Full version: Gröna chilifröer.
Chili Linkan
Köpte lite frön när jag var i Mexico i somras. När jag öppnar paketen igår för att så lite frön upptäcker jag till min förvåning att fröna är gröna. Någon som vet vad detta är för nånting? Tillväxthormon? Eller bara ett skydd/konservering?

Här är en bild på dessa minst sagt gröna frön:
[attachment=73273:Gr_na_fr_n.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Utomlands doppar man ofta fröer i bekämpningsmedel och man färgar dem ofta för att varna för att de är giftiga att äta. Kallas för att beta fröer. Tror det kanske finns nån jordbruksgröda där betning är tillåten fortfarande men för hobbyodlare så brukar det inte vara tillåtet (små frön bakas ibland in i lera som man färgar men det är för att göra fröerna stora nog att så med maskin och kallas då pelletering). Fröerna på bilden är dock inte inbakade i nån lera.
Chili Linkan
Tack för ditt snabba svar Åsa! Vad tråkigt, inga frön jag vill använda mig av då. Avskyr kemikalier biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon