Alexander-VG-zon3
Hej hej

Vi håller på att fixa vår uteplats/gräsplätt, ska sätta ny häck och få större utrymme.

Och har nästan en helt blank yta att skapa på, men vet inte riktigt vad. Den yta som jag inte kan röra är den som är inrutad i rött. Sedan är där två knepiga öppningar som ska bli i häcken en grind upptill och en öppning nedtill mellan grannarna (denna är dock inte så viktig och kan tas bort).

Har ni några förslag ? jag vill ha fler rabatter men ändå utrymme för alla mina krukväxter och ev kanske ha någonstans att sitta (inte dock jätte viktigt då vi sitter mest på balkongen). Vill inte ha gula färger! då fasaden är gul. Och inte heller jätte höga träd som skymmer solen men något som ger höjd hade ändå varit trevligt.

Jorden - allt möjligt vissa ställen torrt och vissa ställen fuktigt, zon 3-4 (skyddat läge). väderstreck står på bilden och mått.

Bild /ritning (om ni orkar, vill och det funkar så får ni gärna ladda ner bilden och rita på den).
[attachment=73285:Uteplatsen.JPG]

Tack
Alexander-VG-zon3
Den befintliga rabatten ser ut så här; funderar om man kan knyta ihop den med resten ?
[attachment=73286:P1012307.JPG]
Klint
Jag är ju så dålig på sånt här,försöker göra en ritning på mitt område.
Men en liten sittplats borde du väl få plats med eller solstolar om ni brukar äta på balkongen.
Kanske ett litet träd,finns många tex rödbladig lönn vore snyggt.
Sen funderar jag lite på din röda ruta är det nåt du vill dölja då kan du ju ha högre växter där!
Ska du ha krukor tycker jag det är bättre att ha dem på grus eller trädäck istället för gräsmattan men jag har både och iofs.Du får säker bättre förslag här det är många som kan detta.
Själv tycker jag det är kul men som sagt jag håller på att lära mej!
Alexander-VG-zon3
Tack tummenupp.gif jag är bättre att komma förslags hos andra än mig själv.

Tog översikts bilder som jag ska ladda upp med, det är gräsplätten som jag behöver hjälp med. Men vet inte om det blir för mycket med 3siitplatser ? en på balkong och en på uteplats och en på gräsmattan eller ska man skippa det helt och hållet kanske. oxh bara ha på balkongen.

Häcken är förbered och ska sättas i veckan. Rutan är redan en vit ros och en gravplats.

Har gjort svarta sträck vart gränsen kommer gå med nya häcken.
[attachment=73291:P1012322.JPG]
[attachment=73292:P1012323.JPG]
[attachment=73295:P1012324.JPG]
Krolliljan
Tänkte lite på formen.
En oval gräsmatta kanske oxh rabatter utanför. Svärt med grindarna men kanske en gång där eller en bänk.
[attachment=73294:Uteplatsen2.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Krolliljan @ 05-11-2012, 15:17) *
Tänkte lite på formen.
En oval gräsmatta kanske oxh rabatter utanför. Svärt med grindarna men kanske en gång där eller en bänk.
[attachment=73294:Uteplatsen2.jpg]

Tack för förslag, med gång längst ut var faktiskt bra funderade själv på att ha rabatt där men det blir ju tråkigt läge (norr). Och blir kanske mest en snigel reträtt, med grus gång eller nått blir det lite torrare och öppnare. Oval gräsmatta hade jag inte allas tänkt på en bra ögonöppnare, har ju ovala/runda former i den befintliga rabatten också även om det kanske inte syns så bra.

Men funderar hur kan man få ihop ovalgräsmatta med trappan ? då förstår man väl lite rena formen med att koppla ihop den med en oval gräsmatta.
Krolliljan
Du kan nog lägga en liten grusböj från trappan till gräsmattan. jag tror inte att det stör och speciellt inte om du lägger en grusgång vid häcken. Det kommer nog att kännas som om gruset "kommer igen"
kerstin z5-6
jag måste tänka lite till men kul att vi har liknande funderingar om vad göra med en plätt:)
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-11-2012, 22:05) *
jag måste tänka lite till men kul att vi har liknande funderingar om vad göra med en plätt:)

Tack ska bli kul, ja jag vill verkligen göra nåt kul med min lilla tråkiga plätt. Gillar grus och sten. Idag sågades den stora ädelcypressen ner SKÖNT
Krolliljan
Om du gillar grus och sten kanske du inte ska ha gräsmatta. Du kan ju grusa upp i stället och ställa många av dina krukor där tillsammans med någon sittmöbel.
Peztis
Och jag som tänkte att du borde ju ha en liten "italiensk mur" att sätta de köldtåligare växterna mot, kanske mura in en sittplats, fontän...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Krolliljan @ 07-11-2012, 06:30) *
Om du gillar grus och sten kanske du inte ska ha gräsmatta. Du kan ju grusa upp i stället och ställa många av dina krukor där tillsammans med någon sittmöbel.

Det skulle vara snyggt och bara rätt slätt ha grus, och ev plantera i gruset i grupper som rabatter. Dock vet jag inte hur mycket det kommer kosta eller om hyresvärden är så glad i att man grusar allt ?

CITAT (Peztis @ 07-11-2012, 21:44) *
Och jag som tänkte att du borde ju ha en liten "italiensk mur" att sätta de köldtåligare växterna mot, kanske mura in en sittplats, fontän...

Eller en indisk mur tummenupp.gif jätte snyggt förslag men det får jag nog vänta med tills jag har en riktig trädgård. Vill inte heller lägga allt för mycket möda och pengar OM det blir att man flyttar. Häcken kostade ca 200kr med frakt och var inte alls så dyrt.
Lavin
grus är inte så farligt, du behöver ju inte göra så stort markarbete om man bara ska promenera lite. En markduk och ett släp singel (0,5 kubik) räcker till en 10 kvm. Men då krävs det ju bil med dragkrok och ett släp. Vi ska ha hem 10 kubik och frakten för det är 900kr, sen är det 550 per kubik.

men jag tror att det kan bli bra utan grus. enkla betongplattor går ofta att får tag på gratis mot avhämtning, kan bli superfint för gångar med lite grus eller timjan mellan plattorna.

Eftersom häcken bara är på två sidor tycker jag att du ska täcka för det lilla staketet och sockeln på huset. En sån låg gren-matta på rulle som de säljer på byggvaruhusen kan få det att se ombonat ut, det på hela sockeln och knutet mot staketet är billigt och ger en perfekt backdrop för en liten cirkel med indisk prägel, en svart fågeldamm, en spegel och lite ljushållare i glada färger...

Platsen för den gamla rabatten hade varit ett ultimat läge för en kruktrappa, lite enkla hyllor i olika höjder som knyter an till trappan och ger ett fint ställe att stå och pyssla. Går ju att bygga upp med saker man kan hitta på återbygg eller loppis.

Jag tänker fyrkanter, och att man ska få fina utblickar från balkongen och uteplatsen. De jag ritat in är rabatter, sen är kanterna fria. Grus eller stenplattor. Växterna trivs ändå bättre om de inte är upptryckta mot häcken, och får mer sol. Då finns det också plats att ställa krukor på rader mot häckarna.

ett litet, litet träd tycker jag att det finns plats för. kanske med en stol eller bänk under

[attachment=73389:flaxred.jpg]
Alexander-VG-zon3
Efter mycket tänkt och tagit in mig av alla förslag har det blivit så här, har inte jätte mycket pengar att röra mig med så det har blivit mycket gräsmatta men det kanske ändras sen. Det jag satt har inte vuxit upp så mycket, men det har blivit mycket gräs och en buskmagnolia. Allt är inte klart än.

Persika ''frost''

mazaripalm och mastixbuske

Fikon
ll
Flyttat buskarna i en hörna och sått gräs

På spalje bokharabinda och en rad med flera olika minikiwi framför dessa olika perenner och ca 100liljor planterade och så ett vårdträd i form av pelar rönn

Alexander-VG-zon3
Det sådda gräset har haft svårt att gro längst in (torrt och katter som grävt) i mini dammen ska det i vattenväxter och senare 5st kardinalfiskar och så ska jag hitta en snyggare bänk och ev längre fram blir det plattor i stället

Flera olika gräs, buskmagnolia, omrot, incarvellia, stäppsalvia, ingefära, julros, feberrot (och kanske vissa tycker är fult med bambukant men får se hur den ''artar sig'' vill få inte lite tropisk känsla).

lite stökig trätrall med alla mina krukväxter har sålt mycket men ändå är där knappt plats??
oliv
Kul att se före -efter. Det börjar bli lummigt, och den fina rabattkanten ger struktur. Fint! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
Ja även för mig själv är det kul att6 jämföra, sedan ska ormroten växa till sig och bilda en kant mellan sten till bambukant. Och kanske även hänga ut över bambukanten.

Och den hemska grodan är inte mitt påhitt utan min sambo
kerstin z5-6
giggle.gif man får kompromissa:)Gjort många år. Jag tycker fortfarande att du har för mycket gräs.. förlåt men det tar udden av dina fina växter.Grus på markduk skulle lyfta allt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-05-2013, 23:44) *
giggle.gif man får kompromissa:)Gjort många år. Jag tycker fortfarande att du har för mycket gräs.. förlåt men det tar udden av dina fina växter.Grus på markduk skulle lyfta allt.

Räcker inte gruset i krukorna giggle.gif laugh.gif grus eller plattor kanske det blir senare, gillar grus mer (har alltid haft och det var det innan också). Men efter mycket plockande av kattskit (minst 3gånger per dag) i gruset så gav jag upp. Men har man duk under kanske inte katterna är intresserade ?

Har du några tips på perenner från Asien som ser lite tropiska ut ? bergsingefära ska det bli några arter och ska testa en ''härdig'' begonia, men sedan vet jag inte riktigt. Och funderar på att bredda landet och göra en mer tydlig rundning.
oliv
Om du vill ha mer djungelkänsla, kolla Ludvigs djungel på http://www.exot.se/.

Ludvig på TA

Han propagerar alltid för härdiga växter med djungelkänsla/stora blad. Kanske något som kan inspirera.

Sedan är Magnolia obovata (junimagnolia) en magnolia med stora blad. Det är sådant jag kommer att tänka på.
Alexander-VG-zon3
CITAT (oliv @ 27-05-2013, 09:36) *
Om du vill ha mer djungelkänsla, kolla Ludvigs djungel på http://www.exot.se/.

Ludvig på TA

Han propagerar alltid för härdiga växter med djungelkänsla/stora blad. Kanske något som kan inspirera.

Sedan är Magnolia obovata (junimagnolia) en magnolia med stora blad. Det är sådant jag kommer att tänka på.

Tack ja vi har kontakt på ett annat forum och har hans bok och där är redan mycket inspiration ifrån bland annat ingefära som är lite mer härdig.

Har funderat på Magnolia obovata blir dom stora ?
oliv
Junimagnolia: 3m på 6år har någon skrivit att den har blivit här i Sverige (zon 3). Svårt att säga hur stor den till slut blir. Verkar växa långsamt i alla fall, har den inte själv (har satsat på vårblommande magnolior i stället). smile.gif
kerstin z5-6
Gå på växter från Japan -de ser alltid delikata ut och har ett speciell uttryck som gör att man bara vet" att de kommer därifrån smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 09-11-2012, 11:23) *
Det skulle vara snyggt och bara rätt slätt ha grus, och ev plantera i gruset i grupper som rabatter. Dock vet jag inte hur mycket det kommer kosta eller om hyresvärden är så glad i att man grusar allt ?
Eller en indisk mur tummenupp.gif jätte snyggt förslag men det får jag nog vänta med tills jag har en riktig trädgård. Vill inte heller lägga allt för mycket möda och pengar OM det blir att man flyttar. Häcken kostade ca 200kr med frakt och var inte alls så dyrt.

Det säkraste är säkert att ringa och kolla med dem först, men om du lägger markduk och grus kan det ju återställas om/när ni flyttar. Lite grövre grus, så slipper ni kattskit i det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon