VIlka bönor är era favoriter?
Främst tänker jag på vilka som kan ge snabb skörd eftersom jag bor i zon 5 och somrarna är korta.
Att de sedan skulle även ge riklig skörd, skulle vara bonus, men de två egenskaperna kanske inte år att kombinera.
Jag gillar ju vaxbönorna! Brukar köpa de där billiga påsarna på typ ICA och det är bra.
Sedan har jag en till favorit och det är purpurbönan 'Purple TeePee'.
De är rikgivande och man kan skörda under en längre period. Vill man kan man förgro dem (gärna i toapappersrullar så man inte stör rötterna) men här i Sthlms-omr behövs inte det.
Tack Peztis!
De där vaxbönorna verkar alltid vara gula.
Purpurbönan verkar intressant, helt trådfri. Den kanske inte finns i dagligvaruhandeln. Den första butik som ploppade upp vid googling var Impecta. Kanske Granngården... de brukar ha stort sortiment på våren.
Ska de bindas upp, eller är de buskiga låga?
Har för mig att det finns purpurbönor även i dagligvaruhandeln men jag minns inte.
De har inte behövts bindas upp utan är låga.
Förra året köpte jag 'Purple Queen' och de var också lika goda.
Vill du ha på höjden finns tydligen störpurpurböna också.
kerstinbern
10-11-2012, 19:12
Bondbönor tål kyla bäst, de kan alltså planteras ut långt före t ex vaxbönor
Jaaa, bondböna är perfekt för norra Sverige. Jag gillar smaken väldigt mycket, men det är ju så "pilligt" och så liten avkastning för att man inte äter baljorna och måste skala bönorna.
Preussen
12-11-2012, 09:38
Nej, du måste inte skala bondbönor. Det är en smaksak, fungerar bra med skal. Sen finns det olika sorter som ger olika avkastning beroende av var de växer. Sikta på sorter som är extra tidiga.
Eva i Västerås
12-11-2012, 10:15
Kolla på Runåbergs.
http://www.runabergsfroer.se/Dom har jättebra beskrivet med odlingstid för alla växter.
Och har provodlat allt i sverige!
Aqvakul
12-11-2012, 10:57
CITAT (Preussen @ 12-11-2012, 09:38)

Nej, du måste inte skala bondbönor. Det är en smaksak, fungerar bra med skal. Sen finns det olika sorter som ger olika avkastning beroende av var de växer. Sikta på sorter som är extra tidiga.
CITAT (Preussen @ 12-11-2012, 09:38)

Nej, du måste inte skala bondbönor. Det är en smaksak, fungerar bra med skal.
Jamen va bra!!! Då slutar jag med att skala dem tre fjärdedelar av massan försvinner ju. Alla som gett mig några råd har sagt att man måste skala dem. Hmmmm... lite fiber mår man väl bara bra av!
Är det någon som provat att äta baljorna på bondböna?
De verkar lite svampiga, kanske ingen bra konsistens.
Eva i Västerås
13-11-2012, 09:18
Nä, baljorna är nog inte så goda.
Och ska man äta bönorna oskalade, så ska man ta dom rätt små. Helt utväxta bönor får ganska hårt skal.
Men halvmogna bondbönor, inte helt utväxta är jättegoda!
När skalen börjar bli lite sega gör jag hummus av bönorna. Suveränt gott!
Har odlat Blauschokker och tycker de är så fina! Blandade Rosa/lila och Blå blommor på planter som liknar luktärt. Blålila baljor med gröna bönor i. Tyckte mina gav tidig och ffa riklig skörd! Googla och läs på dem, vill du ha har jag massor av frö som du kan få!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.