Sidor: 1, 2
Maggan H
Hallå allihopa! smiley_small_hug.gif

Blev så inspirerad av frökedjorna så nu kan jag inte vänta längre! angel_not.gif Är du intresserad att vara med så anmäl dig här under. Det kostar ett frimärke till var o en, max 15 st, samt fröer till dessa som kan vara 1-2 eller fleråriga, köpefrön eller egentagna kvittar. Skulle du mot förmodan inte kunna fullfölja ditt deltagande när vi har börjat så hojta till i tråden eller PMa mig så jag kan meddela övriga.

Vi skickar 5+ frön av samma sort till alla som är med i leken, någon vecka innan det är dags att så. Man får skicka bonusfrön också men de är utom tävlan! Bifoga såråd och skriv ditt alias på fröpåsarna. Givaren startar en egen tråd när det är dags att så fröna. Vi kommer att dölja frönas/växtens identitet tills alla som vill har gissat, gissning skickas via PM till frönas givare som sen talar om i sin tråd om vb har gissat rätt. (eller fel!) crazy.gif Vi gissar hej vilt redan på fröets utseende men också på den lilla grodden, gärna visad med en bild i tråden. Vi har varit lite dåliga på att visa bilder de sista åren, jag ska själv försöka bättra mig nu! blush.gif
Efterhand kommer ledtrådar att skrivas och om du absolut vill veta vad som finns i krukorna kan du PMa givaren för att få svaret, det kan vara platsbrist el något annat som avgör detta.

Jag sammanställer adresslistan när ni har skickat Pm till mig med namn o adress. yes.gif

Citera senaste meddelande med anmälningsnamn så får vi en behändig lista. Jag börjar:

Maggan H crazy.gif
Anki V
Jag är på!

Maggan H
Anki V devil.gif
Peztis
Kan väl inte låta bli... biggrin.gif

1, Maggan H
2, Anki V
3, Peztis,
4, Rosmarin (lovade anmäla henne)

Skickar även med länken till "Spelreglerna" jag skrev förra året.
hattstugan

Var ju gör skoj så det vill jag inte missa!!

1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 05-11-2012, 20:09) *
Kan väl inte låta bli... biggrin.gif

1, Maggan H
2, Anki V
3, Peztis,
4, Rosmarin (lovade anmäla henne)

Skickar även med länken till "Spelreglerna" jag skrev förra året.

JAAA! Tack Peztis! Är inte inne dagligen (eller ens ofta för närvarande!) så det var rena turen att jag råkade titta in i kväll.
Crazy4Flowers
Ja det är superkul, jag vill också vara med.
Maggan H
Då är vi 6 st, häng på vet ja!

1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan

6. Crazy 4 Flowers
DykUnderYtan
Okej, jag hänger med även i år. Hoppas vi får lite bättre fart på trådarna i år. smile.gif
Peztis
Kul! Då så e vi sju!

1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan

6. Crazy 4 Flowers

7. DykUnderYtan

Och jag håller med! Mer fart i trådarna!
Margith
Varje år tänker jag: nej, i år kan jag inte vara med... jag har inte nåt kul frö som räcker till alla.
Den här sommaren har ju dessutom varit fruktansvärt dålig vad gäller fröskörd.
Men vad 17, det är klart att jag vill vara med i år igen.
Om inte annat får jag väl köpa några fröpåsar (ledtråd 1 flirting.gif )

Ja visst ja, kopiera listan...

1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan

6. Crazy 4 Flowers

7. DykUnderYtan

8. Margith

Peztis
Kul, Margith!

Och vaddå... skulle köpa vara en ledtråd? Ja, oj vad det hjälper!
Maggan H
Ja, det finns ju inte så många köpefrön att välja ibland... naughty.gif

Kul du är med Margith!
Peztis
Jag har ett presumtivt Busfrö som jag nu håller på att provgro men det tar sig inte - och inte kan jag ju be om hjälp här!!!

Kanske blir buset att få det att gro. Anki lyckas väl som vanligt...

("Mobbingen" har härmed startat!)
Peztis
Kanske ska förklara mig lite bättre:

Anki V är så otroligt duktig på att få allt att gro och växa samt att hon är en hejjare på att lista ut vad vi skickar.

Så eftersom vi andra känner oss i underläge så roar vi oss kungligt med att reta henne! Tror dock vi ska ta med Rosmarin i kommande runda för hon var en hejjare under våren hon med och kom på "andraplats" då Anki slog henne med endast en Bonusfrö-identifiering.

smiley_small_hug.gif
Anki V
CITAT (Peztis @ 08-11-2012, 17:37) *

Anki V är så otroligt duktig på att få allt att gro och växa samt att hon är en hejjare på att lista ut vad vi skickar.

Så eftersom vi andra känner oss i underläge så roar vi oss kungligt med att reta henne! Tror dock vi ska ta med Rosmarin i kommande runda för hon var en hejjare under våren hon med och kom på "andraplats" då Anki slog henne med endast en Bonusfrö-identifiering.

smiley_small_hug.gif

Bra!

Då kan Rosmarin och jag gå i terapi tillsammans. kompiskram.gif

I alla fall är det jättekul att vi blir så pass många......men det är flera jag saknar. Var är t.ex. Gåsis och Lady Hamilton? Det är ju roligare att vinna ju fler man kan klå angel_not.gif

//Kaxiga Anki
Anki V
Sedan vill jag tillägga att jag ingenstans lärt mig så mycket om frön och sådder som i busfrötrådarna och jag skulle aldrig sått och odlat många av de odlingsvärda växterna om jag inte varit med i busfrötrådarna.

Varje år har det varit någon riktig aha-växt. Margiths rosa maskros var en sådan
I år var Dragons Kranskrage och Hattstugans sommarrudbeckia riktiga höjdare som jag aldrig kommit på att odla utan "busfröna"

//Ödmjuk och tacksam Anki V
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 08-11-2012, 20:40) *
......I alla fall är det jättekul att vi blir så pass många......men det är flera jag saknar. Var är t.ex. Gåsis och Lady Hamilton? Det är ju roligare att vinna ju fler man kan klå angel_not.gif

//Kaxiga Anki

Du är en riktig SADIST giggle.gif .... men vi tar denna diskussion i helgen, i ett annat land flirting.gif vi skall ju spendera "några timmar" tillsammans yahoo.gif
Peztis
Åh! Vad ska ni göra?!??! Blir så nyfiken!
Lady Hamilton
kompiskram.gif Vi åker till Tallin i morgonbitti yahoo.gif
(eller rättare sagt JAG slap.gif som vanligt måste stiga upp tidigt Anki V får sleeping.gif får sova flera timmar längre)
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 10-11-2012, 17:25) *
kompiskram.gif Vi åker till Tallin i morgonbitti yahoo.gif
(eller rättare sagt JAG slap.gif som vanligt måste stiga upp tidigt Anki V får sleeping.gif får sova flera timmar längre)

Okej, det vet jag, yes.gif men hur blir det med anmälan här?? rtfm.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 10-11-2012, 17:33) *
Okej, det vet jag, yes.gif men hur blir det med anmälan här?? rtfm.gif

Det ser mörkt ut .. dunno.gif det bådar inte gott när man Anki lagt "ribban"
CITAT
Var är t.ex. Gåsis och Lady Hamilton? Det är ju roligare att vinna ju fler man kan klå

//Kaxiga Anki

angel_not.gif
EmmBurt
Åh dethär lät ju jätte skoj.. är rädd dock att jag har för lite kunskap om fröer odling och sånt.. har heller inga egna fröer att skicka..
Peztis
Fast man behöver inte ha plockat egna fröer, de kan vara köpta!

En sak som är så kul med detta är just att man lär sig så otroligt mycket, man tittar på både fröer, den lilla växten som börjar titta upp, bladen....
hattstugan

Var med första gången i år! Jösses det är nog det mest bästa jag gjort!

Häng på! Inga förkunskaper behövs här!
Anki V
CITAT (hattstugan @ 10-11-2012, 23:55) *

Egentligen så är väl den enda egenskap som krävs att man är okänslig mot trakasserier........Kamraterna är inte nådiga vare sig man svarar rätt eller fel. kompiskram.gif

/Anki
Maggan H
Så sant Anki! Men det är skojiga trakasserier... tummenupp.gif

Ha en trevlig resa!

bravo.gif
CITAT (hattstugan @ 10-11-2012, 23:55) *

EmmBurt
Då är jag på skriv up mig smile.gif
Maggan H
Då är du i gott sällskap Ladyn... kram1.gif

GÅSIS (ropar högt), var är du nånstans?? -cry-.gif

CITAT (Lady Hamilton @ 10-11-2012, 20:59) *
Det ser mörkt ut .. dunno.gif det bådar inte gott när man Anki lagt "ribban"

angel_not.gif

Listam, som jag ser den...

1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan

6. Crazy 4 Flowers

7. DykUnderYtan

8. Margith

9. Lady Hamilton

10. EmmBurt

11...... Gåsis.....
EmmBurt
Kul smile.gif Vem ska man skicka adressen till och när börjar det ?
Bör man inhandla nått speciellt eller är så jord de som behövs?
Maggan H
Till mig ska du skicka pm med din adress, det står lite info överst på sida 1. Såjord, krukor och ev något lysrör är bra å ha... Säkert kommer det något frö ganska tidigt som ska stratifieras men merparten kommer nog i feb- mars. Välkommen!
Rosmarin
Kul kul att se att fler och fler vill vara med igen! bravo.gif

CITAT (Margith @ 07-11-2012, 18:59) *
Varje år tänker jag: nej, i år kan jag inte vara med... jag har inte nåt kul frö som räcker till alla.
Den här sommaren har ju dessutom varit fruktansvärt dålig vad gäller fröskörd.
Men vad 17, det är klart att jag vill vara med i år igen.

...
Ja just det ja! Man kanske skulle ha något att skicka också ja... duh.gif Har inte tänkt på det ännu. Hm, det ger sig säkert...

CITAT (Margith @ 07-11-2012, 18:59) *
....
Om inte annat får jag väl köpa några fröpåsar (ledtråd 1 flirting.gif )
....
Jaha, köpefrö säger du g.gif ; jag skickar en gissning med det samma! Här får man visst ligga i om man ska vara först! a0a.gif

CITAT (Peztis @ 08-11-2012, 17:32) *
Jag har ett presumtivt Busfrö som jag nu håller på att provgro men det tar sig inte - och inte kan jag ju be om hjälp här!!!

...
Oj! Det var ambitiöst! Du är duktig du!

CITAT (Anki V @ 08-11-2012, 20:40) *
Bra!

Då kan Rosmarin och jag gå i terapi tillsammans. kompiskram.gif ....
Jaa! Det tycker jag att vi ska göra! Ska vi ta det nere på rivieran framåt maj-juni någon gång? Dvs när 1) det börjar bli varmt och skönt där nere 2) alla årets busfrön bör vara avklarade. Jag känner folk som säkert gärna lånar ut sin villa vid medelhavet till två "damer i nöd..." Så kan vi passa på att samla en massa spännande fröer samtidigt! giggle.gif Så mobba på ni bara!!!!!

CITAT (Maggan H @ 11-11-2012, 12:15) *
....

1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan

6. Crazy 4 Flowers

7. DykUnderYtan

8. Margith

9. Lady Hamilton

10. EmmBurt

11...... Gåsis.....
Detta ser jättebra ut tycker jag! Med den här listan + eventuellt några namn till så kommer det säkert att bli minst lika kul som vanligt.

Hoppas ni får en trevlig resa till Talinn!

...Och precis som många redan har skrivit så är ju en av de roligaste sakerna med busfröna att man lär sig väldigt mycket varje år. Om fröer och om växter som man inte kände till tidigare. yes.gif
Men trådarna som skapas runt omkring är inte illa de heller! giggle.gif
DykUnderYtan
CITAT (EmmBurt @ 10-11-2012, 22:49) *
Åh dethär lät ju jätte skoj.. är rädd dock att jag har för lite kunskap om fröer odling och sånt.. har heller inga egna fröer att skicka..

Då kanske du och jag kan samsas om bottenplaceringarna... tongue.gif

Kom igen nu, man lär sig något varje gång. Jag är urusel fortfarande men det tar väl sig nångång. Köpefrön går precis lika bra! smile.gif
Rosmarin
Jaha!!!! Är det därför du inte svarar på mina PM numera? -cry-.gif

CITAT (Peztis @ 08-11-2012, 17:32) *
.....
("Mobbingen" har härmed startat!)

CITAT (Peztis @ 08-11-2012, 17:37) *

smiley_small_hug.gif

a0a.gif smiley_small_hug.gif
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 15-11-2012, 20:23) *
Jaha!!!! Är det därför du inte svarar på mina PM numera? -cry-.gif
...

Japp!
(Fast eg är det nog Odla som inte funkar som det ska för jag har då inte fått några PM!)
EmmBurt
CITAT (DykUnderYtan @ 14-11-2012, 17:19) *
Då kanske du och jag kan samsas om bottenplaceringarna... tongue.gif

Kom igen nu, man lär sig något varje gång. Jag är urusel fortfarande men det tar väl sig nångång. Köpefrön går precis lika bra! smile.gif

Haha bra om inte annat räddar jag alla andra från att bli sämst wink.gif
Margith
CITAT (EmmBurt @ 16-11-2012, 09:59) *

Jag vill bara påpeka att vi är rätt många som krigar om jumbo-platsen a0a.gif så var inte så säker på att du vinner den!

Rosmarin
CITAT (Peztis @ 15-11-2012, 21:08) *
Japp!
(Fast eg är det nog Odla som inte funkar som det ska för jag har då inte fått några PM!)

Jag tänkte nog det! giggle.gif
Rosmarin
CITAT (EmmBurt @ 16-11-2012, 09:59) *

giggle.gif
Det spelar ju egentligen ingen roll var man hamnar ifråga om rätt och felgissningar. Det roliga är att delta.

Att få "hemliga" frökuvert med posten, och att kanske kunna klura ut vad det kan vara.

Att bokstavligen kasta sig in i gissningarna men ännu viktigare i diskussionerna som brukar uppstå runt omkring. Det är detta som är så kul med busfröna. Jag hoppas att du ska känna dig välkommen att delta i dessa diskussioner som verkligen kan bli helt uppåt väggarna ibland. Ju mer vi får skratta desto bättre. Vi skrattar MED VARANDRA och inte åT VARANDRA i den här leken. Inga gissningar eller kommentarer är "för dumma".

Dessutom gissar man ju via PM. Detta gör dels att ingen annan än fröets upphovsman vet att man har gissat eller hur många (hundra! flirting.gif ) gånger förrän man lyckas gissa rätt. Dels gör det att det ofta skickas många PM medlemmarna emellan och att vi på det viset lär känna varandra och många av deltagarna känns numera som väldigt goda vänner tycker jag.
Välkommen! smiley_small_hug.gif
Peztis
Kan inte annat än säga att Rosmarin har HELT RÄTT!
Maggan H
Finns några platser kvar, häng med på en kul resa! crazy.gif
Gåsis
Hoho, här är jag. Men jag tappade bort listan nån gång mitt i tråden så jag kan inte kopiera in mig.
/Åsa

CITAT (Maggan H @ 11-11-2012, 12:15) *
Då är du i gott sällskap Ladyn... kram1.gif

GÅSIS (ropar högt), var är du nånstans?? -cry-.gif
1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan

6. Crazy 4 Flowers

7. DykUnderYtan

8. Margith

9. Lady Hamilton

10. EmmBurt

11...... Gåsis.....

11 Gåsis

Får man bättre handicap om man monterat ned hyllor och lysrör förresten? I så fall kan jag utropa mig till segrare redan nu, så slipper Anki anstränga sig
innocent.gif
/Åsa
Peztis
1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan

6. Crazy 4 Flowers

7. DykUnderYtan

8. Margith

9. Lady Hamilton

10. EmmBurt

11. Gåsis

Så! Nu kan nästa/-e glada deltagare fylla på. Det finns fyra platser kvar!!!
Maggan H
CITAT (Gåsis @ 18-11-2012, 19:34) *
Hoho, här är jag. Men jag tappade bort listan nån gång mitt i tråden så jag kan inte kopiera in mig.
/Åsa
11 Gåsis

Får man bättre handicap om man monterat ned hyllor och lysrör förresten? I så fall kan jag utropa mig till segrare redan nu, så slipper Anki anstränga sig
innocent.gif
/Åsa

Monterat ner? fear.gif Då måste du ju sätta upp dem tills säsongen börjar, dvs efter jul....var ska du annars ha sådderna?? slap.gif

Handicap, nono, nono.gif inga favörer här, då kan du ju gissa fler rätt än jag fear.gif o det går ju inte för sig! shy.gif tongue.gif

Men du, välkommen!
maramara
Nu kanjag inte hålla mig längre, var se kul förra gången, med allt pysslandet, trots att jag tror att jag blev klart jumbo.Vill inte vara det längre ranting.gif sos.gif dunno.gif
Peztis
KUL! Då lägger vi till dig och vet du, någon måste ju vara sist! biggrin.gif

smiley_small_hug.gif

1. Maggan H

2. Anki V

3. Peztis

4. Rosmarin

5. hattstugan

6. Crazy 4 Flowers

7. DykUnderYtan

8. Margith

9. Lady Hamilton

10. EmmBurt

11. Gåsis

12. maramara

Ett litet tillägg: maramara, du hade delad jumboplats med Stennie och Tummelisa!

Åsså ett tillägg till: det ÄR ingen tävling men det är alltid kul att veta ändå hur många rätt alla har, om det var ett svårt eller alldeles för lätt frö man hittade på att sända osv.
Maggan H
Välkommen maramara!

Det finns ff några platser kvar om någon känner sig hågad. rolleyes.gif Det är absolut ingen tävling i den bemärkelsen, coolgleam.gif var o gör efter sin egen förmåga men man lär sig på vägen om än man ibland tycker att den är törnbeströdd... flirting.gif . Desto roligare när man lyckas! Så kom igen o anmäl dig! crazy.gif
maramara
tummenupp.gif
Rosmarin
Roligt att så många vill vara med (igen)! bravo.gif Och det ÄR verkligen jätteroligt att vara med så anmäl er nu! smile.gif
EmmBurt
Nu har jag skaffat mig en växtlampa. Det borde väl räcka? Känner inte för att lägga ner en förmögenhet på de.. Eller borde man? hjälp xD
Peztis
Inte ska man behöva lägga ned en förmögenhet!

Bara man är medveten om att chanserna minskar med för lite ljus vid tidig sådd men å andra sidan finns inga garantier.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon