Lilla snigel
Häromdagen såg jag att en avenbok av tre drabbats av något som måste vara svamp. Det täcker större delen av stammen. Se bild. Vissa grenar har fått rosa-röda utstående prickar. Syns suddigt i förgrunden på bilden. Vad kan detta vara och vad gör jag åt det?
Huggorm
Det är tyvärr inget att göra åt. Svamp brukar betyda ett ganska långt gånget förfall, trädet är helt enkelt döende. Tur att du har två avenbokar till, så du inte blir alldeles utan. Kul i alla fall att du har avenbok som du låtit växa upp till träd, man ser dem ju nästan enbart som häck annars
Lilla snigel
Tack Huggorm för ditt svar. Vet du om de andra träden är illa ute nu då? De står ganska tätt, ca 50 cm mellanrum. Ska jag hugga ner det sjuka eller måste jag försöka gräva upp det? (Svårt skulle jag tro då det är mycket grovt)
Gossen Ruda
Det kan vara frågan om en svamp som heter purpurskinn, eller någon släkting. Den kan i så fall angripa levande träd som parasit. Därför bör du nog ta bort det angripna trädet snarast för att undvika spridning. Denna sker i så fall med sporer från fruktkropparna som syns. Mitt råd är att såga av stammen jäms med marken och forsla bort trädet eller bränn det. Täck sen över stubben med jord.
Huggorm
Det går inte att gräva upp stubben om de står med 50cm mellanrum, då kommer du garanterat skada de andra trädens rotsystem. Det bästa är nog att göra som Rudan skriver.
Bassam
Hej

Eftersom svampen skadar rötter också. Så räcker inte (såga av stammen jäms med marken).
H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 08-11-2012, 23:35) *
Hej

Eftersom svampen skadar rötter också. Så räcker inte (såga av stammen jäms med marken).
H.Bassam

Men svampen får svårt att skicka ut sina sporer utan fruktkroppar.
Chili Linkan
Inte om den börjar växa upp med rötterna på dem andra träden. wink.gif
Lilla snigel
Jag fick följande svar från en plantskola:

Ditt avenboksträd mår riktigt dåligt. Det är allvarligt angripet av en svamp som heter purpurskinn, Chondrostereum purpureum, och denna svamp orsakar en sjukdom som heter silverglans. Det brukar börja med att bladen får ett silverskimrande utseende. Så småningom dör gren efter gren eller hela trädet. Det sist nämnda är nu ditt träd på väg att göra. Från fruktkropparna sprids mängder av sporer. Svampen är en sårparasit som tränger in i värdväxten genom sår, t.ex. efter beskärning, grenbrott eller frostskador. Smittan kan också överföras genom rotkontakt mellan sjuka och friska träd. Sedan svampen kommit in i såret eller in i rötterna växer den vidare inne i trädet. Träden infekteras främst höst och vår. En och samma fruktkropp kan sprida sporer i upp till två år. Detta träd bör omedelbart röjas med rötterna och avlägsnas från trädgården. I annat fall är det stor risk att flera träd kommer att angripas. Purpurskinn kan angripa ett stort antal växter, förutom avenbok även plommon, körsbär, äpple, päron, vinbär, krusbär, hallon, bok, poppel, Salix-arter, björk, alm, ask, syren, gullregn, rododendron och rosor.

Rödvårtsjuka (orangeröda–mörkröda vårtor) orsakas av svampen Nectria cinnabarina. Den växer i grenar som redan är allvarligt skadade och räknas därför till de sekundära parasiterna. På döda pinnar ser man ofta rödvårtsvampens vårtor. Svampen är på väg att bryta ner pinnarna så att de blir till mull.

Tack för all hjälp. Vi kommer att ta ner trädet i helgen och hoppas att de andra överlever.
Lilla snigel
Nu börjar jag ju fundera på hur mitt träd har smittats från början. Det var ju så fint för ett par år sedan. Den här sommaren har det haft den där silverskimrande färgen på bladen som plantskolan beskrev. det enda jag kan komma på är att jag för 2-3 vintrar sedan började mata fåglarna i just det trädet. Kan det vara en orsak? Kan fåglar kanske bära med sig sporer? Urdum tanke kanske men ändå... :-)
Huggorm
Sporer brukar föras runt med vinden, även om jag inte vet hur det är med just den här svampsorten. Det är alltså väldigt svårt att skydda sig.
Piccante
oftast behöver svampsporer en skada för att komma in om de inte kan infektera genom rötterna.
kerstinbern
CITAT (Piccante @ 09-11-2012, 10:20) *
oftast behöver svampsporer en skada för att komma in om de inte kan infektera genom rötterna.

Men skadan kan också vara torka eller dålig dränering så att det är stående vatten.
Bassam

Hej
Sporer på rötter kan infektera andra rötterna genom att simma stillastående vatten i mark,
Därför det är bättre om vi upptäcka svampinfektioner från början och bli av med de infekterade delarna så snabbt
och förbättra markförhållanden genom att tillägg lite kol i marken, eftersom Svamparna inte gillar kalk jord, och det är bra om vi lägga organiska gödselmedel för att stärka växter och öka jord väldränerad.

Obs

Det är svårt att undvika fåglar och andra från mat för att undvika svamp, men vi ska förändras miljö så att vi gör det Passa inte svamp.

H.Bassam
Cilla
Bra gissning av Gossen Ruda och riktigt bra svar från plantskolan! Vilken plantskola är det som svarar så bra?

Svamp sprider sig med fuktig väderlek på små vattenpartiklar i luften och sporer finns överallt. Det är "meningen" att det ska vara så, att nedbrytning ska ske så att nytt liv kan skapas... Svampar har funnits länge på jorden och de har en variation utan like, och enastående förmågor att göra sina jobb. Stora och långlivade kan vissa bli också, med kilometerstora mycel (rötter) under jorden som lever som samma individ tusentals år...

Utan svamp kan inte träd växa. De är beroende av svampar i jorden och de är beroende av att fallande grenar bryts ned och kommer dem till godo igen. Utan svamp skulle vi och andra djur inte heller kunna gå i skogen... Svamp bryter ned allt som faller ned på marken.

Och ibland bryter de ned också stående, fullt friska träd. Det är inte det vanligaste men det händer.

Silverglans kan man upptäcka innan fruktkropparna uppstår (det vi ser och kallar "svamparna"). SÅ här skrev jag i en annan tråd om silverglans:

Silverglans orsakas av en svamp, och drabbar främst starkt beskurna träd och försvagade träd. Snittytor och andra öppningar är inkörsportar för silverrglanssvamp. Det är en allvarlig och oftast förödande sjukdom.

Typiskt när silverglansen gått långt i ett träd är att den utvecklar sina fruktkroppar i slätbarkig ved.

Silverglans visar ganska sällan fruktkroppar som dessa, och när de gör det är veden redan så drabbad att den inte går att rädda. Silverglans brukar först uppenbara sig i en eller flera delar av trädet, ibland endast i någon gren. Svampen utvecklar bl a ett gift som får bladen att se lätt silverfärgade ut.

När det gått så här långt tror jag itne dete finns någon räddning, och dessutom är det stor smittrisk. Silverglans är inte att leka med. Man bör ta bort och direkt bränna skadat material, och likaså bränna stolpar och annat virke som finns i direkt närhet.

Svampen har alltså ganska länge funnits i ditt träd, spridit sig med mycel (ungefär rötter) inne i veden, täppt till kärl, utvecklat toxin (gift) som fått bladen att ändra färg och sedan täppt till kärlen i veden. Detta utan fruktkroppar, antagligen. Nu i år är veden inuti trädet så "befolkad" av svampen inne i veden att den bildat fruktkroppar för att kunna föröka sig med sporer.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon