Full version: Fikonträdet
clarkbones
Hej!

Jag har ett litet fikonträd på 2,5 år. Det har nu fått gula blad och jag undrar nu hur det ska vinterförvaras givet mina dåliga alternativ. Jag har nämligen inget svalt utrymme på 5-10 grader. Hittills har det stått i ett söderfönster med ett lysrör ovanför. Första vintern stod det i ett söderfönster utan lysrör och det fungerade ganska väl. Lysröret har tomaterna och chilin gillat, men fikonträdet verkar mer skeptiskt

Jag har egentligen följande alternativ:

Söderfönster 1: Runt 20 grader. Lysrörsbelysning.
Söderfönster 2: Runt 18 grader. Kanske kan komma ned till 16 om jag stänger av elementet...
Norrfönster: Runt 20 grader .

Är det Söderfönster 2 som gäller?

Jag skulle i o f s kunna täcka en del av söderfönstret så att det blev lite mörkare för fikonträdet.
Alexander-VG-zon3
Fikon trivs sällan bra att bo inne åretrunt, har du ingen balkong eller nåt att ha den på under vår-sommar-höst ? såfall är allt mycket enklare den trivs ute och får behövlig (nödvändig) vintervila på hösten tills det varit några frostnätter. Sen kan den stå inne i rumstemp med extraljus.

Men jag hade av dessa alt valt svalaste och ljusaste plus extraljus (solen räcker inte till under vintern). Alt 1 är nog bäst.

Den ska fälla bladen, när den känner av att det blir kallare men också till visst del minskat ljus. Men du behöver ändå ha extraljus för den kommer aldrig gå in helt i vintervila och det finns en stor risk att den kommer växa hela vintern och utan extraljus får du jättelånga skott som är väldigt ljusgröna nästan vita.
clarkbones
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 17-11-2012, 10:41) *
Fikon trivs sällan bra att bo inne åretrunt, har du ingen balkong eller nåt att ha den på under vår-sommar-höst ? såfall är allt mycket enklare den trivs ute och får behövlig (nödvändig) vintervila på hösten tills det varit några frostnätter. Sen kan den stå inne i rumstemp med extraljus.

Men jag hade av dessa alt valt svalaste och ljusaste plus extraljus (solen räcker inte till under vintern). Alt 1 är nog bäst.

Den ska fälla bladen, när den känner av att det blir kallare men också till visst del minskat ljus. Men du behöver ändå ha extraljus för den kommer aldrig gå in helt i vintervila och det finns en stor risk att den kommer växa hela vintern och utan extraljus får du jättelånga skott som är väldigt ljusgröna nästan vita.

Tyvärr finns ingen balkong eller liknande. Tack för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon