Jag kan berätta vad jag gjorde med min... Jag hade aldrig haft orkideer tidigare, fick en av en vän som tröst när min hund dog. Det var en ny erfarenhet och roligt när den så småningom skickade ut en ny blomstängel med massor av stora fina knoppar, hurra, det var ju fantastiskt att den ville fortsätta att leva och blomma!
Den gamla stängeln hade torkat och vanprydde växten med den nya stängen i knopp, så jag tänkte klippa av den torra pinnen.
Knips, jag stirrade mållöst när jag såg knopparna falla och med en liten duns landa på golvet. Jag min idiot hade KLIPPT AV den nya stängeln!!!!
Jaja, du kan ju tänka dig hur det kändes. Det kom i alla fall upp en ny, typ ett halvår senare...
Jag har en liknande berättelse, lite of topic, men det kanske är lite tröst att höra vilka idioter det finns: Jag hade en rosablommande iris i trädgården som råkat ut för det ena och det andra, så den har aldrig blommat. Rådjuren gnagde på rhizomerna så den skadades illa, men åren har gått och den har fått flytta till en skyddad "irisrabatt". Jag har haft den vid liv i min trädgård i typ sju år men aldrig sett den i blom, och förra sommaren kom det för första gången en stor blomstängel upp ur roten, hurra! För att det skulle komma ordentligt med sol på rhizomerna skulle jag plocka bort lite ogräs och torra löv som låg ovanpå och när jag böjer mig fram för att nå ogräset som satt lite hårt i jorden, så hör jag ett "knäpp" och sen en svagare "duns". Min jacka hade fastnat i stängen och knäckt av den!!! Jävla idiot!!! Den här sommaren kom inga irisblommor alls, så vi får väl se om det kommer nåt nästa sommar...