Lite uppdatering och en fråga!
I våras skrev jag om vår stora silverpil som börjatt falla sönder, länk till tråden här.
Efter det att bilderna togs så blåste det sönder lite till, men inte i den stora sprickan i alla fall.
Jag tog kontakt med en arborist som kom och kikade på trädet. Hon bedömde att trädet var farligt att behålla som det var och om vi ville ha kvar trädet så skulle vi behöva beskära det rejält. Beskärningen skulle bli så omfattande så vi beslutade då att hellre ta bort det än att ha kvar ett stympat träd som skulle se helt knäppt ut.
Nu till min fråga. När vi tog ner trädet så sparade vi stubben. Jag tänkte att det skulle bli fint att ställa en urna eller något annat på den. Den är 40-50 cm i diameter beroende på var man mäter och ungefär lika hög i nuläget. Vi har även borrat in ecoplugg för att inte riskera att få en massa rotskott. Vi har en bärhäggmispelhäck alldeles bredvid och vi tänker även plantera ett nytt träd en dryg meter från stubben. Det blir mest troligt en näverhägg. Är det någon risk att stubben kan dra till sig sjukdomar eller svamp som sedan kan smitta andra närliggande växter?