Full version: Cigarettfimpvatten
Christoffer
Många brukar fimpa i blomjord eller lägga fimpar i vatten som
sedan hälls i blomjorden.

Varför gör man så?
Är det något nyttigt i tobaken?
Betty
Nyttigt - nej... Nikotinet i tobaken dödar ohyra i jorden.
pejori
CITAT (Betty @ 29-03-2004, 20:29)
Nyttigt - nej... Nikotinet i tobaken dödar ohyra i jorden.

och på växten också. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
alla kryp dör även spinn och ulllöss mad.gif mad.gif
Christoffer
Ok, det är bra att veta. Synd (och bra) att jag inte röker bara...

Men jag har hört talats om att det finns något som heter pipolja.
Vad är det, och kan man ha det i jorden?
andersen
Christoffer, pass upp ifall du har barn i omgivningen dom kan dö ifall dom får det i sig det är oerhört giftigt!
pejori
bättre med tobak rolleyes.gif rolleyes.gif
det är inte lika konsentrerat wink.gif wink.gif
fimpar finns utanför varenda affär i deras askoppar, bara att plocka biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
gammelnalle
Appropå rökning:

" De enda pengarna man ser röken av"

anonym
*Felix matte*
CITAT (Christoffer @ 29-03-2004, 20:22)

Nej!
I tobak finns bara dödande ämnen... ämnen som är så farliga att de aldrig borde blivit tillåten!
pejori
CITAT (Felix matte @ 29-03-2004, 21:58)
CITAT (Christoffer @ 29-03-2004, 20:22)

Nej!
I tobak finns bara dödande ämnen... ämnen som är så farliga att de aldrig borde blivit tillåten!

hade det kommit fram i dag hade den aldrig blivit det wub.gif wub.gif
är den apsolut farligaste drog som finns tror jag unsure.gif unsure.gif
jo jag är rökare wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Det är absolut förbjudet i Sverige och EU att använda nikotinvatten som bekämpningsmedel dessutom är det inte bra att använda på släktingarna då det överför virus.

Nikotin som bekämpning är många gånger värre än Roundup och allt som tryckimpregnerat virke kan innehålla - kreosot dessutom.
andersen
Ingrid, finns det någon som vill andvända nikotinvatten på släktningarna?
Copycat
Och jag som trodde att jag läste fel! laugh.gif
Copycat
Vilket sorts virus? laugh.gif laugh.gif
andersen
Copycat ett gott skratt fick man ju, trodde åxå att jag läste fel, hoppas Ingrid förtydligar vad hon menar med virus och släktningar laugh.gif laugh.gif
Copycat
Annars så fick man ju ett bra tips på" hur man fortare får ut ett arv". Är detta möjligen en forumsida för dom som är sugna på en deckare, lite udda mordintriger och så. laugh.gif laugh.gif
lavendel
Det finns en gammal Maria Lang deckare där en tant blir mördad av en nikotinlösning som hon brukade använda för att ta kål på bladlöss...tror att det är den som heter Mörkögda augustinatt...men är inte helt säker!
Lavendel rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
men VA!
Vet Ni inte vem släktingarna är!

Tomat, chilipeppar, passiflora etc etc etc. Tobaksmosaikvirus heter det!
Tobacco mosaic virus. Drabbar ofta tomater speciellt gamla sorter.

Hälsar Ingrid
Cilla
Jag använde tidigare en blandning av nikotin- och såpvatten mot spinn på inomhusväxter, men många kloka inlägg på Odla.nu för några år sedan fick mig att sluta med det. Eftersom jag snusade hade jag alltid direkt tillgång till nikotin hemma och tyckte då att det väl inte kunde vara värre att ge blommorna än dusch än den dagliga dos jag gav min egen kropp, men mångas goda argument gjorde att jag ändrade mig. Ni som är intresserade - slå på nikotin i det gamla forumet, jag har för mig att det var där många med kunskaper delade med sig.

Nu slåss jag med tobaksmosaikvirus som ibland sätter sig på tomatplantorna. Byggjobbarna röker och det är pin tji att hålla fimpandet i burkarna jag ställer fram. Bladen på de drabbade plantorna blir håliga och plantorna ger sämre frukter.

Tobak och nikotin bör definitivt hållas skilda från det man odlar!
Betty
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-03-2004, 09:14)
Det är absolut förbjudet i Sverige och EU att använda nikotinvatten som bekämpningsmedel dessutom är det inte bra att använda på släktingarna då det överför virus.

Nikotin som bekämpning är många gånger värre än Roundup och allt som tryckimpregnerat virke kan innehålla - kreosot dessutom.

Törs knappt svara... minns hur det gick sist... huh.gif
men det kan väl knappast vara förbjudet att fimpa i sina egna blomkrukor hemma hos sig själv...? blink.gif
Copycat
Tackar Ingrid! Och jag som tyckte att vi fått ett sådant bra upplägg för deckare laugh.gif . Nä, skämt åsido. Jag hade faktiskt inte en aning om det. Men jag skulle nog ändå ha använt det till krukväxterna som har MASSOR av blomflugor. Du bjöd oss ialla fall på ett gott skratt. tongue.gif
Ina
På släktingarna.. hehe...

Om man har några egna släktingar som man uppfattar som ohyra kan nikotin absolut användas - ett virus mer eller mindre i det sammanhanget kan väl inte göra nån' skillnad... wink.gif *skämtar ganska friskt*
pejori
CITAT (Betty @ 30-03-2004, 15:52)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-03-2004, 09:14)

Törs knappt svara... minns hur det gick sist... huh.gif
men det kan väl knappast vara förbjudet att fimpa i sina egna blomkrukor hemma hos sig själv...? blink.gif

det får du biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
och i mina med laugh.gif laugh.gif laugh.gif
så länge det inte ska ätas, så sprutar jag glatt vidare och lägger tobak i jorden smile.gif smile.gif smile.gif rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Visst kan debatten gå hög här på Forumet - men dte är la bättre att välja medvetet vad man gör och inte göra det av gammel vana så säg? Det som är dte värsta för mig är att nikotin rekommenderas ofta och mycket av 'sk' ekologiska hobbyodlare - och då menar jag de riktigt intresserade, med motivationen att det som kommer ifrån Naturen är bra. Jag tror fortfarande alternativ.nu har kvar den artikeln där de rekommenderade gifter som är förbjudna inom EU sedan sjuttiotalet till ekologisk hemmaodling samt giftbekämpning.
Sådant skrämmer mig mera ( okunskapen) än om vi tar ett eget beslut att använda vad det nu är vi vill använda hemmavid. Och då menar jag inte nikotin på släktingarna LOL LOL LOL - dem skall man vara rädd om ;-)
Att sedan det är väldigt mkt cancerframkallande ämnen i cigarettfimpar jämfört med snus är ju en annan femma - men ofta bortglömt faktum.

Ibalnd hickar jag till när vi pratar ohyra att många förfasar sig över pyrethrum(Pyrex) men glatt använder sig av nikotin. Men men :-)
har man en gång fått riktigt tobaksmosaikvirus på sina tomatplantor så är man försiktg. Det kan också löna sig att komma ihåg att det smittar även via handkontakt.

Så kom ihåg - var rädd om Era släktingar! Inte alla som är begåvade med en disktarsan!

Fnissar Ingrid
Copycat
Men Ingrid ! Om jag nu har massa, jag säger massa, blomflugor i krukväxterna inne. Kan jag använda nikotinvatten då? Fungerar det? Vad ska man annars ta till?
andersen
Om det är så att man vill bli av med blomflugor så vattna mindre dom trivs bara om det finns fukt.
kryddan
eller pyrex.. eller nematoder.... sök på "sorgmygg" här på forumet så hittar du nog en del.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Copycat @ 31-03-2004, 11:57)
Men Ingrid ! Om jag nu har massa, jag säger massa, blomflugor i krukväxterna inne. Kan jag använda nikotinvatten då? Fungerar det? Vad ska man annars ta till?

Sterilisera alltid krukväxtjord - Pyrex, provado samt nematoder hjälper ( inte alla preparaten samtidigt OBS). Se upp me dnyinköp - de bär ofta smitta - se upp med såjord och annan 'köpejord' den är smittad medägg. Så fort man har flugfritt inomhus så försök hålla det genom att altid 'gifta' nyinköp (karantän och behandling)

Hälsar ingrid så gott som fluglös
Christoffer
Oj! Så jord som man köper på plantskolor är alltså inte steriliserad? Jag trodde att den var så säker att man rentav skulle kunna äta den. Så risken för botulin kan alltså finnas?
Ingrid på Västkusten
Jorden Du köper är ofta 'ångad' - men det räcker inte - fluglarvssmittan finns ju redan i jorden :-( botulin - näääää

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon