jag har en stooor trädgård i södra turkiet som måste fyllas! i år har jag fokuserat på att plantera träd och beagonvilles men skall nästa år försöka fylla på med perenner etc. finns så många fantastiska hemsidor att köpa frön från men önskar att någon kunde ge mig förslag på vad jag borde testa. vintrarna här kan också nå nollgrader med bitvis mycket regn och lerig jord, medan somrarna är väldigt torra.. tacksam för svar!!!
kerstin z5-6
19-11-2012, 21:19
I det klimatet bör du absolut prova rosor! i lägen som har gott om vatten -samt gråbladiga perenner som klarar torka, lavendel, sandmalört,mfl kan du så själv,i soligare torrare platser..
Passiflora passions frukt är vacker som klättrare.Blomman för dagen.Palmer, yucca filamentosa ,kaktus.
Du lär kunna ha Brugmansia -änglatrumpet ute året om,finns massor av trevliga växter som verkligen blir maffiga i det klimatet Äkta jasmin.Citrus!
Alexander-VG-zon3
19-11-2012, 21:40
Kryddor av alla dess slag skulle trivas.
Piccante
19-11-2012, 23:13
Jag hade odlat chili o paprika i hela trädgården iofs men även örter!
Eva i Skåne
20-11-2012, 09:18
Nerium stora som små träd såg jag där nere. Hibiskus blir stora och pelargoner tror jag klarar sig.
Mimosa, Aloe och stora kaktusar.
Många blommor som vi köper som sommarblommor eller krukväxter här växer vilt och klarar sig i ditt klimat.
kerstin z5-6
20-11-2012, 19:03
Turkiet har ju fantastiska lökväxter på bergs sluttningarna om vårarna:)
Läser du tråden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.