Jonnte
Åhh.. så j*la typiskt.

Har en orkidee som min sambo räknade ut för ett par år sedan som bara varit tråkig. Efter att jag pysslat om den i ett par år så skickade den äntligen ut en ny blomsterstängel som börjat växa, den är väl ca 6 cm kanske.. eller var snarare..

Tror ni inte att jag, min idiot, lyckades knäcka toppen, 5mm, när jag skulle vattna den nyss.

Så säg mig, är det kört nu då? kommer den att vissna ner och så får jag börja om igen?

Det är som ni förstår mycket prestige i att få den att blomma igen. Sambon har velat kasta ut den flera gånger. :-)

//Jonas

Eva i Skåne
Nej då, jag tror den kommer blomma ändå, men antagligen blir blomstängeln kort och med färre blommor än den kunde fått.
Jag gjorde något liknande i våras och bannade mig själv, men det gick bra och kom till och med en stängel till så misströsta inte.
Lycka till!
Peztis
Så länge det finns liv så finns det ju hopp!

Jag tycker inte att orkidéer är tråkiga eller fula när de endast har blad. Tvärtom har de ofta vackra stilistiska blad och jag gömmer inte mina bakom gardinen.

Det är vad du ska hälsa din sambo!
Jonnte
Tack. Ja, då fortsätter jag hoppas på att det kan bli nått iallafall. smile.gif

Jag håller med om att de är fina även utan blommor, jag gillar gröna växter, men denna var tråkig :-) Hängiga svampiga blad och riktigt medtagen. Nu är det fina friska blad igen men det tog tid att få den att ta sig. Därför är ju detta så in i .... trisst.

Men nu vet vi iallafall att det finns potential i den. smile.gif

//Jonas
Anna-Karin Lundberg
Jag kan berätta vad jag gjorde med min... Jag hade aldrig haft orkideer tidigare, fick en av en vän som tröst när min hund dog. Det var en ny erfarenhet och roligt när den så småningom skickade ut en ny blomstängel med massor av stora fina knoppar, hurra, det var ju fantastiskt att den ville fortsätta att leva och blomma!
Den gamla stängeln hade torkat och vanprydde växten med den nya stängen i knopp, så jag tänkte klippa av den torra pinnen.
Knips, jag stirrade mållöst när jag såg knopparna falla och med en liten duns landa på golvet. Jag min idiot hade KLIPPT AV den nya stängeln!!!! fear.gif

Jaja, du kan ju tänka dig hur det kändes. Det kom i alla fall upp en ny, typ ett halvår senare...
Jag har en liknande berättelse, lite of topic, men det kanske är lite tröst att höra vilka idioter det finns: Jag hade en rosablommande iris i trädgården som råkat ut för det ena och det andra, så den har aldrig blommat. Rådjuren gnagde på rhizomerna så den skadades illa, men åren har gått och den har fått flytta till en skyddad "irisrabatt". Jag har haft den vid liv i min trädgård i typ sju år men aldrig sett den i blom, och förra sommaren kom det för första gången en stor blomstängel upp ur roten, hurra! För att det skulle komma ordentligt med sol på rhizomerna skulle jag plocka bort lite ogräs och torra löv som låg ovanpå och när jag böjer mig fram för att nå ogräset som satt lite hårt i jorden, så hör jag ett "knäpp" och sen en svagare "duns". Min jacka hade fastnat i stängen och knäckt av den!!! Jävla idiot!!! Den här sommaren kom inga irisblommor alls, så vi får väl se om det kommer nåt nästa sommar...
Jerrie
Jag lyckades också knäcka av en stängel med en massa knoppar på. Tja, det var inget annat att göra än att bli irriterad på sig själv. Den avbrutna stängeln satte jag ner i flaskpalmens kruka med någon sorts tanke om att den kanske kan rota sig och börja blomma där istället. Jag vet ju inte så mycket om orkidéer just, så det kan den kanske inte. Läget är inte akut eftersom det kommer ytterligare en stängel på orkidéen som jag antagligen kan glädjas åt längre fram. Det kanske dyker upp en till stängel på din med med tiden. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon