Petoj87
Hej jag har en chili växt inomhus som har fått någon slags pest, jag tror det är någon slags flug ägg? eftersom jag har sett 2 mini mini flugor i närheten av växten.

Någon som har någon aning vad det är och hur man kan bekämpa det?
masa
Det är knappast några äggsamlingar eftersom dom är så oregelbundna i storlek. Troligen är det frågan om galler av något slag. Dessa kan orsakas av insekter och kvalster. Gallkvalster är små och gallerna blir oftast ganska små. Det behöver inte betyda så mycket för en växt med måttliga mängder med galler, hur det är med galler på Capsicum vet jag inte.

Skär upp en knöl försiktigt med t.ex. ett rakblad och titta med lupp om det finns något liv inuti.

Kan hända det finns ickeparasitära orsaker till svulstbildning. Observera plantan och kolla om det blir fler knölar och om plantan mår sämre.
Petoj87
Dessa knölar återfinner sig på mer eller mindre alla övre blad, jag har på senare tiden börjat vattna dem med vatten från mitt arkivarie kan de vara anledningen?
Rebecca
Tycker också det liknar ödem, som jag haft på mina chilisar. Beror på ojämn vattning/gödsling/temperatur eller hur det nu var. Så om du inte hittar nåt liv i dom där svulsterna så är det förmodligen ödem, vilket är ofarligt. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ödem så det är varken skadedjur, svamp, pest eller något annat. Ödem är klimatbetingade, trycket är så högt i plantan att klyvöppningarna under bladet inte hinner öppnas tillräckligt snabbt utan sprängs och så får man såna där knölar. Det är inget som påverkar plantan nämnvärt, men man kan ju testa ändra odlingsförhållandena till plantan, det står inte hur du odlar så det är svårt komma med förslag på förbättringar.
Rebecca
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-11-2012, 07:35) *
Det är ödem så det är varken skadedjur, svamp, pest eller något annat. Ödem är klimatbetingade, trycket är så högt i plantan att klyvöppningarna under bladet inte hinner öppnas tillräckligt snabbt utan sprängs och så får man såna där knölar. Det är inget som påverkar plantan nämnvärt, men man kan ju testa ändra odlingsförhållandena till plantan, det står inte hur du odlar så det är svårt komma med förslag på förbättringar.

Tack Åsa, jag visste väl att det var något klimatbetingat rolleyes.gif
Anja Danmark
Ødemer kan opstå på grund af for meget gødning, for meget vand - eller begge på en gang, så hvis du kan justere på noget her, bør det stoppe på de nye blade fremover. Det forsvinder ikke på de blade, som allerede er ramt, men det betyder ikke noget for planten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon