle man kunna blanda med, som täcker på vintern och tar så mycket ljud från passerande bilar som möjligt?
Huggorm
Bok och särskilt avenbok behåller löven om man beskär, och det kommer du få göra om du vill hålla nere storleken. Båda blir ju stora träd om de får vara ifred, avenboken tio meter och bok minst det dubbla.

Var i landet bor du? Är det Skåne så finns det mer alternativ än om det är Lappland.
akej
Norra skåne! Så jag kan plantera några avenbokar och sen börja beskära upptill när de är lagom höga? Hur små måste man hålla dem för att de ska behålla löven?
Huggorm
CITAT (akej @ 06-11-2012, 00:15) *
Norra skåne! Så jag kan plantera några avenbokar och sen börja beskära upptill när de är lagom höga? Hur små måste man hålla dem för att de ska behålla löven?

Jag tror det handlar mer om att de håller löven på kvistar som är relativt nya, alltså att de håller löven om man beskär regelbundet. Men jag är inte helt säker där.
Cilla
Hej och välkommen! Låter som ett fint ställe du ska flytta till!

Jag tror man skulle behöva veta lite mer om marken här, och om syftet. Är det formklippta träd, friväxande i lagom storlek, eller häck du är ute efter? Är det nära björkarna du vill sätta något, ska det vara något satt "på rad" invid tomtgräns eller har du behov av andra trädgårdsrum som samtidigt också kan fungera som insynsskydd?

Ibland kan det vara bra att vistas i trädgården ett år innan man fäller och planterar större träd och buskar. Plötsligt upptäcker man vilka behov man har, och att behov kan kombineras.

Under björkar brukar marken bli torr, de har ofta ett ganska kompakt rotsystem. Samtidigt, om man gräver där, förstör man rötter och det kan ge skador i trädet. Björk är ett "snabbt" träd, relativt kort livslängd och visar skador snabbt. (T ex 5 år.)
akej
CITAT (Cilla @ 06-11-2012, 16:52) *
Hej och välkommen! Låter som ett fint ställe du ska flytta till!

Jag tror man skulle behöva veta lite mer om marken här, och om syftet. Är det formklippta träd, friväxande i lagom storlek, eller häck du är ute efter? Är det nära björkarna du vill sätta något, ska det vara något satt "på rad" invid tomtgräns eller har du behov av andra trädgårdsrum som samtidigt också kan fungera som insynsskydd?

Ibland kan det vara bra att vistas i trädgården ett år innan man fäller och planterar större träd och buskar. Plötsligt upptäcker man vilka behov man har, och att behov kan kombineras.

Under björkar brukar marken bli torr, de har ofta ett ganska kompakt rotsystem. Samtidigt, om man gräver där, förstör man rötter och det kan ge skador i trädet. Björk är ett "snabbt" träd, relativt kort livslängd och visar skador snabbt. (T ex 5 år.)

Ja, det är väldigt fint! Men trädgården har fått klara sig själv några år ser det ut som så det är lite att göra. Det låter som ett bra tips att låta det gå ett år innan vi gör några stora ingrepp, skönt att ta det lite lugnt i början också. Börjar nog med att skärma av mer mot vägen iaf, det är inte så mycket att fundera över.

Men nu när jag har frågan uppe kan jag ju få lite träd- och buskidéer till bäcken att tänka på! Som svar på dina frågor: Marken är rätt blöt verkar det som. Vet inte så mycket om den än, men tolkar läget som att jorden är blöt och sur (nära till skogen, mycket mossa i gräsmattan, två rhododendronbuskar, verkar det stämma?) Tänker mig inte häck, utan snarare friväxande träd i lagom storlek. Det är mycket naturlig skogskänsla i trädgården nu, och även om vi ska försöka odla och fixa en del så är det nog finast att knyta an till det naturliga utseendet. Det jag tänker mig är några låga träd nära björkarna på några utvalda platser för att skydda från insyn i vissa vinklar. I kombination med de höga björkarna och ett par buskar hoppas jag att det kan göra att trädgården känns mer privat utan att det blir en barriär. Det är de här "låga träden" som kommer göra mest för insynsskyddet, så det skulle vara bra om de täcker även under vintern. Bäst vore om de är mer öppna/smala nedersta 1-2m och sedan blir rätt så breda. Låter det som en omöjlig ekvation?

Låter ju lite oroväckande med björkarnas rötter, dem vill man ju inte skada. Hur kan man undvika det? Bör det vara något visst avstånd?
Cilla
Hej igen!
Jo det finns säkert både träd och buskar för stället!

Ned mot bäck sade du - på vilket avstånd, och är marken i samma nivå som bäcken så att det är riktigt blött? Var någonstans i landet är detta (spelar stor roll för vilka träd man kan välja bland)?
Hur långt avstånd är det mellan björkarna som du vill plantera mellan? Växer björkarna nära bäcken också?

Kanske måste man se bild för att kunna ge bra tips här.

Många som svarar här är lite besvärliga som du märker, men hoppas att du fortsätter att dela tankar om ditt nya trädgårdsprojekt ändå! ;-)
sillamor
Hej. Jag har haft ett liknande problem. Sökte insynsskydd åretrunt på ca 2 meters höjd. Ville hålla en naturlig stil men inte vänta på att en tall blir knotig.

Gav upp försöken att hitta något enstaka träd som dessutom var vintergrönt. Byggde en pergola istället. Pergolan fick väggar av armeringsmatta där jag flätar in smågrenar allteftersom jag hittar några. Har satt vildvin som ska få yva till sig och ta bort känslan av bygge.

En annan lösning jag funderade mycket på och som kanske kan passa i ditt fall är att smälla ned några stolpar och binda ihop dem med överliggare. Bokharabinda eller klätterhortensia får svinga sig upp. Inte är det vintergrönt, men det skymmer en del på vintern ändå. Och det skulle kunna bli en fin inramning av utsikten ned mot ån.

Bassam
Hej

Det finns barrträd som växer på bred och andra som växer på höjden,, så kan vi gör komplettera mellan dem, vi planterar en barrträd som växer i bred och bredvid en barrträd som växer på höjden Och fortsätt så här till slutet

H.Bassam
akej
Jag återupptar min tråd från i höstas. Nu har jag bott här några månader och haft tid att fundera mer på trädgården, och kanske plantera något vid bäcken. Jag har lagt ner att det måste vara vintergrönt, nu tänker jag mer att det ska passa in i helheten.

Sammanfattningsvis så växer det en del träd längs med en bäck som ligger i en ravin/sänka. Vår trädgård är på ena sidan bäcken och grannens på den andra. Det som växer är t.ex. al, björk, hassel och en rhododendron. Det finns två större luckor mot grannens hus och uteplats (som ligger ovanför en sluttning på andra sidan bäcken), och som jag gärna vill täcka. På ett ställe är det helt öppet, där tänkte jag att det kunde vara fint med en kaskadpil eller fontänpil. På det andra stället vill jag täcka lite högre upp, ovanför rhododendronen. Där tänkte jag mig en blodlönn (royal red eller crimson king), det skulle vara fint med färgen ihop med i övrigt mycket grönt.

Jag undrar om lite råd kring detta, funkar det t.ex. att plantera en blodlönn där det är ganska trångt? Om inte, kommer den knappt att växa alls eller anpassar den sin storlek till omgivande växter?

Och pilen har jag förstått dricker väldigt mycket, kan det finnas risk att den konkurrerar ut andra träd, även om bäcken finns i närheten?

Andra råd kring planerande av träd och buskar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon