|
Frön från olika växter håller olika länge, det vet vi ju. Några kan gro bara i några månader eller kanske ett år, medan vissa kan gro efter decennier. jag vet bara inte vilka som är färskvara och vilka man kan förvara hur länge som helst.
Jag vill nu bara prata om våra vanliga trädgårdsväxter; blommor och grönsaker. Vilka är det inte lönt att förvara mer än ett år? Vilka kan man så efter 5-10 år och få bra resultat?
Lite mer specifik fråga: Jag har sparat några stora blåfärgade vallmofrökapslar från någon eternellbukett som jag fick för kanske 10 år sedan. Hör vallmon till dem som har lång hållbarhet? Är det lönt att prov-så dem? Kan färgningen ha förstört fröna? Okej okej, det bästa svaret är förstås; TESTA! Och det ska jag nog göra, om inte någon säger "Nej, ingen idé, vallmofrön gror inte mer än ett par år."
hattstugan
16-11-2012, 12:22
Tror att just Vallmo är en sådan som kan gro efter årtionden!
Om färgningen har påverkat har jag ingen aning om!
Hoppas vi får vet hur det går?
Vissa frö gror efter många år men det blir just ingen växtlighet! Beror nog delvis på hur de har förvarats och vilken växt det rör sig om! 2-3 år klara väldigt många sorter!
Frön som varit förvarade på rätt sätt kan det gro - i princip - efter hur lång tid som helst. Man har ju lyckats få frön som legat i Sibiriens permafrost över 30.000 år att gro... Så dina vallmofrön bör ha ganska bra grobarhet skulle jag tro, förutsatt att de inte ruttnat eller möglat förstås.
Okej, jag ska ta ett av de blåfärgade fröhusen, öppna det och provså lite i ett fuktat kaffefilter. Ni ska få höra hur det åg. Det är ett stort vallmofröhus, nästan helrunt, vad kan det vara?
hattstugan
16-11-2012, 22:12
Någon Jättevallmo kanske?
Pionvallmon får också stora kapslar!
Jo, någon jättevallmo eller orientvallmo var det nog. Namnen är lite diffusa, sorterna för många. Fröna var i alla fall gråaktiga. Nu är de sådda. Vi får se vad som följer.
hattstugan
17-11-2012, 00:05
Spännande!
Är det inte lite fel tid att så vallmo nu?
Jo, men det går att provså på ett fuktat papper när som helst under året, man kollar ju då bara att de gror och sedan så slänger man det ofta (om det är fel tidpunkt på året).
Eva 33c
17-11-2012, 12:22
CITAT (RitRat @ 15-11-2012, 23:53)  Jag vill nu bara prata om våra vanliga trädgårdsväxter; blommor och grönsaker. Vilka är det inte lönt att förvara mer än ett år? Vilka kan man så efter 5-10 år och få bra resultat? Palsternacka och dill köper jag nytt av varje år, de har dokumenterat kort livslängd. Även morötter köper jag nytt utsäde av, mest för att det inte finns tid till omsådd om det skulle visa sig att det gror dåligt. Basilika fröer verkar vara riktiga långlevare, jag sår ännu ur en påse som är minst 10 år gammal... Tomater och gurka håller många år, praktiskt då man ofta bara vill ha någon planta av varje sort.
CITAT (Peyote @ 17-11-2012, 00:55)  Är det inte lite fel tid att så vallmo nu? Som Peztis anade, så är detta bara en provsådd, för att kolla grobarheten. Jag förvarar fröna sen till våren, och skriver vilken vecka de är testade, och hur stor del det var som grodde. Man kan ju lätt uppskatta om det är noll % eller hälften, eller nästan ingen, eller nästan alla som gror. Ingen matematisk exakthet här inte ;-) Testsådden slängs efter att fröna grott. Tack Eva!!
Jag undrar om vallmo är ljusgroende eller mörkergroende? Storleken är varken liten eller stor... Jag har den i mörker nu i alla fall, i skafferiet på en tallrik, fröna inne i ett blött kaffefilter och med plastfiloe över.
octachoron
19-11-2012, 12:19
Vanlig opium/pion-vallmo gror bäst när temperaturen går under 7 grader. Vid för sen sådd utomhus så blir det väldigt dålig groning. Själv har jag fått bäst resultat när jag sår vallmo sent på hösten!
När det gäller grönsaker/kryddor håller jag förstås med Eva c, och vill tillägga koriander.
(För mig är tveklöst ett problem att jag tycker det är så himla kul att köpa frön framåt vårvintern, eller ännu mer på vintern faktiskt - sitta där o drömma och kryssa i katalogerna.
Ekonomiskt är detta beteende verkligen helkasst, just eftersom de allra flesta fröer står sig fler år, nu har jag massor av allt, känns det som ...
...men är ändå sugen på att köpa några nya varianter i vinter: några nya sallater, och morötter o betor o kål o ... det kommer att bli dyrt i år igen!)
CITAT (octachoron @ 19-11-2012, 12:19)  Vanlig opium/pion-vallmo gror bäst när temperaturen går under 7 grader. Vid för sen sådd utomhus så blir det väldigt dålig groning. Själv har jag fått bäst resultat när jag sår vallmo sent på hösten! Kanske att jag borde kyla ned även den här test-sådden. Ska prova lägga den i kylskåpet om den inte börjar gro inom några dagar.
Med facit i hand; de gamla vallmofröna som jag nämnde i mitt första inlägg här, har inte grott nu på 14 dagar, trots att jag hade dem både i kylskåp och rumstemperatur. Nu slänger jag dem, experimentet är över.
CITAT (Eva 33c @ 17-11-2012, 12:22)  Palsternacka och dill köper jag nytt av varje år, de har dokumenterat kort livslängd. Även morötter köper jag nytt utsäde av, mest för att det inte finns tid till omsådd om det skulle visa sig att det gror dåligt. Basilika fröer verkar vara riktiga långlevare, jag sår ännu ur en påse som är minst 10 år gammal... Tomater och gurka håller många år, praktiskt då man ofta bara vill ha någon planta av varje sort. Jag har dillfrön som jag skördade 2006 som förvarats torkade i ett kuvert i en byrålåda sen dess. I år fick jag slut på mina fina bladdillsfrön och tog fram den gamla påsen i desperation. De grodde utmärkt nu i augusti 2012. Så släng inte frön för att du tror att de är för gamla, många sorter kan överraska.
Eva 33c
03-01-2013, 16:50
CITAT (Scout @ 19-12-2012, 09:02)  Jag har dillfrön som jag skördade 2006 som förvarats torkade i ett kuvert i en byrålåda sen dess. I år fick jag slut på mina fina bladdillsfrön och tog fram den gamla påsen i desperation. De grodde utmärkt nu i augusti 2012.
Så släng inte frön för att du tror att de är för gamla, många sorter kan överraska. Kul att de höll sig så länge! Generellt sett så slänger jag inte heller gammalt frö. Går det så går det tänker jag. Men med dill och palsternacka har jag inte velat chansa. Om jag sår gammalt frö och de sen inte gror så är det som regel för sent att göra en omsådd. Och då blir jag utan Man skulle förstås kunna göra en grobarhetstest tidigare på våren innan man köper nytt....
Chili Linkan
11-01-2013, 18:46
CITAT (Eva 33c @ 03-01-2013, 16:50)  Man skulle förstås kunna göra en grobarhetstest tidigare på våren innan man köper nytt.... Exakt det som är melodin!
Palsternacka har jag också allt5id hör att det måste vara så färska. Men när jag förra vintern kollade grobarheten på frön införskaffade året innan så grodde de allihop! Så jag har sått i alla fall ett år gamla fröer med bra resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|