mamamaggan
09-11-2012, 22:13
Har frut efterlyst hur man skulle lyckas med sticklingar av denna vxt , fick rd , men lyckades inte.
Var p Orkidfrelsning fr ngra dagar sedan och fick tips om hur man gr med sticklingar av bougainvillea.
Man klipper till ngra sticklingar och sticker ner dem i fuktig sphagnum . Det r ven bra till t ex pelargonsticklingar , ska ge nst intill 100% - ig utdelning .
Ska defintivt prova detta , har en fin bougainvillea p min vinterbonade balkong men vill grna ha fler t ex att ha i kruka ute p sommaren.
Byter grna med dig ifall du har rosablommande sticklingar. Jag har en vitblommande som nu vxer till sig under lysrr.
mamamaggan
09-11-2012, 22:48
Ja tack !
Har en rosablommande men byter grna till mig en vit !
Min fr ocks extra ljus nu under hst/vinter/vr.
Nr tror du man kan ta sticklingar ? TIll vren borde vl g , eller ?
Skulle grna ha vetat detta tidigare! Tog olika sticklingar i Spanien i somras men ingen av dem tog sig.
spacepingo
10-11-2012, 12:27
Jag har lyckats i vanlig jord. Jag tog sticklingar i italien fr fyra r sedan och av fyra st tog sig tv. Jag har senare provat att ta sticklingar p dem och lyckats med en av fem.
Det jag hrde d var att man skulle stta sticklingen nra krukans kant och inte i mitten. Det skulle p nt stt gra att chansen var strre att den klarade sig. Har ingen aning om det r sannolikt eller ej men numera stter jag alltid sticklingar i kanten.
mamamaggan
10-11-2012, 13:13
Nr man stter sticklingarna i kanten p krukan s ska det stimulera tillvxten av rtter .
Gr alltid s med sticklingar men har allts inte lyckats med bougainvillea .
Va kul att du lyckades , kul nr man tar med sig vxter hem frn sina resor.
Hej
Fr att lyckas med sticklingar mste tillhandahlla fljande villkor:
1 De behver varm under botten.
2 Antal blad p sticklingarna lite.
3 Man ska ta sticklingarna frn bra plats och p bra tiden.
4 Man behver tcka stickligarna fr att de ska inte frlora mycket vatten eftersom de inte har rtter fr att kompensera frlorade vatten.
5 Det r bttre om du kan anvnda rtter hormon.
Obs
Vlkommen p alla frgor om detta mne.
H.Bassam