kentbra
05-11-2012, 06:17
Det här med att torka frö, är det mest för att man vill förvara dem en stund innan man planterar eller?
Befinner mig i Thailand just nu och har besökt flera odlingar av blommor och träd.
Här torkas inga frö innan de planteras, utan tvättas bara och planteras färska.
Har provat att sätta färska frö av Tomater och Gurka i Sverige och de gror.
Här har jag provat att sätta färska frö av Hibiscus, Adenium, Michelia och andra träd.
De flesta gror inom någon vecka, Michelia tog en dryg månad, men det grodde.
Så nu undrar jag om man verkligen måste torka alla frö innan man planterar dem:
Är inte torkningen bara ett sätt att fördröja groning, så att de är lättare att ha kvar eller skicka fröerna.
Många sorter här nere är färskgroende och gror inte alls om de torkas. Till exempel alla Hoyor, Jackfrukt och Durian.
Eva 33c
05-11-2012, 09:26
Man kan nog säga att det finns alla varianter. Från frön som dör om de torkar till frön som måste torka innan de kan gro nästa gång de drar fukt. (Plus en massa andra olika egenheter vissa frön kan ha för att vakna...) Det senare är ett slags skydd så att de inte ska gro för tidigt, tex i en fuktig fröställning på hösten eller direkt i frukten. Nu händer sånt ändå till och från, man kan hitta tomater med frön som grott inuti. Så gränserna kan vara lite flytande. Hur fröerna beter sig har säker att göra med vilket klimat de kommer ifrån ursprungligen.
Eftersom vi här i Sverige oftast vill så på våren så är det förstås bra om fröerna går att lagra torrt under vintern.
Ja, det var också min första tanke:
Att vi torkar frön beror på våra årstider. Vi kan inte så tomater på hösten när tomaterna mognar, fröna måste sparas till våren. Och de håller bara i torkat skick, inte inne i en tomat (som skulle ruttna....)
I tropiska länder är läget ett helt annat, man kan så och plantera när som helst på året, och det är varmt och skönt för växtligheten.
(Jag ska på tal om det snart åka till mitt nya hemland i Västafrika för att odla min vintersäsong. jag är långpendlare precis som kentbra, frågeställaren)