Peyote
Hej!

Jag har läst på mycket om hur kaktusar vill ha det för att trivas då jag tänker odla i lite större skala nästa säsong än vad jag tidigare gjort. En sak som jag blir fundersam över är jorden... Duger det med vanlig kaktusjord som går att köpa på ex. plantagen eller måste man bearbeta den att det ska duga?

Många seriösa sidor skriver ofta att man kan blanda ut köpt kaktusjord med grus, perlite, kokos, löv mm. Kan ge ett exempel från Botaniska trädgården, Uppsala universitet:
CITAT
3 delar fint akvariegrus
1 del ogödslad och okalkad torv
1 del vermiculit eller perlit
1 del köpt kaktusjord
Varför ska man göra så? Har ni som gjort det märkt någon skillnad från att köra i vanliga kaktusjord, eller är det bara överkurs?

mvh
RitRat
Den färdigblandade kaktusjorden är säkert bara EN möjlig blandning bland hundratals möjliga.
Var och en kan ju mixa till sin egen variant och favorit.
Vad exakt innehåller den färdiga kaktusjorden i påse? kanske t.ex. Botaniska trädgården du nämnde har funnit att den saknar något som just de vill ha i.

Jag tror inte att kaktusar är så kinkiga med exakta proportioner av ingredienser i jorden, det går att improvisera! Bara man har bra kunskap om vad de olika delarna har för funktioner. Genomsläpplighet är väl en av de viktiga för kaktusar, alltså mycket sand/grus/sten.
Alexander-VG-zon3
Använder inte så/kaktusjord till kaktusar och fetbladsväxter. Varför den anses vara bra för kaktusar enligt tillverkare är näringsfattig en tillsatts och finfördelad sand och en minimal tillsatts av grus resten är sen mest finfördelad torv.

Men flesta kaktusar vill ha näring för att växa bra och vill ha mer dräneringen. Därför tycker jag att det är bättre att köpa en krukväxtjord/blomjord eller planteringjord av kvalité och sen själv blanda upp extra med leca eller akvariegrus (en näve per liter).

Då får man en bra och stadig grund som inte blir blöt. Plus att där finns tillgång till näring, kaktusar klarar sig länge utan näring och vatten menb växer bättre och mår bättre om dom får näring och vatten när det behövs, men dom är inga närings eller vattenkrävande som exempel änglatrumpet så man får ge mindre än vanliga men inte utesluta helt.
Peyote
Tack för svar!

Då kör jag nog vidare på den kaktusjorden jag har, får se till att lägga ordentligt med lecakulor i botten bara. Kanske blandar ut med lite grus/perlite också. Nu har jag ett par kaktusar där dess jord inte släpper igenom vatten utan det lägger sig som ett skikt över... fast det kanske beror på att jag har packat jorden för hårt?

Alexander-VG-zon3: Jag har läst att kaktusar vill ha en näringsfattig samt sur jord (pH-värde på ca5 till 6,5), vilket låter rimligt då det liknar deras naturliga miljö. Att ha en allt för näringsrik jord kan döda dem... det är i alla fall det jag har hört, men du kanske inte håller med om det?

mvh
Alexander-VG-zon3
Inga problem för dom kaktusar jag har odlat, med krukväxt och planteringjord. Alla växter behöver näring även kaktusar. Känsliga/ovanliga kaktusar ska verken ha såjord/kaktusjord eller krukväxtjord utan en helt special blandad jord.

Kaktusar växer i torra områden för att dom är anpassade för att leva där och att dom inte blir konkurrerade. Och som jag skrev innan klarar sig dom väldigt väldigt väldigt länge utan näring och vatten men inte helt utan. Många ''öknar'' får dagg och kan hitta vattenkällor i marken eller har regnperioder där allt kommer på samma gång, som gör att det finns liv. Speciellt att tänka på i krukodling där näring och vatten tar slut och där man inte kan sköta dom så som dom har det i det vilda.

Inte sagt att dom ska ha näring för ofta eller vatten för ofta det dödar dom. Sedan beror det såklart vissa vill ha mer näring och mer vatten än andra och vissa vill ha mer kalk och mindre kalk. Men dom vanligaste och enklaste man hittar i butik är inte så krävande vad gäller jord, näring (mycket eller lite) bara det inte blir stående vatten så det ruttnar.
Peztis
CITAT (Peyote @ 18-11-2012, 12:38) *
...
Nu har jag ett par kaktusar där dess jord inte släpper igenom vatten utan det lägger sig som ett skikt över... fast det kanske beror på att jag har packat jorden för hårt?
...

Är inte det för att jorden är så torr att den har svårt att ta till sig fuktigheten, det därför inte tränger ned utan rinner utmed sidorna i krukan och ut på fatet eller ytterkrukan?
Låter man det stå kommer kapillärkraften att dra upp fukten i jorden men det tar längre tid än om jorden varit något fuktig innan.
Alexander-VG-zon3
Det är också en nackdel med för finsand och för fin torv (som det är i den jorden) att det blir hårt och svårt att vattna igenom n'r den blir torr. Väluppblandad med grus krukväxtjord har inte det problemet (om man nu väljer en bra jord, dåliga krukväxtjord blir samma sak).
skånepåg
Passande namn till frågan, jag har själv odlat en del Peyote, som nämnts det är mest för de inte ska ruttna av fukten man behöver blanda ut med grus/stenar för dräneringen i jorden.
Sand är med bra att ha i blandningen, mer sand än jord och 1 näve grus per liter, ha gärna i en näve med små stenar med smile.gif
Alla växter behöver näring för växa sig stora och starka men de är inte så krävande så näringsfattig jord gynnar de och tillför vid olika tillfällen svag blandning av kaktus näring, ph går att kontrollera med enkla medel man har i hemmet som äggskal och löv som finns överallt nu på hösten wink.gif
Köp hem några Ph stickor att kontrollera om du vill ha full kontroll över det hela =)
Peyote
Jag ska som sagt blanda ut jorden med perlite (vanligt grus funkar kanske lika bra?) och sand. Kan man ta sand från ex. en sandlåda/strand eller måste det vara någon speciell sand (steril, kalkfattig o.s.v.)? Många frågor, jag vet...

Förstår inte riktigt hur ni menade med vatten problemet. För torr jord!? Ja, inte kan kaktusarna stå i fuktig jord i alla fall, då ruttnar dem direkt. Eller har jag missuppfattat er helt?

skånepåg: Visst är peyote en rolig växt!? Har redan tjuvstartat med en liten odling då en av mina större blev gravid! Men är det verkligen smart att ha med stenar i jorden? Tänker att de kan vara i vägen för dess pålrot...
Ska försöka fixa en pH-mätare/indikator som du sa. Viktigt att hålla kol på pH-värdet som du säger, misstänker att mina har lite för högt då jag oftast vattnar dem med kranvatten...

Bjuder på en bild på en av mina favorit kaktusar som tack för alla fina svar! smiley_small_hug.gif

(bild tagen från plantmanbuckner's Flickrsida)
Piccante
CITAT (Peyote @ 18-11-2012, 19:05) *
Jag ska som sagt blanda ut jorden med perlite (vanligt grus funkar kanske lika bra?) och sand. Kan man ta sand från ex. en sandlåda/strand eller måste det vara någon speciell sand (steril, kalkfattig o.s.v.)? Många frågor, jag vet...

Förstår inte riktigt hur ni menade med vatten problemet. För torr jord!? Ja, inte kan kaktusarna stå i fuktig jord i alla fall, då ruttnar dem direkt. Eller har jag missuppfattat er helt?

skånepåg: Visst är peyote en rolig växt!? Har redan tjuvstartat med en liten odling då en av mina större blev gravid! Men är det verkligen smart att ha med stenar i jorden? Tänker att de kan vara i vägen för dess pålrot...
Ska försöka fixa en pH-mätare/indikator som du sa. Viktigt att hålla kol på pH-värdet som du säger, misstänker att mina har lite för högt då jag oftast vattnar dem med kranvatten...

Bjuder på en bild på en av mina favorit kaktusar som tack för alla fina svar! smiley_small_hug.gif

(bild tagen från plantmanbuckner's Flickrsida)

Vanlig natursand är hyfsat steril för inte mkt kan leva i den och svensk sand är kalkfattig.
Att torr jord suger upp vatten dåligt beror på att det inte blir någon kapilläreffekt i den om den är för kompakt. Då rinner vattnet av på ytan istället för att gå ned i jorden. Bästa sättet att motverka det är genom att inte ha för mycket torv i jorden och ge mer struktur med grus eller sand.
Peyote
Okej, så blanda ut med grus/sand/perlite men inget extra torv. Check!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peyote @ 18-11-2012, 19:05) *

Fin suckulent på bilden (ej kaktus) tummenupp.gif

Torr jord ja men inte kompakt, jorden ska vara luftig och lätt kunna rinna igenom vatten, dvs det ska inte bli kompakt jord som man ska låta dra vatten som sedan stannar kvar och torkar ut sakta till att bli cement.

Utan luftig, lucker där vatten snabbt rinner igenom och låter kaktusen suga åt sig som sedan snabbt torkar ut men ändå behåller struktur där vattnet senare vid nästa vattning snabbt kan gå igenom.

Till mina känsligaste suckulenter (odlar inte kaktusar längre) har jag bara en grus och mineraljord vilket aldrig förlorar struktur som är väldigt nära naturen.

Men det finns olika kaktusar allt från djupaste regnskogen i Brasilien till vanligt tempereratklimat i norra USA och södra kanada till riktiga öknar där det inte regnar mycket. Alla har där för olika krav på temp, ljus, jord, ph, näring, vattning. tummenupp.gif
Peyote
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 18-11-2012, 20:05) *
Fin suckulent på bilden (ej kaktus) tummenupp.gif

Nu ska vi inte vara petiga! nono.gif
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 18-11-2012, 20:05) *
Men det finns olika kaktusar allt från djupaste regnskogen i Brasilien till vanligt tempereratklimat i norra USA och södra kanada till riktiga öknar där det inte regnar mycket. Alla har där för olika krav på temp, ljus, jord, ph, näring, vattning. tummenupp.gif

Ja, så är det. De succulenter jag tänker odla nästa säsong växer i Mexico, Somalia och Sydafrika så de är självklart anpassade för olika miljöer, men de får nöja sig med den kaktusjord de får!
Alexander-VG-zon3
Det kostar väl inte så mycket att testa lite olika jordar ? eller olika blandningar. Kan vara kul och intressant. Testa på samma växt så ser du vad det växer bäst. smile.gif
Peyote
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 18-11-2012, 20:29) *
Det kostar väl inte så mycket att testa lite olika jordar ? eller olika blandningar. Kan vara kul och intressant. Testa på samma växt så ser du vad det växer bäst. smile.gif

Jo det är sant. En succulent från Somalia kan ju få lite mer sand i sin jord än en från Sydafrika o.s.v. Återkommer senare om hur det blir. Är ju trots allt ett par månader kvar till de ska så (början av våren).
skånepåg
Ja den var rätt häftig med sina små bebisar på sig och att blommorna blev så stora hade jag inte förväntat mig biggrin.gif
Jo sant, grus och sand med lite jord är nog behagligast för de, kan ha stenar som dekoration ovanpå istället flirting.gif
addo
Jag har ingen större erfarenhet av kaktusar, men mina suckulenta växter odlar jag i ren kattsand. Vattnar gör gör jag olika per säsong, under tillväxt vattnar jag dom som orkidéer alltså doppar hela krukan i vatten, på så vis får rötterna ett helluftbyte på köpet, jag låter heller inte substratet torka helt. Under kallaste viloperiod får de en lite skvätt när bladen börjar kännas mjuka.

När dom är inomhus får de akvarievatten, men det blir för jobbigt när de står ute så jag brukar strö på lite långtidsverkande rhododendrongödsel i samband med att jag ställer ut dem.

Peyote
CITAT (skånepåg @ 19-11-2012, 17:29) *
Ja den var rätt häftig med sina små bebisar på sig och att blommorna blev så stora hade jag inte förväntat mig biggrin.gif
Jo sant, grus och sand med lite jord är nog behagligast för de, kan ha stenar som dekoration ovanpå istället flirting.gif

Då antar jag att du odlade L. williamsii var. caespitosa? Den får mycket flera utskott än "vanliga" peyote. Men du har nog rätt att lite stenar till kaktusar som inte har en pålrot funkar bra! De rötterna som är lite mer trådiga kanske gillar att växa fast i något? smile.gif
CITAT (addo @ 19-11-2012, 19:22) *
Jag har ingen större erfarenhet av kaktusar, men mina suckulenta växter odlar jag i ren kattsand. Vattnar gör gör jag olika per säsong, under tillväxt vattnar jag dom som orkidéer alltså doppar hela krukan i vatten, på så vis får rötterna ett helluftbyte på köpet, jag låter heller inte substratet torka helt. Under kallaste viloperiod får de en lite skvätt när bladen börjar kännas mjuka.

När dom är inomhus får de akvarievatten, men det blir för jobbigt när de står ute så jag brukar strö på lite långtidsverkande rhododendrongödsel i samband med att jag ställer ut dem.

Haha, kattsand säger du? Ja då är det inga kräsna växter du har! laugh.gif Tror det kanske inte är det så bra att inte låta jorden till succulenter som växer i öken torka ut. Kommer nog ruttna ganska snabbt då. Men intressant att det går att odla i kattsand, har aldrig tänkt på det.
Alexander-VG-zon3
Odlar alla mina suckulenter ute under frost fria perioden utan problem med regnperioder och denna sommar har varit mycket regn sad.gif , men då har jag ''egen'' blandad jord som gör att det bara håller sig fuktigt under regnperioder (och inte vatten sjukt/stående vilket inte är bra). Dom växter som ruttnar har just varit dom med kaktusjord eller som varit kvar i inköpsjord (oftast bara torv) där har aloe-arter varit känsligast och ruttnat lätt eller växt dåligt och tynat bort.

Mina står heller ej i direkt söderläge utan i öppet och ljust östläge. Crassula trivs väldigt bra och är dom suckulenter jag ska inrikta mig på i fortsättningen yes.gif
skånepåg
Mjo, williamsii är fina och roliga flirting.gif
Mmm de får klamra sig fast i nåt för orka hålla sig upprätta kanske ^^
addo
CITAT (Peyote @ 19-11-2012, 20:51) *
Haha, kattsand säger du? Ja då är det inga kräsna växter du har! laugh.gif Tror det kanske inte är det så bra att inte låta jorden till succulenter som växer i öken torka ut. Kommer nog ruttna ganska snabbt då. Men intressant att det går att odla i kattsand, har aldrig tänkt på det.

Jag skulle snarare säga att dom är ganska kräsna, dom vill ju ha en extremt lucker jord med mängder av luft. Sen så lever dom ju i ökenområden som har en fuktigare och en jätte torr period så dom klarar vatten alldeles utmärkt när dom är aktiva, hade jag däremot hållit jorden konstant fuktig under deras viloperiod så hade dom garanterat ruttnat.

http://www.bonsai4me.com/Basics/Basicscatlitter.htm < lite om kattsand, det var bonsainördarna som först kom på att kattsand och deras svindyra Japanska specialsubstrat var samma sak, sen har det spridit sig.
Jag använder även kattsand till att blanda ut jorden till mina andra krukväxter.
Peyote
Jaså där ser man. Man lär sig något nytt varje dag! Ska läsa sidan du länkade när jag får lite mer tid. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon