|
Jag drabbas ofta av kramper både i benen och i bröstkorgen i midjan och det gör vansinigt ont och man vet inte hur man ska bära sig åt eller hur man ska vända sig smärtan är nästan outhärdli! är vi fler som drabbas av dom ?
Biggan_
09-11-2012, 23:51
Prova med magnesium brustabletter. Det har hjälpt mej. Nötter o solrosfrö innehåller också mycket magnesium liksom mörk choklad.
Tack för tippset Biggan  har en känsla av att det har med mina blodtrycksmedeciner att göra men vet inte säkert ,har frågat mina "läkare" men får inget vettigt svar .Har en sida vänster som jag ofta får kramp i ,en läkare påstog att jag hade en muskelknuta där ?men vad då nog kunde de hjälpa en med det kan man tycka ?
Anki på Öland
10-11-2012, 00:04
Tar du inte astmamediciner också?? Har för mig du berättat det - dom har ofta muskelkramper som biverkning. Kolla bipacksedeln.
Biggan_
10-11-2012, 00:05
Det är ju inte säkert att det hjälper dej, men det är ju inget som är farligt att prova i allafall!
Jo jag dra i mig ett par doser Ventolin och ett par doser Cortison varje dag !Dricker massor av vätska minst en liter var dag !fast i kväll blev det nog mest vin
skånepåg
10-11-2012, 04:24
Jag fick otroliga kramper i benen när jag åt Zyprexa, det är ju helt otroligt hur benet kan låsa sig precis innan sänggående bara man ska upp i sängen och man bara skriker ut i smärta men finns inte så mycket man kan göra mer än att försöka räta ut det under en minut av skrik av smärta, fyfan! Jag sa efter ett år att jag slutar med dessa genast Massor av vätska, en liter? Pfft det dricker jag varje timme ^^ Fyller på mina muggar 1-2 ggr i timmen på 60cl och andra flaskor och vattenkannor i kylskåpet
CITAT (Biggan_ @ 09-11-2012, 23:51)  Prova med magnesium brustabletter. Det har hjälpt mej. Nötter o solrosfrö innehåller också mycket magnesium liksom mörk choklad. Ja magnesium hjälper faktiskt, eller att dricka mer vatten. Kramper kan ju också bero på vätskebrist. Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-11-2012, 07:52
Jag drabbas ju av kramper sedan några år tillbaka. Husläkaren tyckte att dricka mycket mineralvatten vore bra. Men det är inte bra för min diafragmabråck. Also dricker jag mycket kranvatten, har alltid en kanna med vatten stående. 1 Liter om dagen är för lite Motti. Har en känsla att vin ger mera kramper.
Innan jag går och lägger mig tar jag en magnesiumtablatt.
Elisabeth
Biggan_
10-11-2012, 12:31
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-11-2012, 07:52)  Har en känsla att vin ger mera kramper.
Elisabeth Ja, vin är ju vätskedrivande så det är inte bra att dricka om man får kramper.
10-11-2012, 12:38
CITAT (Biggan_ @ 10-11-2012, 12:31)  Ja, vin är ju vätskedrivande så det är inte bra att dricka om man får kramper. Ja så är det men vinälskare gillar väl inte det. Jag tycker också det är gott med vin (men inte till maten da älskar jag vatten) men man får ju, tyvärr, tänker på det om man har problem med kramper. Elisabeth
CITAT (Motti @ 10-11-2012, 00:01)  Tack för tippset Biggan  har en känsla av att det har med mina blodtrycksmedeciner att göra men vet inte säkert ,har frågat mina "läkare" men får inget vettigt svar .Har en sida vänster som jag ofta får kramp i ,en läkare påstog att jag hade en muskelknuta där ?men vad då nog kunde de hjälpa en med det kan man tycka ?Det var väl ett väldigt vettigt svar. Jag tror han har rätt. Du har muskelknutar. De kan spänna och dra riktigt rejält så man kan tro att det är riktigt allvarligt. Ta kontakt med en massör eller sjukgymnast. Det fixar detta lätt.
Nu är det ju så att jag dricker ju inte vin varje dag så det kan inte vara orsaken !tror det har med blodtrycksmedecinen att göra faktiskt och kanske med värktabletterna .Men nu fick jag lite tips här ju så jag får testa det.
Ugglemormor
17-11-2012, 12:00
Till och från har jag det endast i mitt vänstra ben .....  den är ju svagare än den högra. Jag har också fått rekommentationen om magnesiumtabletter mot det och det har varit mina medpatienter som gett tipset. Ännu har ingen kramp kommit efter op. men ska skicka maken till att köpa de tabletterna, samt hårnäring i tablettform --- har tappat rätt mycket hår både innan och efter op. ---- samma sak förra gången.... Tacksam om någon vet/använder/känner till något märke/namn till håret????? Lite OT, men det ena kan hjälpa den andra. Motti, Dina muskelknutor borde få en mjuk massage för att de löses upp. Inte den hårda som man brukar få. Tänk på att det samlas massor av avfall ur mediciner och ofta är en sådan knuta en tilltäpt flymfkörtel som man kan få iordning med taktil massage. Har du tänkt på att kunna köra en detox-kur för att rensa din kropp? Finns på hälsokosten och brukar ta det då jag behövt äta mer medicin för värken, som nu. Du dricker ju bra med vatten och det är gott för hela kroppen. Kolla även magnesiumtabletterna om de hjälper dig och som någon nämnde, kolla igenom dina mediciners biverkningar och vet med dig att allt finns inte med där av olika orsaker........
17-11-2012, 12:23
För håret är Cilicea (hår-hud och naglar) bra. Men man måste äta det i några månader innan man märker nåt
Ugglemormor
17-11-2012, 13:25
Tack Elisabeth, Ska skriva den till "handlarlistan" så att jag får hem den. Jag vet att det tar tid och nån brådska har jag inte, men märker att jag måste stötta mitt hår så länge det behövs........
Mangnesium !är det inte det som finns i bla Bananer ?ja vissa dagar kan jag inte så mycket som att ta i för än jag får kramp oftast i midjan och bröstkorgen ,men även i ben och fötter då oftast på nätterna :(Har frågat min läkare men hon verkar inte kunna ge ett svar !.Skitjobbigt tex när man står framåtböjd i duschen och ska tvätta håret och får kramp i magen ,man vet ju inte var man ska ta vägen !Har hört att Calium är viktigt för att motverka kramper .
Ugglemormor
18-11-2012, 09:29
Motti, Inte säker om bananernas innehåll. Det känns jobbigt, verkligen jobbigt med dina kramper ............ Är det länge sedan du tog en heltäckande blodprover? Kalium är inget att leka med, de påverkar de enzymer som får ditt hjärta att hålla rytmen, men även bristen av det kan ge olika symtom, men kolla blodproven och fråga din doktor om dina funderingar. Så här på raken är det svårt att ge mer råd när du har flera åkommor, men att hjälpa dig vidare vill man ju, du läste det jag skrev innan? Alla besluten är ju hos dig själv, vi andra kan ge råd och/eller berätta det som hjälpt oss .........
18-11-2012, 09:56
Ja i bananer finns magnesium men så många bananer äter man ju inte.
Jag frågade min husläkare så många gånger ang. min kramper men hjälp har ja inte fått. Kramper i fötterna och benen kommer alltid när man ligger, varför vet jag inte.
Ibland räcker det att jag ta av mig eller på mig mina strumpor för att få kramp i buken eller vid revbenen.
Men jag tycker att den magnesiumtabletten på kvällen hjälper lite mot kramper i benen.
Elisabeth
Elisabeth !precis som du beskriver har jag det också !räcker med att ta på sig BH så får jag kramper så man vet inte vad man ska ta sig till !Då vill jag fråga dig om du äter blodtrycksmedeciner Omeprazoleller Ventolin + Pulmicort ?för jag tror det har med medecinerna att göra på något sätt .
herkules
03-12-2012, 20:12
skriver som andra här, käka supermagnesium. hjälper även mot käkspänningar.
Jag trodde det var brist på eventuellt Kalcium ! finns ju mycket i räkor bla .Mangnesium ! ja det kan vara det kanske .Hur får man i sig det genom föda ?är det inte genom Broccoli Brysselkål mm gröna grönsaker ?
*Stintan*
03-12-2012, 21:42
Här finns en lista på vad som innehåller magnesium! http://matkalkyl.se/naringsamnen58.phpRäkor hamnar långt ner på listan.
03-12-2012, 21:45
CITAT (Motti @ 03-12-2012, 20:44)  Jag trodde det var brist på eventuellt Kalcium ! finns ju mycket i räkor bla .Mangnesium ! ja det kan vara det kanske .Hur får man i sig det genom föda ?är det inte genom Broccoli Brysselkål mm gröna grönsaker ? Det är vitamin K Magnesium finns i bl an bananer men har man brist måste man nog äta tabletter
De tog ett blodprov på mig i våras och kollade upp bla vitamin D det var lite lågt men inte för lågt !D vitamin får man ju av sol först och främst sedan ägg och lever .Antar att det finns en site där man kan läsa på om just vitaminer och mineraler .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|