EKLO
Hej,

Jag odlar ju mycket grönsaker, i zon 1-2, södra Bohuslän. Men någon jordkällare (eller f ö annan källare) har jag inte.

I år har jag odlat mer rotfrukter än vanligt, eftersom jag kommer att vara mer på mitt lantställe i höst/vinter än jag brukar, och vill slippa köpa.

Nå. Nu har jag kvar en del i jorden: lite rotselleri, morötter, rödbetor, potäter, majrovor o jordärtskockor.

Finns det nån nackdel med att förvara dem genom att bara låta dem vara kvar i jorden (tills frosten kommer, sen får jag ju ta upp alla utom jordärtskockorna förstås).

erfarenheter, tips o råd - tacksam!
Peztis
Potatis är väl bra om du tar upp innan frost, de blir geggiga annars.

Har du funderat på att göra en stuka och förvara rotfrukterna i den?
EKLO
Hej,

Jo men alla grejer utom jordärtskockorna ska förstås upp före frost - men det jag funderade över är om det finns ngn nackdel med att låta dem vara kvar ända till frosten?

Stuka - hm, jag har läst o läst om stukor, men jag gör tydligen aldrig nån. Lat, förmodligen. Men det verkar också mest vara en förvaringsform för den som har väldiga mängder och bara ska hämta ur stukan ngn enstaka gång under vintern. Jag behöver ju hämta ofta!
HelénE
Tror inte det gör nåt om det är kvar till frosten. Tog upp sista potatisen förra helgen och det enda är att det nästan var bakpotatis, men smaken var inget fel på.
Morötter om de frusit lite blir lite mjuka vet jag...men är fullt ätbara att tex. koka. Riva dem kan vara lite svårt när de mjuknat lite.

Har du svartrötter så kan de vara kvar, de växer på även nästa år. Råkade ha en kvar sen förra året i år, lät den växa hela sommaren, och oj vilken bamserot det var när jag tog upp den. Räckte med en för 4 pers som tilltugg till middagen.

Helén
kerstinbern
Man kan låta dem vara kvar, även om det är frost så länge det inte bli tjäle. Men man bör skydda de delar som sticker upp mot frosten, enklast att täcka över med löv eller mera jord.

Många professionella odlare har i år haft problem med våta åkrar, en odlare som inte fick upp sina morötter i tid ordnade fri självplockning, plockaren fick ta med sig 50% av de plockade morötterna fritt!

http://www.bondbloggen.fi/2012/11/morotsplockning/
EKLO
Tack för svar.

Vad bra, jag ska täcka blasten med halm, kerstinbern, jag har lite halm liggande. Tack för tipset! Och stackars morotsbonden, det blir en dålig förtjänst.
Mina land är inte leriga, så det stannar inget vatten på det sättet, som tur är.

Det där med frost i tjäle vid kusten, det kan verkligen var olika från år till år, man vet aldrig - somliga år blir det just ingen tjäle, men de senaste tre åren har ju tjälen varit djup.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon