Full version: Papegojblomma
Erika W
[attachment=73488:GetAttachment_1_.jpg]
Jag har en papegojblomma som är minst 5år gammal. Jag fick rådet av en odlare på Azorerna att den ska ha tre blad och att man hela tiden klipper av de yttersta bladen för att rotsystemet ska bli stort och fint. Nu i höstas kom det fyra nya blad på samma gång, vilket det inte brukar göra. Allt gick jättebra i början men sen såg jag att alla bladsyjälkarna var svarta nere vid roten och alldeles murkan. Jag valde då att klippa ner dom nya bladen och bara spara två äldre blad. Jag såg då att det var vatten i mitten av blomman. Nu behöver jag råd hur jag ska göra för att blomman ska överleva, eftersom den är mig väldigt kär. Ska jag klippa ner alla blad och börja om? Såg att även de äldre bladen är skadade nere vid roten. Tacksam för svar.
strandskatan
Nu har jag ingen erfarenhet av papegojblommor, men om jag fattat rätt har den rizomer och kan förökas genom delning. Bladen fälls inte naturligt och det är för att undvika att den ruttnar man ska ta bort dem. Jag skulle i varje fall ta upp den ur jorden och skära bort allt skadat. Finns det inte friskt rizom med knoppar? Jättespännande med papegojblomma, förstår att du är rädd om den. Enda gången jag sett dem i verkligheten var på Lunds botaniska trädgård, verkligen imponerande!
Alexander-VG-zon3
Varför blir rötterna större av att man bara har tre blad ? och varför ruttnar den om den har fler än tre blad/tar bort bladen ? varför ta veck dom nya och inte dom gamla om man nu ändå vill ta bort, många frågor kom upp i mitt huvud unsure.gif g.gif .

Låt den växa som den vill hade jag gjort, och vattnar man på sidan eller underifrån och låter den torka upp så ruttnar den inte. Står den kallare får man se upp med att vattna, står den varmare och ljusare mer vatten och har den extraljus kanske även en gnutta näring.

Bladen är det som ger energi bladen ska man alltså vara rädd om. Mer blad mer energi.

Gör som strandskatan skrev ta upp den ur jorden och ta veck dåligt, ny jord och sen också sätt den varmt och under extraljus.

Har du skött den annorlunda nu jämte andra år tidigare ?
Erika W
Tack för era svar.
Odlaren på Azorerna förklarade att den bara ska ha tre blad för att så mycker energi som möjligt ska gå till rotsystemet och det ska utvecklas bra. när den sedan är ett par år och har utvecklat ett bra rotsystem ska men låta den växa fritt, sa han. han sa även att blomman inte kommer att blomma före den är tio år, hur det är med det har jag ingen aning om.
Jag har alltid vattnat den underifrån, men eftersom jag har den ute på sommaren kan det ju hända att det har kommit vatten i blomman som sedan har legat kvar där och på så sätt förstört. Under vinterhalvåret står den inne i ett söderfönster.
Varför jag tog bort de nya bladen var för att de hade ruttnat där det har legat vatten och jag var rädd att det skulle sprida sig till andra blad. jag har skött den på samma sätt som tidigare år, därför blev jag så paff när jag såg att de nya bladstjälkarna var alldelles slemmiga och ruttna.
Alexander-VG-zon3
Blad behövs för att det ska bli mycket och bra med rötter. Sol (som tas igenom bladen) + näring ger välväxta växter. tummenupp.gif

Men det låter oroväckande angående rötan, har det gått djupt och skadat tillväxtpunkten är det svårt.
Erika W
Jag har nu tagit bort allt skadat och planterat om den, så nu är det väl bara att hålla tummarna att den överlever.
kerstin z5-6
[attachment=73525:1662_p51689.jpg]

Jag har frösått den,inte ens då tog det tio år innan den blommade.Snarare 5-6.
Däremot behöver den en rejäl kruka som bör ökas på vart år.När den blommade var rotklumpen enormt stor. Krukan minst 20 liters.Blad tog jag bort när de vek sig och så hängande ut.
Gav bra med näring under ljusa tiden.Blommningstid feb-mars
Lokan
Jag har också frösått min och det tog 4-5 år innan den blommade. Det gör den varje år passligt till jul. Den har vanligen 5-6 blad och jag tar bara bort dom när dom börjar se vissna eller torra ut.
Lycka till! Hoppas din klarar sig! smile.gif
Erika W
Tack snälla, för era svar. thanks.gif
Ålgryte
Jag fick aldrig fröna att gro och köpte en färdig planta för 2,5 år sedan. Den har just nu 11 blad och det äldsta håller på att vissna. Jag tar bort bladen då de är helt torra. Har läst någonstans att det blir ett sår när man tar bort bladet och då finns risk för röta...

Min planta har inte blommat ännu och jag väntar ivrigt på att någon knopp ska visa sig. Kanske får jag vänta ytterligare 6 år... rolleyes.gif
strandskatan
Fantastiskt, Kerstin! Verkligen ett såresultat att vara stolt över! Köpfrö eller plockat på semesterresa? Har stirrat många gånger på bilden i Impectakatalogen men liksom aldrig trott det vara möjligt att det ska fungera!
kerstin z5-6
Frö köpta i spanien :)Har även testat den vita vackra från frö men hittils misslyckats med dem.Fröna bör filas med nagelfil o blötläggas före sådd.
strandskatan
Usch vad jag är lättpåverkad, vill ha, och jag som redan har alldeles för många pjåskisae att övervintra! Hur var grobarheten - hur många frön sådde du för att få fram en planta? Vit har jag varken sett eller hört talas om, får googla på den i morgon!
Strandskatan Gunnel på sydkusten
kerstin z5-6
Om jag minns rätt heter den vita,Strelitzia nicolai, jag hade tre fyra stora frön när jag sådde den,både orange o vit
Piccante
CITAT (Erika W @ 15-11-2012, 14:17) *
Tack för era svar.
Odlaren på Azorerna förklarade att den bara ska ha tre blad för att så mycker energi som möjligt ska gå till rotsystemet och det ska utvecklas bra. när den sedan är ett par år och har utvecklat ett bra rotsystem ska men låta den växa fritt, sa han. han sa även att blomman inte kommer att blomma före den är tio år, hur det är med det har jag ingen aning om.
Jag har alltid vattnat den underifrån, men eftersom jag har den ute på sommaren kan det ju hända att det har kommit vatten i blomman som sedan har legat kvar där och på så sätt förstört. Under vinterhalvåret står den inne i ett söderfönster.
Varför jag tog bort de nya bladen var för att de hade ruttnat där det har legat vatten och jag var rädd att det skulle sprida sig till andra blad. jag har skött den på samma sätt som tidigare år, därför blev jag så paff när jag såg att de nya bladstjälkarna var alldelles slemmiga och ruttna.

Den odlaren har lite egna idéer. Man kan inte ge mer energi till en växt genom att ta bort energiproduktionen. Blad förbrukar ingen energi utan det är i bladen energin bildas för att lagras i rötterna.
strandskatan
Oj, den vita såg verkligen exotisk ut, men kanske tur den inte grodde, den har visst inte bara annan färg utan är bara "kusin" med den orange och blir tio gånger så stor! Kanske slinker Strelitzan med i årets beställning, vi får se, men jag brukar alltid beställa något udda bara för skojs skull!
Lokan
Här är den på gång igen! Passligt till julen! rolleyes.gif Bilden tagen i morse i det bleka solljuset....

[attachment=73533:DSCN3104...erad_1_0.jpg]
Alexander-VG-zon3
Vad vacker den blev i det ljuset tummenupp.gif
strandskatan
Å, Lokan, vilken underbar bild! Nu skriver jag upp papegojan på den långa listan med vill-ha-fröer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon