CITAT (CillaM @ 13-11-2012, 21:08)

Plantor är svårt att ge bort då vallörten har ENORMA rotpålar med sidorötter. Bättre är att du tigger dig till, eller plockar fröer nästa år när du ser nån vallörtskoloni. Vallörten är som du själv skrev, rena ogräset så fröer lär inte vara ett problem.

Visst har de enorma rötter, men man behöver ju bara ta en liten bit för att det ska bli en ny planta, hur lätt som helst!
Frösådd är faktiskt lite kinkigare, grobarheten kan vara så där... Mina plantor är den sort som brukar kallas "äkta" vallört (Symphytum officinale). Min sprider sig nästan inte alls med utlöpare, de 5 plantor jag fick upp genom frösådd för länge sedan stod i en vacker rad mitt i köklandet under många år och blev bara kraftigare ruggar. Dessa har jag flyttat och sedan delat och förökat dem till en "liten häck" som jag kan skörda bladmassa från.
Men minsta kvarlämnad rotbit gör att man lätt har plantor på både det gamla och det nya stället om man inte ser upp : )
Till våren ska jag flytta denna häck eftersom jag har lite nya planer, så då skulle jag kunna skicka några rotbitar/delningar till dig duo. PMa mig din adress om du är intresserad.