rosennosen
Jag fick tre lådor fina, välskötta jordgubbsplantor av en vän. När sista plantan var nedstuvad kom jag på att fråga om eventuella spanska skogssniglar. Jag fick inget klart nej-svar :/ Väl hemma med plantorna satte jag dem (med sina lådor) i en stooor, genomskinlig plastsäck i förhoppning om att om det var några sniglar med i lasset skulle dom försöka ta sej ut och då skulle jag upptäcka dom och kunna dumpa plantorna nånstans där dom inte skulle göra nån skada. Detta är nu en månad sedan och jag har inte sett något snigelaktigt i säcken. Ska jag plantera plantorna eller ska jag ha dom i karantän över vintern? Om karantän: ska jag bära ner dom i frostfri källare eller täcka dom med en massa löv o ha utomhus?
Bassam

Hej
Du kan plantera dem ute i mulljord som blandad med grovsand .

H.Bassam
jaj-51
Fins det sniglar där plantorna vuxit är det stor möjlighet att få med äggen också.

Spola plantorna rena från jord och eventuella snigelägg är nog säkrast.

Bor du snigelfritt så är det värt jobbet.

EKLO
Snigelägg kan inte övervintra, enligt Naturhistoriska museets snigelexpert i Göteborg - de har på sin hemsida info.
Det är unga sniglar som övervintrar.
rosennosen
Men hur hittar jag "unga sniglar"? Ja! jag bor snigelfritt och vill inte sabba min o grannarnas trädgårdar
EKLO
Hej,

om du har ett slutet vattensystem är det säkraste att skölja rötterna fria från den jord de vuxit i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon