|
Det finns ju en och annan växt som man inte får odla i Sverige... är det någon som sitter inne med en lista på alla förbjudna växter med dess latinska namn?
Är det rätt eller fel att förbjuda själva odlingen av en växt?
Huggorm
23-11-2012, 20:32
När det gäller opiumvallmo och de värre sorterna hampa tycker jag det är befogat med odlingsförbud
Narkotikaklassade växter ska inte odlas hur som helst. Men det finns mängder av växter som har en narkotisk effekt men som får odlas. (datura, belladonna, änglatrumpeter m.m.)
När det gäller vallmon så är sägs det att alkaloiderna inte går till i växten på samma sätt i sin naturliga miljö så där behöver man tydligen inte oroa sig.
kerstin z5-6
23-11-2012, 20:46
Finns ingen som helst anledning att förbjuda Opiumvallmo då vi har för kallt klimat och för kort säsong att utvinna opium.
Huggorm
23-11-2012, 20:48
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 20:46)  Finns ingen som helst anledning att förbjuda Opiumvallmo då vi har för kallt klimat och för kort säsong att utvinna opium. Men är den tillåten kan man ju odla i växthus om man vill
kerstin z5-6
23-11-2012, 20:51
Det hjälper inte ett dugg.. Du kan inte producera opium under lysrör med max + 15 vintertid..möjligtvis få plantan grön ..okt-mars
Huggorm
23-11-2012, 20:53
Inne framför öppna spisen då
kerstin z5-6
23-11-2012, 21:07
 Problemet är nog snarare de växter som ännu inte går under narkotikalagen men är det o röks på..
Eva i Skåne
23-11-2012, 22:53
Det finns många växter med hallucinogena effekter, t ex vilt växande svampar och odlade växter som använts som naturläkemedel. Många sorter är extremt farliga, men folk i allmänhet är inte så upplysta att det är någon allmän fara. Experimentlustan är stor i vissa kretsar, men det går inte att förbjuda allt- Att det är förbud mot att odla hampa tycker jag är självklart. I det fallet vet "alla" att det är en drog.
Det största växande problemet nu är alla syntetiska cannabinoider som är lätta att köpa på nätet. Där ändras den kemiska substansen fortare än myndigheterna hinner narkotikaklassa, med följd att många drogar sig "lagligt"-
Nu är det inte något rus jag är ute efter så den biten kan vi helt bortse ifrån. Droger är så enkelt att köpa så det skulle knappast vara lönt att odla upp skiten för eget bruk. Vill jag få mig ett rus så ser jag till att få det av en rökig whisky... då får jag så ont i skallen dagen efter så jag undviker en fylla på några månader  Jag funderade mer över vackra växter med fina och/eller väldoftande blommor.
skånepåg
24-11-2012, 11:32
Det finns Cannabis strain som inte innehåller Thc, endast de "Medicinska egenskaperna" http://www.wired.com/wiredscience/2012/07/...high-arthritis/Det är inte många växter som är olagliga i Sverige om man inte använder de för framställning av olika medel
Huggorm
24-11-2012, 13:18
Berberis var ju förbjuden att odla förr, men är numera tillåten
CITAT (skånepåg @ 24-11-2012, 11:32)  Det är inte många växter som är olagliga i Sverige om man inte använder de för framställning av olika medel  Nä det hade ju känts löjligt att förbjuda odlandet av säd,sockerbetor och potatis :-)
skånepåg
24-11-2012, 13:50
Potatis är en bra bas om man ska framställa brännvin, eller maskrosor med Rätt löjligt såfall ja
CITAT (Huggorm @ 24-11-2012, 13:18)  Berberis var ju förbjuden att odla förr, men är numera tillåten Nå DET var väl ett förbud som gärna fått vara kvar
kerstinbern
25-11-2012, 09:55
CITAT (Ramoth @ 24-11-2012, 20:06)  Nå DET var väl ett förbud som gärna fått vara kvar  Jag misstänker att du blandar ihop B. vulgaris och B. thunbergii? Det är B. vulgaris som var förbjuden, medan det är B. thunbergii som är så tråkig! B. vulgaris är däremot mycket användbar, torkade berberisbär (zereshk på persiska), blir allt vanligare i matlagningen. http://enbrun.blogspot.fi/2008/01/zereshk-polow.html
Papaver somniferum är helt och fullt laglig att odla i Sverige som många hobbyodlare är väl bekanta med. Och rätt sort (hen & chicks, persian white och bäst tasmanian purple) ger även på våra breddgrader en alkaloidspäckad kapsel. Hur det ligger till med kokabusken och lagen vet jag inte men den sägs vara svårodlad här och kräva höga höjder och ev speciell jordmån. Att sen kalla någonting en "drog" och säga att det per automatik är något negativt ställer jag mig frågande till, men det är mer en filosofisk fråga.
theseraphim
09-04-2014, 20:38
Blomman för dagen förbjöds ju ett tag, vet att det har pratas om datura även ricin dock inte för att den är drogrelaterad utan för dess giftighet. Alla narkotikaklassade växter hade nog gått att odla dock inte utan seriösa växthus vilket inte hade gått o gömma i en lägenhet. Knark odlas det friskt, har knarkare inne varje år som vill handla odlingstillbehör för cannabisodling dock så får de inte handla något nämnvärt.
Piccante
09-04-2014, 22:02
Kokabuske har precis som hampa för fiberproduktion låg halt av de narkotiska substanserna. Koka används ju i Sydamerika till te och många turister som vandrar Inkaleden bjuds på maté utan att veta om att det är koka de dricker.
Hur det ligger till med kokabusken i Sverige vet jag inte? Har för mig att den finns på botaniska trädgårdar. Hampa får man bara odla för industriell produktion om man har tillstånd. Egentligen löjligt tycker jag för om odlarna fick lämna stickprov på skörden så ser man ju att den har låg halt THC.
kerstin z5-6
10-04-2014, 00:45
CITAT (admin2 @ 09-04-2014, 17:25)  Papaver somniferum är helt och fullt laglig att odla i Sverige som många hobbyodlare är väl bekanta med. Och rätt sort (hen & chicks, persian white och bäst tasmanian purple) ger även på våra breddgrader en alkaloidspäckad kapsel. Hur det ligger till med kokabusken och lagen vet jag inte men den sägs vara svårodlad här och kräva höga höjder och ev speciell jordmån. Att sen kalla någonting en "drog" och säga att det per automatik är något negativt ställer jag mig frågande till, men det är mer en filosofisk fråga.  Vad beträffar namnsorter av opiumvallo är det löjligt att tro att man kan utvinna opium i mer än hälsokost effekt v dessa i svenskt klimat. Försök med apelsiner ...så fattar du De sorter som används i tex Afghanistan tänker jag inte upplysa dej om, men kan säga att just den sk "Tasmanian, som även har ett svenskt namn är en av de sämre.
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2014, 01:45)  Vad beträffar namnsorter av opiumvallo är det löjligt att tro att man kan utvinna opium i mer än hälsokost effekt v dessa i svenskt klimat. Försök med apelsiner ...så fattar du De sorter som används i tex Afghanistan tänker jag inte upplysa dej om, men kan säga att just den sk "Tasmanian, som även har ett svenskt namn är en av de sämre. Och du har förstås empirisk kunskap i ämnet?  Kunskapen är fri och flödande på nätet så du behöver inte mopsa dig med dina "svenska" namn på blommorna. Som jag förstått det så använder läkemedelsindustrin Tasmanian purple just för sina höga halter av aktiva ämnen, men jag är ju ingen farmakolog så detta är andrahandsuppgifter.
theseraphim
29-04-2014, 23:32
All form av narkotikaklassade växter går utmärkt att odla i Sverige dock så finns ingen vinning att göra det då det skulle bli fruktansvärt dyrt när fattiga afghaner osv gör det för en spottstyver. Cannabis odlas lite överallt tex i lägenheter, radhus osv så det är enkelt. Dock så börjar jag märka av att tex blomman för dagen blivit allt mer poppis igen så vi får väl se om den stoppas igen.
kerstin z5-6
30-04-2014, 00:03
fast nu gällde det inte cannabis utan Opium.dvs MORFIN vad beträffar opiumvallmo är odling i Sverige mest pga den korta värmeperioden rätt tveksam. För övrigt ser jag inget skäl att svara på den här typen av frågor ingående i ett trädgårdsforum. Även om jag vet hur vad och varför.
skånepåg
01-05-2014, 15:18
Opium går att odlas i Sverige bara krävs massor lampor för värmen och ljuset de kräver till hundratals plantor för att kunna mjölka de få droppar man får av varje planta några gånger i månaden så det är inte värt elkostnaden för ett sånt projekt bara för eget bruk några gånger i veckan eller hur man hade tänkt sig. Det odlas väldigt mycket cannabis i Sverige så mycket att vi kan vara självförsörjande utan import men det är så många olika sorter att man vill ha lite variation och olika sorter för dess olika egenskaper allt från vissa gånger vill man bli pigg och glad och ha det allmänt lugnt rus och andra med tyngre så man ligger i soffan och somnar gott till och allt där i mellan, svårt att beskriva men det finns många stor odlare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|