Full version: Levande Mangroveträd
kentbra
Levande Mangroveträd som akvarie / terrarie eller kruk växt.
Mangrove vill leva i täta grupper så de kan stödja varandra
Mangrove plantor kommer att växa i nästan alla miljöer så länge som deras omgivande temperaturen inte sjunker under 15 grader, rötter är våta, och de får lite näring då och då.
Rekommenderas att ha lite ektozonsalt i vattnet
Inomhus kräver plantorna en viss mängd ljus.
Om ljuset är för nära, kommer bladen brännas och bli bruna.
Mangrove kommer att växa snabbare med mer ljus.
Mangrove behöver vatten och får aldrig stå torrt. Rötterna måste alltid vara under vatten.
Bäst är att alltid plantera i det akvarium de ska vara i, från början. Om det är ett söt-, bräck- eller salt-vattens akvarium har minde betydelse. Så länge de får stå ifred.
Att flytta redan etablerade plantor resulterar oftast i att de vissnar ner eller dör helt.
Man kan även ha Mangroveträd som krukväxt, men samma sak gäller där. Rötterna måste stå under vatten hela tiden.

[attachment=73281:0011.jpg]
Alexander-VG-zon3
Dom är roliga växter och snygga, klarade dock inte att sköta mina en längre tid, kastade några efter ett tag och några dog, kan kanske vara att jag flyttade runt dom mellan olika kar.
Iren
Men så kul! Ser ju exotiskt ut också! Går det att ha något annat ihop med dom i akvariet, som ödlor, grodor eller fisk?
RitRat
Jag har tagit hem mangrove-frön (eller är de sticklingar kanske?) från Gambia och planterat. Men de levde inte ens ett år. Jag hade dem i blomjord som hölls blöt hela tiden. Kanske bättre helt i vatten!!

De fröna ser ut såhär (bild från nätet) - hänger ned från utblommade grenar, lätta att hitta i buskagen:
http://www.susanscott.net/OceanWatch2008/images/P1130683.jpg

Ska nog prova nästa säsong igen. Hur ska jag plantera dem då? Bara grus och vatten? Hur tillsätter jag näring?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon