Full version: Delning av dahlior
andreas75
Hej.

Har precis plockat upp dahliaknölarna..... Rejäla grejer som vuxit till sig.
Om jag delar dem så mycket det går - Kommer det då att påverka storleken på plantorna mycket nästa säsong?

Är sugen på att dela dem.... - Men i år dominerade jag i grannskapet med mina dahlior, och vill inte komma tillbaks nästa säsong med småttingar...

/Anderas
Eva i Skåne
Delar du så mycket det går får du taniga plantor, som när man köper en knöl i påse på våren och det bara kommer en blomstjälk eller i bästa fall två, men storleken på själva blomman tror jag inte påverkas.
Vill du ha buskiga dahlieplantor kan du kanske nöja dig med att dela stora klumpar i två eller tre delar. dom växer ju till sig med åren så du kan upprepa delandet då och då.
Lycka till!
Anna-Karin Lundberg
Min erfarenhet är att såna "jätteknölsamlingar" lätt ruttnar både under växtsässong och vinterförvaring. Jag delar de största i två eller tre så att de kan torka upp inför vinterförvaringen under huset. Jag har alla dahlior i krukor under sommaren och nån gång har de största "knölsamlingarna" ruttnat i mitten.
För att få "stora buskar" har jag satt två eller tre plantor i samma kruka, i en stor kruka då (murbruks-blandar-balja).
andreas75
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 05-11-2012, 08:22) *
Min erfarenhet är att såna "jätteknölsamlingar" lätt ruttnar både under växtsässong och vinterförvaring. Jag delar de största i två eller tre så att de kan torka upp inför vinterförvaringen under huset. Jag har alla dahlior i krukor under sommaren och nån gång har de största "knölsamlingarna" ruttnat i mitten.
För att få "stora buskar" har jag satt två eller tre plantor i samma kruka, i en stor kruka då (murbruks-blandar-balja).

Ja... ett par av de största har redan börjat ruttna... (eller nå't som käkat på den...svårt att se skillnaden med så mycket jord). Antar att det bara är att skära bort det?

Tack för svaren - Jag testar att dela dem i 2-3 bitar då... borde räcka för att maxa rabatten nästa säsong också.
Eva i Skåne
Du skriver att det är mycket jord på dom. Försök lägga dom torrt och sen skaka av så mycket jord som möjligt. Fuktig jord på knölarna är rena döden.
fvd
Det var så jag dödade min stor samling av dahliaknölar för tio år sedan. Jag tänkte mig inte för när jag packade ned dem i påsar (den tjocka typen som det varit Stroller i). Det hade funkat bra ett antal år innan. Jag lade knölarna i torv i de stadiga påsarna i garaget som inte är frostfritt och de brukade vara i fin form till våren. De var nämligen inte riktigt torra och ruttnade. Det var synd för jag har inte lyckats återskapa min samling p g a att utbudet av sorter är mycket mindre nu. Det varma pannrummet är perfekt att torka dem i eller ngn annanstans det är varmt sedan räcker det med frostfritt. Delningen av lökarna har bara blivit p g a att de ramlat isär av sig själva när de torkat. När jag sedan grävt ner dem igen har jag gjort det i klungor och det har gjort att de växt till sig bra och det har ändå inte sett futtigt ut under tiden. En fundering ! Jag har aldrig gödslat dem det kanske vore en idé ? Om det är någon som har provat vore det intressant att höra hur det har gått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon