Gröna mormor
10-11-2012, 11:53
Jag har i ett par års tid haft höstaster som alltid angripits av mögel. Nu har jag grävt bort allt och tänkte flytta dit en smällspirea som är ett par år gammal. Går det eller måste jag byra jord?
Oj, glömde visst att berätta att när jag började gräva där nu, visade det sig att jorden är vit av mögel ca 10 cm ner.
Kan du möjligen ta några bra bilder på detta?
Chili Linkan
10-11-2012, 21:48
Ja bilder vore bra, du tror inte det kan vara svamp mycelium du har där, låter mer troligt mot din beskrivning känner jag.
Hej
Det är bättre att bli av med dem innan man planterar.
H.Bassam
hs04290
11-11-2012, 01:21
Hej!
Vissa höstartersorter drabbas lätt av mjöldagg (andra sorter mer resistenta), och speciellt om det är för torrt. Det blir då en vitaktig beläggning på bladen, växten mår dåligt och ibland blir blomningen påverkead.
Det jag lärt mig är att mjöldaggsorterna är artspecifika; dvs en sort som drabbar riddarsporrar smittar inte höstaster, eller för din del; en sort som drabbar höstaster brukar inte gå på smällspirea.
Jag skulle blanda den befintliga jorden med Kompost o/el ko/hästgödsel för att öka jordens vätskehållande förmåga, och sedan plantera det nya. Jag skulle också vara noga med att den nya plantan får bra med vätska hela den första säsongen.
Om du behåller höstastern så bör man hålla koll på försommeren (juni) och vattna ordentligt om det inte regnar då.
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.