Monarda
Ni som har era katter försäkrade, har ni någon erfarenhet vilket bolag som är bäst?
omk
Har visserligen 4 (ute)katter, men har ingen försäkring på någon av dem. Däremot är de alla öronmärkta (en kostnad som du själv står för).

När jag tittade lite snabbt på t ex Agrias hemsida, för några år sen, så slutade jag att läsa, när det stod att man ska veta t ex åldern på katten, för det har jag haft problem med, eftersom alla mina är "hittekatter". Tyvärr, känns det lite som att försäkringar mest gäller s.k. "raskatter" / innekatter. Kanske de drabbas av sjukdom oftare, vad vet jag ? Men rena olycksfall, BÖR ju vara mera frekvent hos utekatter ?? Har ingen aning. g.gif

Jag har dock inte haft några större utgifter ändå, under alla dessa år som jag haft tjejerna. Den största, var nog när Tillis fastnade med baktassen i hängrännan, under ett fall ner från taket och bröt bakbenet. Röntgen kostade 800 kr / bild och de var tvungna att ta 3 st ...
Totala kostnaden för Tillis, med rtg, gipsning, smärtstillande piller (som hon spottade ut över hela huset !) och 2 återbesök, ca 3500-4000 kr. Jag tvivlar på att självrisken är lägre än 5000 kr på en försäkring.

Annars har katterna, tack och lov, varit förskonade från olyckor som krävt veterinärhjälp.

Två av dem har dock blivit steriliserade (de andra två var redan "fixade" med Djurens Vänners försorg), men jag kan inte tänka mig att steriliserings-kostnad räknas in under försäkringen ändå.

Jag kan inte hjälpa dig, Monarda ! unsure.gif
Anki på Öland
Vi hade vår katt på jobbet (en hitte- ute- hus- kastrerad hankatt) försäkrad i Sveland. Kostade runt 500:-/år. Tror att självrisken var runt tusenlappen. Vi hade i alla fall nytta av den när han varit i slagsmål med grannskapets stora okastrerade hane och behövde dränage mm.
Skruttis
Vi har Stella försäkrad i Folksam. Delvis beroende på att vi har många andra försäkringar hos dem och därför får lite rabatt samt att vi tycker att de är bra att ha att göra med.
Den bästa vet jag inte men då jag letade runt bland bolagen så tyckte jag att villkor/pris var väldigt lika rent allmänt.

Vi kommer fortsättningsvis alltid ha försäkring. Om det händer något stort så vill kostnaden gärna dra iväg väldigt. Vi bryr oss inte om pengarna men likväl så måste man ju få ihop dem så det räcker på något sätt.
Med tanke på att det inte endast är olycksfall som inkluderas utan även sjukdomar så anser vi det vara prisvärt.

Den korta tid vi fick ha Måns hos oss, oförsäkrad, blev ganska kostsam. Med 3 operationer, varav den sista ensam kostade 15.000 kr, samt oräkneliga besök hos veterinär, blodprover mm så knaprade det en del på ekonomin.

Omk
, vi har också hittekatter men Folksam var nöjda med att vi kunde uppskatta åldern. Vår bedömning godtogs utan någon form av "bevis".
Whiskuchi
Som skrivits, det räcker att uppskatta åldern på ett ungefär. Jag har mina försäkrade i Agria och har aldrig haft problem med att få ersättning, det krångligaste var när en katt dog och de ville ha obduktionsresultatet för att betala ut livförsäkringen.

CITAT (omk @ 16-11-2012, 02:10) *
Tyvärr, känns det lite som att försäkringar mest gäller s.k. "raskatter" / innekatter. Kanske de drabbas av sjukdom oftare, vad vet jag ? Men rena olycksfall, BÖR ju vara mera frekvent hos utekatter ?? Har ingen aning. g.gif

Snarare så att innekattägare har större koll på sina katter, många utekatter försvinner ju bara.

Ang. självrisk brukar man kunna välja nivå, jag har 1500 kr + 10% av beloppet tror jag.
Monarda
Nu är Måns försäkrad i Folksam. Med husförsäkringsrabatten blev det en årspremie på drygt sexhundra kronor och försäkringsbeloppet är 40.000 för veterinärvård med en självrisk på 1500 kr.
omk
Hmm, det räcker alltså att uppskatta åldern ... Finns det en övre åldersgräns för att få en försäkring, tro ? Såpass låg självrisk, hmm ... Får helt klart fundera lite på detta.
Tack alla, för info !
HelénE
Här kan du jämföra:
http://bankforsakring.konsumenternas.se/Fo...kattforsakring/

skånepåg
Agria är väldigt veliga i de flesta fallen, de vill ha bevis på bevis för ens göra ett utlåtande om det ligger under deras bestämmelser, de har många olika och de täcker helt olika.
Min är inte försäkrad men har turen att ha en styvmamma som är veterinär biggrin.gif
Ovannämnda är bättre, och täcker för det mesta om olyckan skulle hända smile.gif
HelénE
CITAT (skånepåg @ 17-11-2012, 12:34) *
Agria är väldigt veliga i de flesta fallen, de vill ha bevis på bevis för ens göra ett utlåtande om det ligger under deras bestämmelser, de har många olika och de täcker helt olika.
Min är inte försäkrad men har turen att ha en styvmamma som är veterinär biggrin.gif
Ovannämnda är bättre, och täcker för det mesta om olyckan skulle hända smile.gif

Jag har haft Agria sen över 20 år till flera katter och även hunden och faktiskt aldrig haft något som helst problem att få ersättning när något hänt. Jag har hört flera gånger folk som säger att Agria är struliga men som sagt jag har aldrig haft något problem. Och då har jag ändå behövt utnyttja Agria rätt mycket. Det har varit flertalet omgångar med sår på katter, katt med diabetes (under 9 år), katt med urinstensproblem, katt med brutna klor, sår på hund, halt hund, kroniskt halt hund, hund vars tand gått av och måste rotfyllas osv.
För dyrare saker har det direktreglerats hos djursjukhuset, i annat fall har jag bara skickat in kvittona och pengarna har kommit inom 2 veckor.

Helén
ingrid fuxwall
Huskatten hos oss är försäkrad hos IF. Premien är uppdelad per månad och fördelen är att det är ett fast pris på självrisken - 2 500 kronor och beloppet är satt så han kan lappas ihop ifall han skulle bli påkörd - vi bor så nära en trafikerad väg
Monaxe
Har 3 katter (varav 2 hittekatter) och en hund. Alla är försäkrade i Folksam.

Kontakten med Folksam har fungerat toppenbra, aldrig varit några problem med dem trots många kostsamma operationer på hundarna, aldrig varit problem med att få ut livförsäkringen heller.
Har dessvärre mycket sämre erfarenheter från Agria.

Katterna har jag bara vetrinärvårdsförsäkring på, ingen livförsäkring. Premien ligger som tidigare nämnts på ca 500/år.
Tycker det känns bra att man kan kontakta vetr utan att bli ruinerad på köpet!
Alla katterna är kastrerade, men olyckor och skador råkar de ju ut för ändå.

Har tagit de 2 hittekatterna till vetr i samband med att de "flyttade in", fick då en ungefärlig ålder på dem, inget som var några problem alls hos Folksam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon