|
Full version: Favoritrosor
Krolliljan
08-11-2012, 08:07
Som nybliven rosentusiast skulle jag uppskatta andras erfarenhet. Har ni några favoriter, gärna lättodlade för nybörjare.?
kerstin z5-6
08-11-2012, 13:28
Avundsjuk på din zon:) Du kan ju ha vilka rosor du vill! Vad tycker du om då? Eleganta som passar i vas med,eller större buskar med stark fin doft?
Krolliljan
08-11-2012, 15:52
Jag älskar klätterrosor och buskrosor. Gärna doftande och inte röda eller oranga. Helst vita eller åtminstone ljusa. Gula har jag tillräckligt Fast man vet aldrig. Ibland bara blir det så att man fastnar för ngn man inte tänkt, som när jag köpte polkagrisrosen.
svennis
08-11-2012, 16:19
Letar upp någon favorit så att vi håller igång. Crocus rose.JPG
Krolliljan
08-11-2012, 17:48
Denna var ju underbar. Passar med min Ghislaine de Feligonde. Tål att tänkas på
Jo, bodde jag i zon 1 skulle det bli många Austinrosor som också svennis visar, men många klarar sig utmärkt hos mig med, alla doftar mycket. Mary Rose blir en stadig buskros här också, Wild Edric blir stor och doftar himmelskt. Titta runt i mitt album/Austinrosor  Eglantyne, Austinros  A Shopshire Lad, kan bli 2 m här  Queen of Sweden, ca 1.20 liknar en pion Annars finns en massa gammaldags och moderna rosor som man inte kan gå förbi tex  Alba rosen Mme Plantier, blommar en gång i juli med tusen blommor och stark doft, stor buskros. Gallica rosorna med sina färger måste man ha en del av, blommar alla en ggn  Charles de Mills liten buskros, så glad i den.  Eller denna härligt randiga Gallica, liten buskros Camaiux från 1826 Myskrosor, Trier en favorit som fryser ner hårt ibland men knappast i zon 1 blir en klätterros, stark doft, blommar hela sommaren med små söta blommor.  Trier Portlandsrosor, dom blommar om, här en kändis som alla rosvänner har  Mme Boll, buskros ca 1.20 - 1.5 m, stark doft Dom svenska Balsgårdsrosorna vill jag slå ett slag för du hittar alla i mitt album/Klätterrosor Balder, Irma, Anna, Freja, alla utmärkta klätterrosor  Irma, är min stora favorit den fryser aldrig och färgen är så fin, blommar om  Irma, doftar Titta runt i mina rosalbum !
Krolliljan
08-11-2012, 18:19
Ska jag genast göra
Krolliljan
08-11-2012, 18:46
Jag har varit inne i dina album många gånger innan och njutit. Nu tittar jag med en annan inställning för att se vad jag vill ha. Jag vill ha så många. Jag får skriva upp en önskelista. Högt upp på den kommer Crocus rose och Aicha. Jag får ta vintern på mig att göra en lista.
kerstin z5-6
08-11-2012, 19:25
Ja def Austinrosor skulle jag ha-de lyxiga stora.CP Margareta tex
kerstin z5-6
08-11-2012, 19:30
[attachment=73367:485_p3047.jpg] A Shopshire lad
Krolliljan
08-11-2012, 19:48
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-11-2012, 19:30)  [attachment=73367:485_p3047.jpg] A Shopshire lad Underbar
Krolliljan
08-11-2012, 23:41
Har just övertygat maken om att flytta en stor rudbeckia till våren för att ge plats åt en Aicha. Nu ska jag bara luska ut var jag kan ha fler Det är så roligt när man fått ett nytt intresse. Jag får väl göra mig av med några dagliljor, oh hemska tanke.
johanare
09-11-2012, 13:26
Var bor du? Zon 1...är du i närheten av Helsingborg så kan jag rekommendera Flora Linnea. De har allt, men det vet du säkert redan. De är trevliga o hjälpsamma. Jag har tur som bor i Helsingborg. Har själv följande: 2 år gammal Queen of Sweden - "Buskros". Ståtliga, raka i ryggen o pionliknande blommor. Jag rekommenderar något framför dem för de blir rätt kraftiga o kala nertill. 0 år Lykkefund - Nyplanterad efter tips från DIG 1 år Gerber Rose - Planterad i norrläge på spalje för att klättra. Bra kraft i dem. Vackra blommor som dftar underbart 2 år New Dawn - Info överflödig. Dock hemska i år efter svartfläcksjuka sedan juni. 1 år Harlow Carr - Planterad i kruka. Mindre buskigare. Hittills inte så hög. Tappade kronbladen ganska snabbt men med bra kraft i övrigt och fortsatte sätta knoppar o blommor till oktober. Doftar också ljuvligt. "Nybyggare" så vem vet hur dessa kommer utvecklas kommande åren.
Krolliljan
09-11-2012, 13:58
Queen of Sweden vet jag ett ställe i trädgården där den skulle passa in. Definitivt på önskelistan.
Aicha kan bli 3 x 2.5 m, du kan sätta lite dagliljor under med tiden.  Aicha som jag inte har kvar, den fick en massa stritar varje år och när vi skulle måla om fönstrena fram på huset kunde vi inte trängas med den, då grävdes den bort, men glöm att du läst detta, så behöver det inte alls bli hos dig
Krolliljan
09-11-2012, 18:26
Aicha blir det absolut. Jag har varit lite förälskad i den i ett år sedan jag hittade den i svennis album.
Rose de Rescht är ett säkert kort, blommar oerhört länge och rikligt, och doftar mer än de flesta rosor i denna storlek. Enda minus är att den är ganska taggig, men det hör till ett rekorderligt fruntimmer  Mme Plantier som Kajsa rekommenderar är också en av mina absoluta favoriter, här nere blommar den i början av juni. Jag har en vid framsidan av huset och när den blommar fyller den hela entrégården med väldoft. Knopparna är också sällsynt vackra. Tillägg: Ser att du ffa frågar efter ljusa rosor, men ge RdR ett försök! Som klätterros är den vita Ilse Krohn Superior mycket frisk och bra, ta gärna en titt på den också.
Krolliljan
10-11-2012, 08:27
Jag googlade på Ilse Krohn Superior och det stod att den var hyfsat skuggtålig. Hur tätt kan jag sätta klätterrosor? Jag har en Penny Lane och skulle kunna sätta en till jämte.
CITAT (Krolliljan @ 10-11-2012, 08:27)  Jag googlade på Ilse Krohn Superior och det stod att den var hyfsat skuggtålig. Hur tätt kan jag sätta klätterrosor? Jag har en Penny Lane och skulle kunna sätta en till jämte. Generellt sett är vita rosor de skuggtåligaste. Åtminstone en halvmeters avstånd skulle jag ge dem om jag hade möjlighet, men jag har sett klätterrosor växa tätare än så längs störar med gott resultat.
Krolliljan
10-11-2012, 09:09
Tack då får jag plats med fler än jag räknat med. Jag har ett antal stabila spaljéer men har också några klätterrosor innan. Kan nog förtäta. Kanske borde flytta Polstjärnan, på vinst och förlust. Den är inte så rolig. Fast då måste man gräva bort en massa jord väl?
CITAT (Krolliljan @ 10-11-2012, 09:09)  Tack då får jag plats med fler än jag räknat med. Jag har ett antal stabila spaljéer men har också några klätterrosor innan. Kan nog förtäta. Kanske borde flytta Polstjärnan, på vinst och förlust. Den är inte så rolig. Fast då måste man gräva bort en massa jord väl? Om man orkar, och orkar man inte så dör inte rosorna av det  Bättre att blanda i mycket koskit tycker jag, det motverkar också nematoder.
Krolliljan
10-11-2012, 10:50
Funderar på hur en klätterros skulle trivas på ett lågt staket. Om man leder den åt sidan slår den kanske ändå skott uppåt.
CITAT (Krolliljan @ 10-11-2012, 10:50)  Funderar på hur en klätterros skulle trivas på ett lågt staket. Om man leder den åt sidan slår den kanske ändå skott uppåt.  Välj i så fall en rambler- eller wichuranaros som skjuter långa slanka skott som lätt kan ledas vågrätt. White Dorothy är en bra vit wichurana, Blush Rambler är en fantastisk rosa rambler. Båda mycket starkväxande.
Krolliljan
10-11-2012, 13:43
Tack snälla för dina svar. Jag googlade på wichuranaros och hittade denna. Ja det blir jag sugen på
CITAT (Krolliljan @ 10-11-2012, 13:43)  Tack snälla för dina svar. Jag googlade på wichuranaros och hittade denna. Ja det blir jag sugen på  Skulle du vilja ha White Dorothy råkar jag ha tagit för många sticklingar av den. Finnes i Lund. http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.6516.1&tab=36
Lite rabattrosor i dina färger kanske inte heller är fel framtill vid busk och klätterrosorna ?  Lions Rose, som också klarar sig bra här ca 1 m  Aspirin Rose, en pärla ca 1 m ( klarar även Västmanland )  Kronprinsesse Mary slottsros från Poulsen, stark doft av citron, den blev några år här men sedan frös den bort men i zon 1 är det en annan sak.  Katharina Zeimet, ca 1 m min stora favorit som rabattros, blommar 2 ggr, doftar, gammal sort från 1901 (den klarar zon 5 )
Krolliljan
10-11-2012, 14:59
Jättefina. Det får jag undersöka. Jag har en Kronprinsessan Mary. Den frös ner i vintras men jag krukade den och när den hade växt till sig planterade jag den på ett annat ställe, lite djupare. Den blommade inte förrän sent i år. Hoppas att den klarar denna vintern. Jag tycker att den är förtjusande. CITAT (Plater @ 10-11-2012, 13:47)  Skulle du vilja ha White Dorothy råkar jag ha tagit för många sticklingar av den. Finnes i Lund. http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.6516.1&tab=36PM:ar
Krolliljan
10-11-2012, 22:39
Tack alla som har gett mig tips om rosor. När jag googlar eller läser i böcker känns det som en djungel av rosor. Det har varit till jättestor hjälp för mig med era tips. Nu har jag bestämt mig för vilka jag ska köpa till våren och vilka som får stå på önskelistan så länge. Helt klart är att jag ska ha en Aicha. Sen blir det en Queen of Sweden och en A Shropshire Lad. Kanske en Ilse Krohn Superior och White Dorothy. Jag har köpt många nya perenner och rosor i år och får väl se hur de tar sig. Jag kanske får plats med fler rosor än jag tror.
CITAT (Krolliljan @ 10-11-2012, 22:39)  Jag kanske får plats med fler rosor än jag tror.  Tänk på att där rabatterna tar slut börjar uteplatsen med plats för rosor i kruka!
Krolliljan
11-11-2012, 12:37
Ja jag har ju haft rosor i kruka förr. De klarade vintern med. Jag ställde dem bara utmed husväggen och täckte dem med lite väv på våren.
http://renatestradgard.blogspot.se/search/label/RosorHär kommer ett litet urval av mina rosor.Hoppas länken fungera.
Krolliljan
14-11-2012, 01:55
Fin blogg du har. Vilken fin rosgång
Har tittat runt på din trädgårdssida Renate, vad härligt det där blir, ska försöka få till en sådan när jag går i pension, det blir något alldeles eget, med makens hjälp så... Ska spara sidan på mina favoriter
CITAT (Kajsa @ 15-11-2012, 14:16)  Har tittat runt på din trädgårdssida Renate, vad härligt det där blir, ska försöka få till en sådan när jag går i pension, det blir något alldeles eget, med makens hjälp så... Ska spara sidan på mina favoriter  Tack Kajsa,roligt att du gilla sidan.Det är inte så svårt att göra en blogg.
Det är svårt att plocka ut favoriter så där eftersom det finns så himla många rosor som är så himla underbara! För min del tycker jag att favoriterna växlar från år till år, och ibland från dag till dag under samma sommar …
Här är i alla fall några av mina favoriter: [attachment=75205:DSC_0418.jpg] Flera favoriter på samma bild. I förgrunden syns, mest, Duc de Fitzjames som doftra ljuvligt och i bakgrunden syns Rosa Helenae hybrida, som doftar ljuvligt hon också och dessutom blommar så fantastiskt rikligt.
[attachment=75206:DSC_0495.jpg] Här är Ferdinand Pichard. Ljuvlig speciellt på hösten när det inte är så mycket annat som blommar.
[attachment=75207:DSC_0465.jpg] Här är Rosa x dupontii som är en ganska ny favorit som vi bara har haft i ett par år, men åh så ljuvlig. Vackra blommor och underbar doft. Växer dessutom som bara den!
Härliga rosbilder Anna, kul med ett nytt ansikte på avd Rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|