Vinterflickan
14-11-2012, 20:55
En liten fråga om att stratifiera fröer...
Skulle man kunna plantera fröer som behöver stratifieras nu, ute i mina pallkragar?
Jag tänker så, skulle de då ligga där & få köldperiod i vinter sen komma igång i vår när det blir varmare?
Bör jag i sådana fall låta fröerna ligga och dra åt sig fukt inne innan jag planterar dem?
Läste någonstans om att man kunde ta perlit & blötlägga sen fröerna i dem i en påse, men det kanske inte behövs?
hattstugan
14-11-2012, 21:00
Vad är till för blommor/träd/buskar?
Vinterflickan
14-11-2012, 21:25
Det jag funderade på var frön av lavendel, jättedaggkåpa, koreansk plymspirea, så mest perenner jag funderade på!
kerstin z5-6
14-11-2012, 21:34
Inte blöttas.. men:
Så fröna innne i väl fuktad såjord
Låt dem stå nån timme så
Sen tar du ut och gräver ner i pallkrage
alt
har du snö -dra över en plastpåse över sådden, lägg i en plastback o gräv ner under snön
jag brukar vänta till feb med de flesta fröer utom vissa få tex helleborus som kan ta två säsonger att gro.
Jag har brukat så olika perenner på senhösten i såkrukor i fuktat jord, låtit dem stå inne ett par dagar och sedan ställt krukorna i en bokhylla på min altan med tak. Jag har täckt dem med fiberväv, så att inte andra frön tar sig dit.
Jag har väntat så länge att det inte finns risk att de börjar gro på hösten, oktober-november här i zon 5 har varit okej. REsultaten har varit lite varierande, de flesta har kommit upp på våren, några bättre, några sämre. Bara enstaka har inte visat sig alls. Men då vet jag inte exakt vilket skick fröna har haft.
kerstin z5-6
14-11-2012, 23:30
ja så kan man göra.och för det mesta fungerar det bra.Men har man köpt dyra fröer från långt bort,känns det bättre att ha kontroll.Kanske är jag en kontrollerande person:)
Jag vill veta att de gror helst när jag vill-det gör de inte..men inne under lysrör efter kylperioden ger -för mej,flest lyckade resultat.Jag är fullt medveten om att i lägre zon och under andra förhållanden är det annat som är bäst.
Hej
Om du sår dem nu, du ska ta dem inne under Februari. för att skydda dem från vårfrost, och sedan ska du ta dem igen under Mars.
H.Bassam
Vinterflickan
15-11-2012, 09:17
Det jag tycker är så himla svårt är att här i rockneby (zon 1 enligt kartan) så är det så varierande temperaturer på vintern. Ibland är det -20 och ibland plusgrader... och det hoppar fram & tillbaka hur mycket som helst! För det är väl inte bra om den uppfuktade såjorden fryser ned väl?
kerstin z5-6
15-11-2012, 13:44
Fröna skadas inte av att såjorden fryser.Tvärtom är själva vitsen med nerkylningen att få bort de groningshämmare" som finns inbyggda i vissa fröer.Aconitum-stormhatt är ett sådant exempel,som behöver växlande perioder av +4 där ju jorden inte är frusen och ner till minus 4 där jorden är frusen .För att sedan kunna gro vid nästa "upptiningsperiod.Perioder av kallare väder med mera minus,ja då händer ingenting med fröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.