Har visserligen 4 (ute)katter, men har ingen försäkring på någon av dem. Däremot är de alla öronmärkta (en kostnad som du själv står för).
När jag tittade lite snabbt på t ex Agrias hemsida, för några år sen, så slutade jag att läsa, när det stod att man ska veta t ex åldern på katten, för det har jag haft problem med, eftersom alla mina är "hittekatter". Tyvärr, känns det lite som att försäkringar mest gäller s.k. "raskatter" / innekatter. Kanske de drabbas av sjukdom oftare, vad vet jag ? Men rena olycksfall, BÖR ju vara mera frekvent hos utekatter ?? Har ingen aning.
Jag har dock inte haft några större utgifter ändå, under alla dessa år som jag haft tjejerna. Den största, var nog när Tillis fastnade med baktassen i hängrännan, under ett fall ner från taket och bröt bakbenet. Röntgen kostade 800 kr / bild och de var tvungna att ta 3 st ...
Totala kostnaden för Tillis, med rtg, gipsning, smärtstillande piller (som hon spottade ut över hela huset !) och 2 återbesök, ca 3500-4000 kr. Jag tvivlar på att självrisken är lägre än 5000 kr på en försäkring.
Annars har katterna, tack och lov, varit förskonade från olyckor som krävt veterinärhjälp.
Två av dem har dock blivit steriliserade (de andra två var redan "fixade" med Djurens Vänners försorg), men jag kan inte tänka mig att steriliserings-kostnad räknas in under försäkringen ändå.
Jag kan inte hjälpa dig, Monarda !