Frostsvala
04-11-2012, 16:08
Hej
Under sommaren klippte jag sparsamt gräs(moss)mattan på gården då jag tyckte om de vildvuxna blommorna och det höga gräset. Nu har det dock gått lite för långt, och jag är rädd att grässmattan ska ta skada under vintern. Är det någon ide att trimma ner den nu innan frosten helt lägger sig eller är bara att vänta till våren?
Jag har väntat på några dagar sol men fukten under nätterna gör att gräset aldrig är torr nog att "stå upp".
Tips?
Hej.
En blöt gräsmatta är nog inte den bästa att trimma. Själv hade jag nog väntat till våren när den torkat ut. Den växer ju knappast mer i år ändå.
Anna-Karin Lundberg
04-11-2012, 18:12
Jag väntar också på lite torrt väder, för jag ska klippa gräset inför vintern. Anledningen är för sorkarnas skull, de har lättare att överleva om det finns tjockt gammalt gräs ovanpå marken. Är det kortklippt och det blir kallt fryser marken till bättre och de får inte så lätt att göra gånger under det vissna gräset. Blir det inte torrt snart så slår (med trådtrimmer) jag ändå!
Gossen Ruda
04-11-2012, 21:20
Jag klippte en del av gräsmattan idag vid somarstugan. Jag höststädade hälften av rabatterna, som vanligt med röjsågen och trådskärhuvudet, och eftersom det hamnade en hel del ute på gräset klippte jag där också. Det var blött, en del av gräsmattan går knappt att beträda men det gick bra att klippa ändå. Gräset är glest så här års. Hoppas kunna ta resten nästa helg. För min del anser jag att gräset mår bäst av att vara kortklippt, mindre risk för gräsmögel.
Bengalow
04-11-2012, 22:10
Det går alldeles utmärkt att klippa i vått gräs. Jag använder mig av en sådan där olivolje-behållare med tryckluftspump, och sprayar olivolja på skärbladen. Det fastnar knappast ett enda gräsblad på knivarna. I december förra året var jag ute och klippte, och det gick alla tiders...
Faktiskt över en månad sedan senaste gräsklippningen. Har knappt växt något. När oktober har börjat får allt i min trädgård gå i, eller förbereda sig, för vintervilan. Ett lövtäcke skyddar det mesta o göder sedan frampå vårkanten. Men just nu ligger gräsmattan i stort sett under vatten på grund av det myckna regnandet. Men höstastern håller stånd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.