gunirene
12-11-2012, 11:56
Jag har ett vinterförvaringsväxthus.
Upptäckte att växterna har möglat.
Vad gör jag ?
Eva i Skåne
12-11-2012, 13:25
Det är för fuktigt i ditt växthus!
Ta bort alla möglade blad, försök sätta växterna så det kommer lite luft emellan dem.
Sätt på nåt litet element så du får ut en del av fukten. Du kan också sätta in torrbollar som man använder i bl a husvagnar så hjälper det till att dra ut fukten.
Lycka till!
pleximaster
23-11-2012, 06:36
Har ett orangeri där jag vinterförvarar massor med växter 15 stora träd, 24 gigantiska afikas blå liljor mänger med pelagoner, kar knölar och lökar i gamla bäddsoffor... nästan hundrakrukor står där inne (svårt att räkna)
Hur som helst det blir fuktigt, mycket fuktigt. Antingen kör man mycket ventilation, då blir det svårt att hålla värmen när det blir kallt eller så får man stänga då. Eller så gör man tvärt om... Så här gör jag stänger ventilationen och gör tätt runt fönster och dörrar, sätter termostaten på 10 grader, stor cirkulationsfläkt i taket och kör avfuktare på att hålla 75-80% luftfuktighet. Spillvattnet kan du använda att vattna med speciellt sådana växter som inte gillar kalk.
Utan avfuktare skulle alla citrusträd få spinn och mögla bort, fläkten i taket är viktig då träden står tätt, löve ska svaja lite (som utomhus) då mår de bra.
plexi
Hej
Det är viktigt när svampinfektion:
1 ta bort infekterade delarna och bränna dem.
2 växthus ventilation minst en halvtimme om dagen.
3 du ska bli noga med bevattning för att inte ska bli fukt.
4 spreja växter och bevattning med en lösning av bikarbonat från tid till tid.
5 Svamp trivs i stillastående luft, så är det bra med fläkt.
6 vattna alltid växthus på morgonen.
7 undvika blöta ner plantorna.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.