Full version: Wasagaming
Krolliljan
Har en Wasagaming som jag köpte i år (älskar doften wub.gif )
Har fått för mig att flýtta den men det beror lite på.
Där den står nu "stör den ingen" egentligen men dit jag tänkete flytta den får den inte bli för stor.
Hur invasiv är den?
renate
Jag googlade på den och jag ska ha den,bums.Det är en rugosahybrid och den är starkväxande dvs den blir stor.Jag har flera 'canadensare' och det breder ut sig rejält när de har kommit igång.Mina skuter rotskott och jag tar vara på dem.Jag har krukat upp en del som jag ska byter eller säljer.Jag har ingen erfarenhet av Wasagaming men läste att den breder ut sig.Jag har ett helt buskage med 'canadensare'som i början var en rabatt.
Krolliljan
Tack för svaret.
Jag låter nog den stå där den är då. Den står i ett "buskland" tillsammans med en paradisbuske, en syrenhortensia och en Rosa Mundi. Funderar på om det skulle hjälpa att gräva ber ngn form av rotspärr mot gräsmattan dock.
Kajsa
Jag har en rotäkta sedan många år som jag köpte på Trädgårdsmässan i Sthlm, den har aldrig gett några rotskott, men den har ett tuff läge med jättebjörkar bakom som troligen håller den på plats, den har vuxit sakta, men den får gödsel varje vår.

Wasagaming, den andra vita rosen är Henry Hudson och den tar upp mera plats

men enligt Rosor för nordiska trädgårdar ska " den på egen rot kunna bilda buskage " LÅG skriver 1.5 x 1.5 m och zon 6. ( Tvivlar på att min kommer bilda buskage efter så många år, trots att den är rotäkta. )
Titta i Roslistan AOT där finns också bilder

Kajsa
men zon 1 och inga jättetträd runt om kan den säkert ta plats, är den ympad håller den sig mer på plats.
Krolliljan
Den är rotäkta.
Jag får väl hålla efter den lite. smile.gif
Kajsa
Det blir säkert inget jätte problem, dessa Kanada/ rugosa rosorna är mina bästa basrosor, friska, blommar hela sommaren till sena hösten, fryser aldrig, man bara gillar dom mer och mer, medan annat klent i rosväg blir bekymmer.

Doftar starkt !
Krolliljan
Jag tror att jag kommer att tycka mycket om den. Jag köpte den framför allt för doften. Jag tycker att den doftar himmelskt. wub.gif
Jag ska sätta en liten bänk i närheten så att jag kan sitta där och njuta. yes.gif
Kul att den är rätt lättodlad. Passar för mig som inte är en hejare på rosor.
flouee
Jag planterade tre Wasagaming våren 2010, men de tycks inte remontera hos mig (zon 2). Kan det vara en etableringsfråga? Jag tycker det verkar stämma utseendemässigt, så har inte tänkt att det skulle vara fel sort... De växer annars mycket bra och har redan blivit stora.
Kajsa
Den ska remontera, doften är stark kolla det och den får nypon runda och röda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon