Full version: Köttätare?
britt@hangloose.se
Var och handlade på Leroy Merlin här på Gran Canaria igår. Såg denna blomma, fram med kameran för har aldrig sett en sådan tidigare. På skylten står det att den heter Nephentes colgar. Kostade 25,95€ typ 240 sek. Någon som har en eller vet mer om den?
[attachment=73396:blomma3.jpg]
[attachment=73397:lapp.jpg]
Peyote
Kolla den video, men vår käre David Attenborough!
http://www.youtube.com/watch?v=trWzDlRvv1M

Kan f.ö. stark rekommendera hans dokumentär The Private Life of Plants som tar upp mycket intressant växter! tummenupp.gif
Woodii
Har och har haft några olika kannrankor, men inte just den arten. Nepenthes alata, Nepenthes Rebecca och Nepenthes Miranda finns rätt ofta i affärerna.

Den fräckaste måste väl ändå vara Nepenthes lowii, i stället för att fånga insekter samlar den näbbmusbajs! http://www.msnbc.msn.com/id/31507593/ns/te...s/#.UJ1Uc2dX-So
Jonnte
Hej

Jag är egentligen inte särskilt kunnig, men... är den inte väldigt lik en nephentes ventrata? Den är vad jag förstått den vanligaste sorten att få tag i i sverige, i "vanliga" blomsteraffärer. Oavsett så är den väldigt fin, och priset hyffsat bra också. Slå till! :-)
britt@hangloose.se
CITAT (Peyote @ 09-11-2012, 21:01) *
Kolla den video, men vår käre David Attenborough!
http://www.youtube.com/watch?v=trWzDlRvv1M

Kan f.ö. stark rekommendera hans dokumentär The Private Life of Plants som tar upp mycket intressant växter! tummenupp.gif

Men hallå vilken grym film... thanks.gif Ska kolla fler filmer.
britt@hangloose.se
CITAT (Jonnte @ 10-11-2012, 14:13) *
Hej

Jag är egentligen inte särskilt kunnig, men... är den inte väldigt lik en nephentes ventrata? Den är vad jag förstått den vanligaste sorten att få tag i i sverige, i "vanliga" blomsteraffärer. Oavsett så är den väldigt fin, och priset hyffsat bra också. Slå till! :-)

Ja den ser det ut att vara. Är bra sugen på att köpa en... tummenupp.gif
Jubbe063
CITAT (britt@hangloose.se @ 09-11-2012, 13:26) *
Var och handlade på Leroy Merlin här på Gran Canaria igår. Såg denna blomma, fram med kameran för har aldrig sett en sådan tidigare. På skylten står det att den heter Nephentes colgar. Kostade 25,95€ typ 240 sek. Någon som har en eller vet mer om den?
[attachment=73396:blomma3.jpg]
[attachment=73397:lapp.jpg]

Just "colgar" har jag inte hört talas om. Men generellt är de flesta Nephentes rätt lättskötta om man bara följer några enkla regler (vad jag tycker och hur jag lärt mig av andra).

1) Kalkskyende, så vattnas helst med regnvatten eller kondensvatten eller R/O vatten.
2) Planteras i 1/3 ogödslad och okalkad torv, 1/3 perlit och 1/3 vitmossa
3) Får aldrig torka ut helt men inte stå dyblöt heller
4) Vill stå så ljust som möjligt men inte i brännande sol
5) Helst rätt fuktig luft och normal rumstemperatur året runt.

Går att gödsla den i kannorna, på bladen eller på rötterna, men rekomenderas inte om man inte är riktigt van odlare av dessa plantor. Som nybörjare är det bäst att inte gödsla alls (det enda som händer är att den växer lite långsammare bara)

Kan vara kul att peta ner en och annan fluga eller annan insekt i kannorna, men helt onödigt, de fångar själv rätt effektivt utan människans hjälp. Även inomhus där vi inte tror det finns mat så det räcker så räcker det till, finns alltid spindrlar, blomflugor och annat som den kan fånga även om vi inte tror det.

Är ljuset inte riktigt tillräckligt vintertid så slutar den göra nya kannor och kan även hända att de kannor som redan finns vissnar bort. inget att vara orolig för, de växer ut nya kannor när ljuset och värmen återkommer på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon