Mandelblom
29-03-2004, 14:01
Har någon provat att odla sparris i pallkragsodling, skulle gärna vilja odla sparris.
Mandelblom som väntar på våren
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2004, 14:18
Har inte testat sparris men det borde gå bra att odla i pallkrage. Vet tyvärr inte vart du bor men har du tänkt gå på trädgårdsmässan i Älvsjö så brukar det säljas sparrisplantor där. (enligt en mycket snabb titt på utställarlistan ser jag åtminstone att Sinclairsholm Sparris är där i år igen).
Hur många plantor tror ni att man kan ha i en pallkrage?
Mandelblom
29-03-2004, 15:28
Jag bor i Skåne, och jag har sett att på Österlen finns det de som säljer sparrisplantor. Ska införskaffa pallkragar nu innan påsk så att jag kan komma igång med en massa härlig odling. Nån som vet kan tipsa om bra ställe med billiga och bra pallkragar i Lundatrakten.
Mvh Mandelblom
Susanna
29-03-2004, 18:17
Hej!
Mellan Skillinge och Kyl ligger Österlen Sparris. Jag handlade plantor där förra året. De har en sida på nätet men jag minns inte adressen tyvärr. De brukar också sälja färsk skördad sparris varje dag, tror dock inte att de öppnat ännu.
Susanna
Ingrid på Västkusten
30-03-2004, 09:20
Todeloo,
Jag ahr sparris i permanent upphöjd bädd, inte pallrkage. So far so good :-)
Iakktag måtten men bredden mellan raderna är i de kommersiella sparrisodlarnas anvisningar alldeles för generösa för hemmaodlaren :-) det går bra med 50 cm mellan raderna.
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.