EKLO
Hej,

En perennfråga om det där "allmänna" tipset om att så i krukor och ställa ut över vintern (och sedan plocka in under lysrören i vår):

- är det samma principer som gäller som för höstsådda grönsaker, dvs så så absolut nära ihållande minusgrader som möjligt? När man höstsår grönsaker kan man ju missa genom att så vid en minustemperatur, men sedan blir det blött och milt igen och man riskerar att fröna gror redan nu (odlar i zon 1-2)

Jag skulle helt enkelt vilja veta hur jag ska tänka.

Jag har tänkt så: höstvädd, stor blåklocka, kungsljus (2-årig), knippgentiana, trädgårdsriddarsporre, strandiris, blåsalvia, smörboll, gul stormhatt.

tacksam för råd och erfarenheter!
kerstin z5-6
Kan inget om grönsaker men
De varmgroende perennerna kan börja gro vid mildväder ja.Men i det fallet tex kungsljus finns ju ingen anledning att ställa ut dem-de behöver ingen kyla för att få igång groningsprocessen.Utan kan sås direkt i mars april om man har extraljus inne.Annars kan de sås lite senare och ställas ut-då gror de när det är tillräckligt varmt.

För de som behöver statifieras kallt ,Aconitum stormhatt tex .Behövs växlande temp mellan +4- minus 4 under 4-6 veckor,ibland lite längre för att få igång groningsprocessen.
(I lägre temp än -5-8 händer ingenting med fröet.)
De kan sättas ut under snö i jan-mars för att sedan om man vill, tas in för groning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon