Full version: Tebuske
Ann-Marie T
Hej
Jag vill ha en äkta tebuske, Camellia sinensis sinensis, till mitt växthus. Någon som vet var jag kan köpa en planta?
spacepingo
Jag var på jakt efter en sån tidigare men har lagt ner det. Jag köpte frön från www.impecta.se men de grodde aldrig.

Du kan se vilka svar jag fick på samma fråga i tråden nedan, men det var tre år sen, kanske har ändrats...

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=91048&hl=

Alexander-VG-zon3
Fröna måste vara topp färska för att gro, de flesta från fröfirmor är redan döda när man får dom. Att köpa en färdig buske är väldigt ovanligt att hitta i sverige (vet inte varför egentligen).

Man får söka sig till utlandet för att hitta frön eller plantor, ebay är också ett bra tips.
Ann-Marie T
Hej

Tack för hjälpen!

Jag hittade en tebuske på flora-toskana.de och de var tom villiga att leverera den till Sverige. 52 euro: 18 för plantan och resten för moms, frakt och faktura.
Jag får säkert stor glädje av den även om jag inte nänns plocka bladen. Jo det är klart att jag måste pröva!
Jag har också skaffat frön från Impecta. Undrar om de är grobara..

Ann-Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon