madou
Hej,

Jag har ett "problem" och det är att min hall inte har några fönster och den lilla, lilla dagljus som når hallen är från vardagsrummet och köket, men det är inte mycket. Så hallen är i stortsett mörk, förutom spotlightsen i taket (som inte alltid är tända), men jag antar att det är UV-ljus som växterna kräver? Men jag vill väldigt gärna ha det fint där inne med någon vacker julblomma till vintern. Jag har ju övervägt konstgjorda blommor men det finns inte någon som jag gillar och ser så äkta ut som möjligt.

Så jag undrar om ni vet någon julblomma som tål att ha det mörkt? Hyacint kanske? Kom gärna med så många tips som möjligt smile.gif
Woodii
Det känns som de flesta julväxter får stå ut med lite allt möjligt under den korta tid de förväntas vara snygga, sedan kastas de ofta och man bemödar sig inte med att få dem att klara sig längre.

Men jag tror de allra flesta växter klarar att stå "för mörkt" en kortare period, så en lösning skulle kunna vara att du köper några växter du gillar, samma sort eller olika, och så roterar de mellan hallen och ljusare plats. T ex om du har tre olika plantor står de vardera en vecka i hallen och sedan två veckor i fönster, varje vecka tas en ny fram i hallen och den som stått där får komma till fönsterbrädan. Då kan du ha julfint i ett fönster också! Och kan variera lite om du har olika växter... smile.gif

Någon annan kanske har bättre förslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon