|
Jag planerar för ett perennplanering, rätt stor med gångar igenom. Jag har redan planterat pampasgräs, perovskia och bolltistel, och små häckar med idegran.
Tänkte fylla på lite innan vintern och jag har börjat dras å åt blekgula blommor och gulgrönt bladverk. Funderar på om detta går eller om det blir för mycket. Perovskia-bleklila och rosa och blodröda är ju en klassiker, men jag tänker att gult hade blivit fint med gräset.
[attachment=73280:blommor1.jpg]
Det är en liten balansgång. Ska man satsa på övergångsfärger eller köra kontrasten lila-gult? Funkar rödbrunt in dör, tyb Höstsilverax, eller lägga in vita accenter typ franskt kungsljus? Eller gå ännu mer mot gult och sätta in eldsrött och orange?
Mitt svar är väl inget svar, gör som du tycker är fint!
Det går alltid att ändra i efterhand om man vill. Jag tycker i trädgård ska man prova sig fram, det är mycket som spelar in. Tidpunkten på året, jordmån, hur plantan trivs och hur stor den blir hos dig, mm.
Prova och byt det som du inte blev nöjd med.
Krolliljan
05-11-2012, 11:47
Jag har haft lite svårt med mitt gula i trädgården. Jag älskar dagliljor och har en del sådana och många i gult. Hur som helst har jag nu i höst samlat allt gult på baksidan av huset. Där har jag blandat upp det med lila och vitt. Några av daglijorna har rött i sig med så jag är lite tveksam. Vi får se. På framsidan har jag inget gult utan har lila, rosa,vitt och rödbladigt. Där känns det lugnt.
Jag tycker det verkar fint med rena gula färger förstår jag rätt har du redan det? Orangehållet hade jag inte sätt där men det beror väl lite på hur stor rabatten är och hur du sätter dem.
Gräset uppe i hörnet vad är det väldigt snyggt!
Just nu är där perovskia, idegran, bolltistel och pampasgräs. Nu funderar jag på att lägga in blekgult och gulgrönt. Gräset är karl Foerster, lite klichéartat kanske för en Oudolf-inspirerad plantering men det var på rea på tirups =) Och det finns oftast en anledning till att en växt är överallt, att de är pålitliga. Nej, varma gula och röda toner kan nog kännas fel. Ytan är rätt stor, totalt en 50 kvm, så det går ju att göra det som olika sektioner, men jag är faktiskt lite sugen på att spela upp dom mot varann. Nu håller jag på med en slags provplantering i ett hörn, får se hur de trivs först innan jag tömmer plånboken
Jamen det var ju en görbra ide med provplantering! Jag tror nog du får till det, känner du för det är det nog så du ska ha det Oudolf det måste jag googla helt nytt för mej...
Krolliljan
05-11-2012, 13:36
Hittade dessa bilderna på nätet [attachment=73283:lila.jpg]
[attachment=73284:lila_gult.jpg]
CITAT (Krolliljan @ 05-11-2012, 13:36)  Hittade dessa bilderna på nätet [attachment=73283:lila.jpg]
[attachment=73284:lila_gult.jpg] Blir ju hur fint som helst med de färgerna tillsammans. Helén
kerstin z5-6
05-11-2012, 22:03
Trollius alabaster behöver du kanske:) och inget rött orange eller skrikgult röstar jag på
trollius alabaster behöver jag helt klart väldigt mkt  Har även kikat på blekgula pioner men förhållanden är inte de absolut bästa. Det är en gammal uppfart med mängder av makadam, jag har grävt ut till 60cm men det är ändå väldigt stenigt. galet vackra bilder Krolliljan, speciellt den första, ooooh! Gulltörel, nån av er som har den? jag har bara sett den på våren och tycker den är så söt då, med sina geometriska mönster, men står den sig under säsongen eller bör man plantera den lite innanför/under?
Krolliljan
06-11-2012, 08:37
Gultörtel har jag inte. Men jag köpte en blekgul rölleka på rea för ngn vecka sedan som jag hoppas mycket på. Fler blekgula jag har är blekgul nunneört. En ros: Kronprinsessan Mary.
Jag vill egentligen bara ha just ljusgula blommor, tycker det är väldigt vackert. Och ihop med lime och blekt lila blir det säkert väldigt, väldigt fint. Vita fingerborgsblommor som utropstecken skulle jag fundera över - men lite mer vågat vore förstås en annan färgskärpa, mörkt skarpt blålila, eller kanske tillochmed mörkt vinrött - men bara som få höga strama utropstecken, skulle jag tänka.
Det finns en underbar blekgul krasse som jag brukar ha och älska - men den är ju ettårig. Dock ett billigt sätt att "fylla ut" en rabatt?
Det finns också blekgula krokus - ganska svåra att få tag i, men ljuvliga. Och blekgula narcisser finns också - både av pingst- och påskliljetyp.
En mycket stilig blekgul, nästan limefärgad ståtlig stockros finns, (väldigt svår att få tag i, men växer överallt i skärgårdssamhällen på västkusten, tex på Dyrön - otroligt fin och hög och somrig) - den börjar komma mer i handel har jag hört, som frö alltså.
Mkt bra funderingar och tips, känner mig mogen för att börja sätta ut dem. Det svåra är just det att vill man ha en precis nyans, så blir det ofta från man får försöka sig på. Jag prövade att lägga in höstanemonen honorine jobert, eller silveraxet brunette, men det ville sig inte alls, tror att det är bladfärgen som blir fel. Jag tror att det blir en bra bas att jobba med, mängder med perovskia och bolltistel och gräs, sedan stråk med blekgult och gult. Sedan när det etablerat sig kan man ju testa med en mörkare violett eller vit om det behövs mer spänning.
kerstin z5-6
06-11-2012, 17:03
Bladformen är ju minst lika viktig som färgen,så de inte ser likadana ut utan en fin mix. 16.jpg 32.jpg
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-11-2012, 17:03)  Bladformen är ju minst lika viktig som färgen,så de inte ser likadana ut utan en fin mix. 16.jpg 32.jpgOj vad fint Helén
Krolliljan
07-11-2012, 06:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-11-2012, 17:03)  Bladformen är ju minst lika viktig som färgen,så de inte ser likadana ut utan en fin mix. 16.jpgSå vill jag också ha det
Den gröna planteringen var fantastiskt fin. Jag vill ha en naturlik plantering, så då tycker jag att det blir för mkt med skarpa kontraster med både olika färger och olika växtform. Ton-i-ton och olika former känns egentligen mer rätt, men sen vill jag ha in lite spänning.
Det är en rätt speciell plats. Gången in till entrén in på tomten längs med långsidan av huset, 12 meter med hög sockel till vänster. Grannens enplanshus till höger ligger tätt inpå, deras tomt är upphöjd en halvmeter.Huset ligger på snedden så i början så är ytan bara 4 meter bred, sen öppnar den upp sig till 20 meter brett. Så ytan är lite som en ravin som öppnar upp sig. Planteringen måste ha lite höjd och dramatik, och tydliga fokus, för att husen inte ska ta för mycket fokus. Gräsen och idegranen kommer ge den stabiliteten, sen tänker jag att den gula färgen mot den blekblå ger kontrasten och tydligheten.
Jag funderar på ett litet körsbärsträd, i den bakre delen mot grannen
så här såg det ut när jag grävde i våras. Allt till vänster ska vara grusgång, funderar på klippta idegranar till vänster. Månskensrabatten ska spela ut till höger. [attachment=73318:grang_rden_smal.jpg]
Hej igen,
Jag håller med om att naturlika planteringar blir vackrast. Jag har själv valt blommor på det sättet (mest) - odlar på en naturtomt.
När det gäller det blålila inslaget i din rabatt skulle jag titta på grekisk vädd, den har jag haft nu och den går fint ihop med naturkänsla, ligger nära de ängsvädd som naturligt växer nära tomten.
Jag har också en blandad rabatt i lila och gult. Har salvia Ostfriesland, gula dagliljor, lila temynta, gul röllika och i ena änden perovskia. Nu när jag skriver så verkar det väldigt rörigt, men det är glatt och rufsigt. I bakgrunden växer gul forsythia och gullregn, de blommar innan de andra kommit igång, annars skulle det nog bli lite "för mycket". En lila syrenbuddleja, som tyvärr fryser ner varje vår och som alltid blommar sent, växer vid ena kanten. Sen frodas alltför många smultronrevor som jag inte ser förrän de nästan tagit över under de högre växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|