tjena!! jag odla massa rädisor i mitt land förra sommaren men de va några gula maskar där o snaska på mina fina rädisor va e de för maskar eller larver??? va gör jag gör att få bort dom??? någon som vet? mvh carro
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2004, 17:52
Har du nyligen tagit bort gräsmatta där kökslandet ligger så låter det som knäpparlarver. http://www.viarural.com.ar/viarural.com.ar...riotes-sp01.jpg Dessa äter främst gräsrötter, larverna lever i marken i 3-4år innan de blir vuxna. I brist på gräsrötter så brukar de ofta ge sig på sådant som lökar och knölar. Det är därför man brukar rekommendera att inte odla potatis de närmsta åren när man tar bort gräsmatta för att göra ett nytt köksland. Sådant som inte har knölar eller lökar brukar gå bättre att odla ex. squash, bönor, sallat, kål mm.
MariaS
30-03-2004, 19:59
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-03-2004, 18:52)
Det är därför man brukar rekommendera att inte odla potatis de närmsta åren när man tar bort gräsmatta för att göra ett nytt köksland.
...Annars sätter man potatis ett år och ger till en hästuppfödare, så är problemet borta!
anna_carolina
30-03-2004, 20:51
nej det har varit ett land jätte länge men bara me blommor de va första gången ja odla grönsaker förra året!! dom va på mina morötter också...men vi fylde på med massa jord förra året från en bondgård alltså gammalt förmultnat kobajs kan de ha me de o göra eller att dom kommer därifrån???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.