|
Full version: Snälla hjälp!
Vinterflickan
08-11-2012, 09:08
Till att börja med, jag vill inte höra "det är bara att vänja sig" eller "det är ju bara en spindel, vad kan den göra dig"... Jag är inte särskilt rädd för ormar, eller möss för den delen men jag är verkligen fruktansvärt fobisk för spindlar, hela jag stelnar & jag får panik och det känns som att den plötsligt sitter på mig. Det är inte roligt att vara 32 år & börja gråta för att man helt plötsligt inser att man står precis bredvid en stor källarspindel!
Till saken, vi bor i ett hus från -60, med källare (tegelhus). När vi flyttade in var det väldigt mycket spindlar i källaren men det blev bättre när vi slet ut all trä & satte in en avfuktare i tvättstugan. Till saken hör att det är två golvbrunnar där & kall & varmvatten. Det är inte den här typen av små spindlar med runda kroppar & långa ben (dom kan jag hantera bra) utan de är såna här med riktigt stora brunsvarta kroppar & grova, rätt långa ben.
Hittils har dom bara varit i källaren och det har ändå varit jobbigt eftersom vi har tvätten där nere. Häromdagen kröp en över på min arm när jag sorterade tvätten upp och i år verkar det vara rekordår för jag har sett jättemånga nere bara sista veckan.
Droppen var idag när jag ska bre min frukostmacka och det är en jätte i vasken UPPE. Det har på nått sätt alltid varit fredad zon och nu känner jag att jag inte kan slappna av överhuvudtaget i mitt eget hem. Anticimex sprutar inte mot spindlar eftersom de enligt dem inte ger effekt att göra det. Jag misstänker att de kommer in via avloppet, och fick tipset av grannen som hjälpte mig att döda den i vasken nyss att kontinuerligt spola vatten i alla golvbrunnar så att dom inte torkar ut (hjälpte tydligen mot kloakråttor oxå). Finns det något annat sätt att komma åt det här problemet? Så gott som all ventilation är nät vid vad jag vet så där borde dom inte komma in & inga öppna, glipande fönster har vi.
Kan man spruta med nått i brunnarna, eller täcka golvbrunnarna med nått nät som dom inte kommer igenom? När man väl ser dom finns det nån kemikalie man på LÅNGT håll kan döda dem med som inte skadar min son eller kommande bebis? Jag får verkligen panik av det här så alla tips mottages tacksamt!
Gossen Ruda
08-11-2012, 09:16
Som du skriver är det säkert frågan om Källarspindel Meta menardi. Trivs de är de svåra att bli av med. Att spola bort dem går knappast, de gillar fukt och klarar en dusch. Enda vägen är nog att försöka torka ut miljön, då flyttar de. Kanske. De kan dock tvivas i avloppen. Spindlar är fö seglivade så vanliga insektsmedel hjälper inte. Håll utkik efter äggkokongerna, de är ca 1 cm i diameter, vita och hänger i en spinntråd. Ta bort dem så slipper du iaf de ungarna.
Vinterflickan
08-11-2012, 09:19
Ush ja det är det säkert... Men vi har haft koll efter äggkokonger & inte sett en enda! Vi dammsuger ju regelbundet där oxå så det finns sällan ens nät där men lik förbaskat dessa hemska djur...
Vinterflickan
08-11-2012, 10:53
Finns det någon som testat en såndär elektrisk skrämmare som man pluggar i väggen? Om dom fungerar? Betalar gärna pengar OM det funkar...
Halaj! Min uppfattning är också att de är svåra att spraya död på. Jag har provat det mesta: 5-56, T-röd, bräkleen, insektsmedel, m.fl. Det enda som biter är: http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp....brand=CRC%20REDHåll i hatten, dock, för det här är riktigt, riktigt nasty shit! Det enda jag kan tänka mig är ok att spruta är om spindeln befinner sig på rostfri bänk, eller kanske kakel/klinkers. Sprutar du på en spindel som sitter på en tapetserad vägg kommer tapeten obönhörligen att krulla sig och frätas bort! Likaså en lackad eller målad yta. Den lacken/färgen kan du ta bort med en wettextrasa om du sprutat gasket remover på den. jag skulle inte bli förvånad om den fräter bort kalkputs också. //T
ninnisky
08-11-2012, 11:34
Hej Vinterflickan  har i stort sett samma problem som du SPINDELFOBI  Även jag kan umgås med alla andra djur, stora som små i övrigt. Vi bor i ett hus på 2 plan plus källare, byggt på 70-talet. Åratal hade vi många källarspindlar och till slut fick min man alltid kolla källaren innan jag kunde gå ner dit. Vi tror att problemet dock är löst nu!!! Vi installerade en enkel avfuktare i tvättstugan och satte värmepumpens innerdel också i tvättstugan. Nu är där varmt, ca 22 grader och inga spindlar längre. För att vara på den säkra sidan häller jag Klorin (någon dl) i både avloppen några gånger om året. Det är snart ett år sedan vi gjorde detta och har inte haft en enda källarspindel sedan dess....som jag sett. Lycka till!
Vinterflickan
08-11-2012, 12:01
CITAT (ninnisky @ 08-11-2012, 11:34)  Hej Vinterflickan  har i stort sett samma problem som du SPINDELFOBI  Även jag kan umgås med alla andra djur, stora som små i övrigt. Vi bor i ett hus på 2 plan plus källare, byggt på 70-talet. Åratal hade vi många källarspindlar och till slut fick min man alltid kolla källaren innan jag kunde gå ner dit. Vi tror att problemet dock är löst nu!!! Vi installerade en enkel avfuktare i tvättstugan och satte värmepumpens innerdel också i tvättstugan. Nu är där varmt, ca 22 grader och inga spindlar längre. För att vara på den säkra sidan häller jag Klorin (någon dl) i både avloppen några gånger om året. Det är snart ett år sedan vi gjorde detta och har inte haft en enda källarspindel sedan dess....som jag sett. Lycka till! Åh! Sånt väcker hopp!
malcolm
08-11-2012, 12:49
Jag köpte en flaska Radar på Coop Forum, mest för att få bort silverfiskarna i badrummet egentligen men även spindlarna försvann. Det är flera år sedan nu och de har inte kommit tillbaka
Åk till Granngården och köp spray !där finns medel för allt
CITAT (malcolm @ 08-11-2012, 12:49)  Jag köpte en flaska Radar på Coop Forum, mest för att få bort silverfiskarna i badrummet egentligen men även spindlarna försvann. Det är flera år sedan nu och de har inte kommit tillbaka  de ruskar bara på sig och går vidare... Har inte spindelfobi, men efter att ha flyttat in i huset med jordkällaren och garaget gud glömde så har jag utvecklat en viss fobi, inkl. gråt av panik när de är för stora och för många och lurpassar i kartonger mm. Nu har jag flyttat, men tyvärr flyttade några av asen med givetvis. Tror att de felsta dött av, de gillade inte klimatet här, men den mindre varianten av spindel bor kvar. Källarspindeln. De vi hade var mycket större, huuu. Lycka till, det enda vi kunde göra var att mosa.
Spindlar är på gott och ont !vi bor precis vid sjön sjötomt då får man räkna med en hel del Spindlar dom kommer på köp liksom .Men som sakt det finns Spray på Granngården .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|