mamamaggan
09-11-2012, 22:13
Har förut efterlyst hur man skulle lyckas med sticklingar av denna växt , fick råd , men lyckades inte.
Var på Orkidéföreläsning för några dagar sedan och fick tips om hur man gör med sticklingar av bougainvillea.
Man klipper till några sticklingar och sticker ner dem i fuktig sphagnum . Det är även bra till t ex pelargonsticklingar , ska ge näst intill 100% - ig utdelning .
Ska defintivt prova detta , har en fin bougainvillea på min vinterbonade balkong men vill gärna ha fler t ex att ha i kruka ute på sommaren.
Byter gärna med dig ifall du har rosablommande sticklingar. Jag har en vitblommande som nu växer till sig under lysrör.
mamamaggan
09-11-2012, 22:48
Ja tack !
Har en rosablommande men byter gärna till mig en vit !
Min får också extra ljus nu under höst/vinter/vår.
När tror du man kan ta sticklingar ? TIll våren borde väl gå , eller ?
Skulle gärna ha vetat detta tidigare! Tog olika sticklingar i Spanien i somras men ingen av dem tog sig.
spacepingo
10-11-2012, 12:27
Jag har lyckats i vanlig jord. Jag tog sticklingar i italien för fyra år sedan och av fyra st tog sig två. Jag har senare provat att ta sticklingar på dem och lyckats med en av fem.
Det jag hörde då var att man skulle sätta sticklingen nära krukans kant och inte i mitten. Det skulle på nåt sätt göra att chansen var större att den klarade sig. Har ingen aning om det är sannolikt eller ej men numera sätter jag alltid sticklingar i kanten.
mamamaggan
10-11-2012, 13:13
När man sätter sticklingarna i kanten på krukan så ska det stimulera tillväxten av rötter .
Gör alltid så med sticklingar men har alltså inte lyckats med bougainvillea .
Va kul att du lyckades , kul när man tar med sig växter hem från sina resor.
Hej
För att lyckas med sticklingar måste tillhandahålla följande villkor:
1 De behöver varm under botten.
2 Antal blad på sticklingarna lite.
3 Man ska ta sticklingarna från bra plats och på bra tiden.
4 Man behöver täcka stickligarna för att de ska inte förlora mycket vatten eftersom de inte har rötter för att kompensera förlorade vatten.
5 Det är bättre om du kan använda rötter hormon.
Obs
Välkommen på alla frågor om detta ämne.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.