Skruttis
Jag har ett par vänner som alltid får gurkplantor jag dragit upp på våren. Tyvärr är de aldrig helt nöjda med sorterna och jag har inte lyckats förstå mig på vad exakt det är de är ute efter för sorter. De är båda uppvuxna i Turkiet. Det har pratats om små och runda gurkor.
Själv kan jag inte ett ord av språket så jag har inte lyckats hitta något på nätet.
Är det någon här som vet något om gurkodling i Turkiet?

Tänkte försöka överraska dem till våren med en sort som de känner igen.

Mycket tacksam för ev svar!
Monica, Norrbotten zon 5
Jag brukar odla en gurka som blir liten och rund och jättegod. Kanske det är något liknande dina vänner menar.
Kärnhuset är stort men med små kärnor vilket gör den mycket saftig, smakar i övrigt som vanlig gurka.
Fröerna köper jag från Estland, länk här.
Eva i Skåne
Jag vet inget om sorter, men min dotter bor i Turkiet och dom äter mycket gurkor som ser ut som minislanggurkor. Storleken är som våra inläggningsgurkor, ca 10cm lång. Jag älskar också dessa små. Dom smakar såå mycket mer och godare än vanliga vattniga slanggurkor.
Skruttis
CITAT (Monica, Norrbotten zon 5 @ 09-11-2012, 12:35) *
Jag brukar odla en gurka som blir liten och rund och jättegod. Kanske det är något liknande dina vänner menar.
Kärnhuset är stort men med små kärnor vilket gör den mycket saftig, smakar i övrigt som vanlig gurka.
Fröerna köper jag från Estland, länk här.

Tack så mycket! thanks.gif
Det skulle kunna vara värt ett försök helt klart.
De är ju små och runda i alla fall, och det är en bra början.

CITAT (Eva i Skåne @ 09-11-2012, 13:09) *
Jag vet inget om sorter, men min dotter bor i Turkiet och dom äter mycket gurkor som ser ut som minislanggurkor. Storleken är som våra inläggningsgurkor, ca 10cm lång. Jag älskar också dessa små. Dom smakar såå mycket mer och godare än vanliga vattniga slanggurkor.

Tack för din information. thanks.gif
Jo de brukar klaga över att "våra" gurkor är beska.
Inte för att jag håller med men det är klart, jag har aldrig haft den andra sorten att jämföra med.
Om du skulle prata med din dotter och kommer ihåg min fråga, så är jag jätteglad om du kan fråga henne om hon vet vad de heter.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Skruttis har du inten utländskt grösakshandlare i din närhet? Ser hos min alltid en låda med små gurkor, kanske köpa en och provsmaka och sen ta frö
Alexander-VG-zon3
Kolla här
http://www.gourmetgarage.dk/group.asp?group=340
Eva i Skåne
Elisabeths förslag är inte dåligt. Jag har köpt sådana små gurkor här också, just hos utländska grönsakshandlare.
Eva 33c
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-11-2012, 20:42) *
Skruttis har du inten utländskt grösakshandlare i din närhet? Ser hos min alltid en låda med små gurkor, kanske köpa en och provsmaka och sen ta frö

Det finns ett problem med detta, och det är att de flesta gurkor är ätmogna långt innan de är frömogna... Dvs det kan vara svårt att hitta grobart frö i frukter som är plockade när de är goda att äta.
Skruttis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-11-2012, 20:42) *

Tack för förslaget. thanks.gif
Det är lite dåligt med det. Jag bor i en mindre håla. Men jag ska titta mig omkring nästa gång jag åker till Örebro t ex. Där måste det finnas.

Frågan är ju om de är fröäkta. Jag antar att sortnamnet inte brukar stå utskrivet, eller har jag förhoppningsvis fel?
Hur som helst kan det i a f vara kul att smaka en ny sort.

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 09-11-2012, 20:51) *

Tack för länken. thanks.gif
Melongurka, det kanske det kan vara.....Låter väldigt likt på beskrivningen i a f.
Lägger till sidan för ev framtida fröbeställning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon