Full version: Vallört
duo2010
Hej
är det ngn som kan avvara ngn vallörtsplanta? Har sökt fröer men det blir för mckt o för dyrt att skicka efter när man bara vill ha två plantor. Har förstått att hos somliga är det rena ogräset? Bor söder om Göteborg.
hälsningar
gunilla
unsure.gif
CillaM
CITAT (duo2010 @ 13-11-2012, 20:51) *
Hej
är det ngn som kan avvara ngn vallörtsplanta? Har sökt fröer men det blir för mckt o för dyrt att skicka efter när man bara vill ha två plantor. Har förstått att hos somliga är det rena ogräset? Bor söder om Göteborg.
hälsningar
gunilla
unsure.gif

Plantor är svårt att ge bort då vallörten har ENORMA rotpålar med sidorötter. Bättre är att du tigger dig till, eller plockar fröer nästa år när du ser nån vallörtskoloni. Vallörten är som du själv skrev, rena ogräset så fröer lär inte vara ett problem. giggle.gif
duo2010
CITAT (CillaM @ 13-11-2012, 21:08) *
Plantor är svårt att ge bort då vallörten har ENORMA rotpålar med sidorötter. Bättre är att du tigger dig till, eller plockar fröer nästa år när du ser nån vallörtskoloni. Vallörten är som du själv skrev, rena ogräset så fröer lär inte vara ett problem. giggle.gif

Aj då, är det så illa. Hm kanske ngn på Odla kan tipsa mig om var i Gbgtrakten det växer Vallört? Jag har inte sett ngn härikring man måste kanske ge sig ut på landsbygden eller var växer de egentligen?
confused.gif
Eva i Västerås
Se bara till att du inte låter dom fröa av sig, och att du begränsar dom.
Jag rensade bort ett stort bestånd förra hösten. I våras kom där fullt med plantor från rotresterna. Vi har kört gräsklippare över dom hela denna sommaren, men dom verkar fortfarande vara livskraftiga och stridbara. Rensning har tyvärr varit mer sporadisk i år, pga ryggproblem.
Hos oss är det DEFINITIVT ogräs. Inte lika hemskt som kirskål, dock.
kerstinbern
Jag tror att man kan finna vallört på de flesta näringsrika marker, men har inte också t ex Impecta frön?
duo2010
CITAT (kerstinbern @ 14-11-2012, 11:47) *
Jag tror att man kan finna vallört på de flesta näringsrika marker, men har inte också t ex Impecta frön?

Jo men jag behöver uppenbarligen inte 70 frön. det kostar 75:- med frakt o allt. Lite oroväckande att de sprider sig med rötter verkar det ju oxå. Har mer än nog med kirskålen!
sad.gif
hattstugan

Akta dig för Vallört! Det värsta man kan tänka sig med enorma rötter och den ger sig inte annat än om det växer upp stora träd så det blir skuggigt!

Vill du ändå ha så kan jag försöka ta frö åt dig från det stora bestånd som finns här hos mig!

Påminn då!
CillaM
Lärjeåns trädgårdar uppe i Angered har massor med vallört, olika sorter dessutom, vita, rosa, mörklila och den vanliga klarblåa.
mamamaggan
Har vallört på tomten , sådda för fler år sedan. Vi har inga problem med att det sprider sig , kommer upp en planta på samma ställe varje år och inget mer så det är nog olika hur den sprider sig.

Våran planta står inte i rabatt eller trädgårdsjord utan där det tidigare varit blandskog , det kanske medverkar till att den inte sprider sig.

Tillägg . Kom på att jag nog ska skicka efter frön i vår och då skulle du kunna få några bara du skickar ett kuvert med ditt namn och din adress så löser vi det hela och du slipper vänta till nästa höst på frön.

Skicka ett PM om du tycker det verkar OK.
Eva 33c
CITAT (CillaM @ 13-11-2012, 21:08) *

Visst har de enorma rötter, men man behöver ju bara ta en liten bit för att det ska bli en ny planta, hur lätt som helst!
Frösådd är faktiskt lite kinkigare, grobarheten kan vara så där... Mina plantor är den sort som brukar kallas "äkta" vallört (Symphytum officinale). Min sprider sig nästan inte alls med utlöpare, de 5 plantor jag fick upp genom frösådd för länge sedan stod i en vacker rad mitt i köklandet under många år och blev bara kraftigare ruggar. Dessa har jag flyttat och sedan delat och förökat dem till en "liten häck" som jag kan skörda bladmassa från.
Men minsta kvarlämnad rotbit gör att man lätt har plantor på både det gamla och det nya stället om man inte ser upp : )
Till våren ska jag flytta denna häck eftersom jag har lite nya planer, så då skulle jag kunna skicka några rotbitar/delningar till dig duo. PMa mig din adress om du är intresserad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon