Monica, Norrbotten zon 5
Lite uppdatering och en fråga!

I våras skrev jag om vår stora silverpil som börjatt falla sönder, länk till tråden här.
Efter det att bilderna togs så blåste det sönder lite till, men inte i den stora sprickan i alla fall.
Jag tog kontakt med en arborist som kom och kikade på trädet. Hon bedömde att trädet var farligt att behålla som det var och om vi ville ha kvar trädet så skulle vi behöva beskära det rejält. Beskärningen skulle bli så omfattande så vi beslutade då att hellre ta bort det än att ha kvar ett stympat träd som skulle se helt knäppt ut.

Nu till min fråga. När vi tog ner trädet så sparade vi stubben. Jag tänkte att det skulle bli fint att ställa en urna eller något annat på den. Den är 40-50 cm i diameter beroende på var man mäter och ungefär lika hög i nuläget. Vi har även borrat in ecoplugg för att inte riskera att få en massa rotskott. Vi har en bärhäggmispelhäck alldeles bredvid och vi tänker även plantera ett nytt träd en dryg meter från stubben. Det blir mest troligt en näverhägg. Är det någon risk att stubben kan dra till sig sjukdomar eller svamp som sedan kan smitta andra närliggande växter?

Huggorm
Det är ingen fara. Även om man skulle fräsa bort stubben så skulle ju det mesta av rötterna vara kvar. Naturen är full av gamla stubbar och det är bara ibland det blir konstiga svampangrepp som kan sprida sig vidare
Bassam
Hej

Det är bättre om du kan ta borta den. för att den innehåller  ecoplugg.

Obs 

Har du läste på tidningarna att den här innerhåller material som är orsaker till

cancer.

++Roundup Metro Oktober 21-9- 2012

Vanligt odlade majskolvar till vänster, genmodifierade till höger. Från en odling i tyska staden Badingen. Foto: Sven Kästner/AP
"Monsantos genmodifierade majs gav råttor tumörer"
En ny rapport av franska forskare visar att råttor som ätit Monsantos genmodifierade majs samt utsatts för bekämpningsmedlet Roundup, utvecklat tumörer och dött i förtid, skriver Reuters.
Forskarna säger att 50% procent av hanråttorna och 70% av honråttorna utvecklade tumörer, fick organskador och dog i förtid, att jämföra med 30% respektive 20% i kontrollgruppen. Enligt Reuters är forskningsledaren en känd motståndare till Monsanto.
– Man måste ta den här rapporten på allvar och titta att den stämmer. Men det behövs mer forskning, främst av oberoende forskare, säger Jens Sundström, växtbiolog vid Sveriges lantbruksuniversitet, till Metro.
Sundström menar att forskarna inte redovisat vissa viktiga fakta som kan ha påverkat resultatet.
– Vi vet inte om råttorna ätit olika mycket majs och vi vet inte vilken dos bekämpningsmedel som råttorna utsattes för. Det har också framförts kritik att forskarna använt just råttor, som lätt får tumörer, säger han.
Roundup är det mest använda bekämningsmedlet bland jordbrukare i USA idag.
– Användandet av Roundup har ökat de senaste åren. Men det är förhållandevis milt om man jämför med andra bekämpningsmedel. Sen ska man naturligtvis inte dricka det, säger Sundström.
Att rapporten kommer ut nu kan bero på den omröstning om märkning av genmodifierad mat som ska genomgöras i Kalifornien i november. I USA idag behöver livsmedelsproducenter inte berätta om maten som säljs är genmodifierad eller inte.

H.Bassam
Huggorm
Men det är ju en näverhägg som skall planteras och ingenting man äter
Gossen Ruda
Fö tas inte Roundup upp av rötter.
jaj-51
Behåll stubben så länge den är trivsam.

Några ecopluggar gör ingen skada, böndernas användning fins mycket att invända mot framför allt kvantiteter och hur det används.

Ex.
Bespruta ärtorna före skörd så de vissnar och mognar alien.gif
Ärtorna får bara användas till djurföda och utsäde ...

Vanligt att använda där genmanipulerad gröda odlas ...
Monica, Norrbotten zon 5
Tack för era svar! Jag blev bara lite orolig när jag läste andra trådar om diverse svampangrepp.

Ecopluggarna är jag däremot inte det minsta oroad av.

Nu återstår att se hur många år jag kan få nytta av stubben. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon