Mony
Jag känner mig som en hemsk djurmänniska, men jag gillar inte när kråkorna och skatorna kommer till mitt fågelbord. De skrämmer bort småfåglarna, skitar ner och för oväsen.

Hur gör man för att de inte ska komma till fågelbordet? Sätta upp en "fågelskrämma"? Ha någon specifik småfågelmat? Ett speciellt bord? Spruta dem med blomsprutan varje gång de kommer?

Alla tips är välkomna och än en gång, förlåt att jag inte gillar dem sad.gif
Monica i Nässjö
Klä in fågelbordet i ett grovmaskigt nät, då kan småfåglarna flyga igenom men inte de större. Visserligen lär du ha kvar skator och kråkor ändå för de kommer att promenera omkring under för att plocka upp det småfåglarna tappar men jag vet inte hur man gör för att hålla dem helt borta från trädgården.
kerstin z5-6
ett för småfåglar anpassat matbord är nog enklast..
kerstinbern
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-11-2012, 00:42) *
ett för småfåglar anpassat matbord är nog enklast..

Just det, har man en fågelmatning där kråkor och skator kan äta så betyder det oftast att småfåglarna går i sin egen mat!
Mony
Nytt fågelhus på inköpslistan smile.gif
kerstinbern
CITAT (Monica i Nässjö @ 14-11-2012, 00:24) *
Klä in fågelbordet i ett grovmaskigt nät, då kan småfåglarna flyga igenom men inte de större. Visserligen lär du ha kvar skator och kråkor ändå för de kommer att promenera omkring under för att plocka upp det småfåglarna tappar men jag vet inte hur man gör för att hålla dem helt borta från trädgården.

Om man lägger granris eller annat ris under fågelmatningen så ramlar fröna ner i riset och fåglarna kan inte gå och äta spill. Gnagare kan fortfarande äta spill, men det gör de ju ändå.
lassej
Grovmaskig bur av grönt nät runtom fungerar jättebra, håller våra skator från matarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon