Full version: kaktus namn?
miss piggy
Jag har nyligen köpt en stor kaktus med mycket udda utseende.
Vet dock inte vad den heter eller hur den ska skötas...

Den har långa platta "svärdliknande" "blad" som växer från jorden och upp åt olika håll. Uppifrån ser den ut som en "boll-stjärna....

Längst ut på alla gröna "svärd" finns en svart sylvass pigg....

Köpte även en kaktus som även den är ganska stor. den har som trattar på sig och ser ut som ett undervattensträd...

Vad har jag köpt?

Mvh ika
Ingrid på Västkusten
Ingetdera är en kaktus av Dina beskrivningar :-)

Det ena låter som en svärmorstunga alltså en sanseviera...
Här
men kan ju vara en myriad andra växter - har Du ett foto?

och det andra som en Crassula:

Här

Hälsar Ingrid
miss piggy
Tack för ditt svar!

Den första stjärn växten är ingen svärmors tunga. Den är tjockare och hårdare, mer kaktus lik... Dessutom har den sylvassa spetsar längst ut. Den har även mindre spetsar på "bladen".
Tyvärr har jag inga foton.

Andra växten. Min beskrivning "undervattens träd" är just en sådan som du hade på bilden!!! En CRASSULA heter den altså? Och det är ingen kaktus?

Jag köpte dem båda i en blomsteraffär där de just stod vid alla andra kaktusar.
pejori
den andra låter som en aloevariant tycker jag smile.gif smile.gif
är den lite ljust grågrön? unsure.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (miss piggy @ 30-03-2004, 18:19)
Andra växten. Min beskrivning "undervattens träd" är just en sådan som du hade på bilden!!! En CRASSULA heter den altså? Och det är ingen kaktus?

Todeloo,

Crassula är en suckulent - ingen kaktus - jag har den själv så 'undervattensträd' väckte en massa associationer!

men den första får vi väl gissa lite till på då.....kanske en haworthia eller en Tacitus bellus ( de heter någe annat nu Graptopetalum??!!)

Här

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon