steffo100
Hej,
Jag håller på att snickra ett litet väggfast växthus som kommer att vara i söderläge på ett uthus.
Kan tänka mig att det blir 2.5 kvadratmeter (80 cm djupt) med skjutdörrar - designen är inte helt klar ännu..

I vilket fall så kommer jag inte att kunna gå in i det utan det blir som en inglasad bänk, typ.
Odlingshöjden lär bli runt 150 cm och jag kommer att kunna ha värme.

Är ert tips att jag gör en odlingsbädd på hela ytan eller skall jag ha separata krukor på bänk i växthuset?

Några förslag på tomat och gurksorter lämpliga för nybörjare (tänkte mig busktomater)
Gärna andra tips på lättodlade växter som ger något ätbart uppskattas!

Tack på förhand!
Anja Danmark
Har du mulighed for at bygge det højere end 150 cm? Det er lige i underkanten, hvis du vil have en godt udbytte - f.eks. bliver agurker meget høje, hvis de har mulighed for det, så gerne omkring 2 m eller mere, hvad det kan lade sig gøre smile.gif
Preussen
Håller med Anja. oavsett vad du odlar så behöver du luftvolym för att inte få ett alldeles för överhettat växthus. Gör det högre om du kan.

sen tycker jag inte du skall begränsa dig till busktomater. att odla högväxande är inte mer krävande än att du behöver tjyva dem vilket man lär sig lätt. sen rekomenderar jag dig att odla chili.
steffo100
Hej,
Tack för svar!
Jag kan försöka bygga lite högre men kanske inte kan få glas hela vägen ner.
kan säkert bygga en sockel och trixa lite för att få upp höjden, trodde 150cm var klart tillräckligt.

Trodde man behövde tjyva jätteofta men provar!
Chili är numera på lista också!

Nån som tror gurka kan funka i motsvarande växthus?

Btw - är det smartare att bygga ett litet fristående växthus än ett väggfast?
Mina rutor räcker nog till lite mer om jag har har trävägg på norrsidan..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon