xlxl67
Fick denna fråga av en vän så bollar vidare den direkt hit:

Jag har fått in en talgoxe i ytterväggen, den krafsar och river och pickar förmodligen för att bona sitt nya hem, jag hör den klart och tydligt, dessutom så har den trälist som sitter under fönstret blivit tunn som fann på den sidan jag hört ljuden, det hörde jag när jag knackade på listen, det lät nästan ihåligt där.

Nu till problemet.
Jag täckte ventilationen med det enda jag hade tillgängligt just då ett skumgummiliknande material (tätningsmaterial) som passade perfekt.
Vid tillfället trodde jag att det var en råtta för övrigt.

Och det funkade, inte ett ljud på ett dygn, men dagen efter så hörde jag ljud igen, denna gång lite mer utanför fönstret, då såg jag en talgoxe som satt och pickade på tätningen och sen flög den iväg och kom tillbaks med förnyade krafter, haha.
Till slut så tog den sej in igen, envis rackare.

Jag stack då ner och köpte aluminiumnät, det kan den inte ta sej genom.
Men nu tänker jag, den har redan gjort skada så kanske jag kan låta den stanna?
Och täppa till när den flyttat.

Men frågan är, fågelskit, löss och småkryp, är det så kul att ha innanför väggen?
Kan det dra till sej råttor och annat trevligt?
Eller ännu värre, kan det sprida sej in i lägenheten?
Monarda
Tycker det låter osannolikt att talgoxen håller på att bygga bo den här årstiden. Däremot vet jag att dom går hårt åt isolering så snart dom kommer åt, oavsett årstid plockar dom gullfiber och drar ut. Min syster hade stora problem med detta innan hennes hus var färdigbyggt. Jag anser att din vän utan dåligt samvete kan täcka för med nätet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon